برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سن سکته های قلبی و مغزی در ایران به زیر 40 سال رسیده است

سن سکته های قلبی و مغزی در ایران به زیر 40 سال رسیده است پدر پیوند قلب ایران با بیان اینکه سکته های قلبی و مغزی معمولا در دهه هفتاد رخ می دهد، گفت: سن سکته های مغزی و قلبی در ایران به زیر 40 سال کاهش یافته است.

پدر پیوند قلب ایران با بیان اینکه سکته های قلبی و مغزی معمولا در دهه هفتاد رخ می دهد، گفت: سن سکته های مغزی و قلبی در ایران به زیر 40 سال کاهش یافته است.
دکترمحمد حسین ماندگار در آستانه برگزاری روزملی آترودی (تصلب شرایین بر روی عروق بدن انسان) ضمن اعلام این هشدار جدی گفت: استرس، فشارهای عصبی، آلودگی های صوتی و هوای ناسالم، مصرف نمک، فست فودها و چربی های اشباع شده مهمترین دلایل بروز سکته های قلبی و مغزی هستند.

وی با اشاره به مهمترین علل بیماری های قلبی و عروقی افزود: نمک یکی از عوامل بسیار مضر برای فشار خون و به دنبال آن بیماریهای قلبی است که متاسفانه به وفور در نان ها ی مصرفی کشور استفاده می شود.
همچنین مصرف چربی های اشباع شده به جای روغن های مایع و افزایش مصرف فست فودها همگی از موارد زیان آور برای سلامتی است.
به گفته دکتر ماندگار، کم تحرکی به علت توسعه روزافزون زندگی شهری و کنترل نکردن فشار خون به شکل منظم از دیگر عوامل اصلی موثر در بروز بیماری های قلبی عروقی است.
جراح قلب و عروق با بیان اینکه فشارخون درعلم پزشکی قاتل بی صدا نامیده می شود، افزود: فشارخون بدون اینکه علائمی داشته باشد به سرعت پیشرفت می کند.
وی ادامه داد: هنگامی فشار خون پیشرفت کرد سبب بیماری های قلبی، مغزی و نارسایی های کلیه می شود که بسیار خطرناک است.
عضو انجمن جراحان قلب اروپا و آمریکا، افزایش مصرف سیگار و قلیان در کشور را به عنوان یکی دیگر از عوامل خطرناک برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی فاجعه بار خواند و گفت: متاسفانه امروزه مصرف سیگار و قلیان بین نوجوانان و جوانان بشدت شیوع پیدا کرده است و این عوامل سبب شده که سن سکته های قلبی و تصلب شراین به شدت کاهش یابد.
ماندگار در بخش دیگری از سخنانش گفت: بدون شک این یک زنگ خطر برای جامعه محسوب می شود زیرا که جوانان نیروهای فعال و کاری کشور هستند و افزایش مرگ و میر در این سن در واقع یک زنگ خطر برای همه کشوربه حساب می آید که تمامی مردم ومسولان باید دراین باره بیش ازقبل بکوشند.
جراح قلب و عروق، نقش اطلاع رسانی را در ارتقا سطح آگاهی مردم نسبت به بیماریهای قلبی بسیار موثر دانست و گفت: آگاهی و شناخت هموطنان از بیماری به ویژه بیماریهای قلبی و عروقی که با سلامت و جان مردم سر و کار دارد موجب پیشگیری از سکیته های مغزی و قلبی است.
وی با اشاره به متولی بودن وزارت بهداشت درباره سلامت جامعه گفت: هر چند اقدام های خوبی تا کنون انجام شده اما بدون شک کافی نیست.
به گفته دکتر ماندگار بررسی ها نشان می دهد علت حدود نیمی از سکته های مغزی در کشورما تصلب شرایین است و هنگامی که عروق دچار گرفتگی می شود بیماری های مختلفی در بدن بروز می کند.
وی افزود: بیماریهای قلبی به خودی خود عامل سکته های مغزی نیست بلکه تصلب شرایین همانگونه که منجر به سکته قلبی می شود سکته مغزی را نیز بدنبال دارد.
این پزشک متخصص درباره امکانات درمانی کشور در حوزه بیماری های قلبی نیز گفت: ما به اندازه کافی برای درمان بیماری های قلبی ظرفیت داریم.
وی افزود: هم اکنون بیمار قلبی که در نوبت انتظار درمان مانده باشد در کشور نداریم، ضمن اینکه خدمات بهداشتی و درمانی در مورد بیماری های قلبی بسیار زیاد است.
ماندگار ضمن توصیه به مردم برای حفظ سلامتی و اهمیت به این موضوع گفت: پرهیز از مصرف فست فودها، کاهش مصرف نمک، کنترل منظم دیابت و فشار خون، ورزش و تحرک بدنی، حذف سیگار و قلیان از اماکن عمومی و خانواده ها و ارائه آموزش های صحیح تغذیه و زندگی سالم از طریق رسانه ها و اطلاع رسانی مناسب همگی می تواند در کاهش بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد.
همچنین سومین همایش یکروزه بررسی و ارزیابی اثرات آترواسکلروز ( تصلب شرایین ) برروی عروق بدن انسان با عنوان آترودی با همکاری انجمن آترواسکلروز ایران، انجمن سکته مغزی ایران، انجمن اینترونشنال کاردیولوژی ایران و انجمن قلب ایران روز27 آذرماه جاری در محل سالن زرین هتل پارسیان آزادی تهران برگزار می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات