برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ابتلا به آب سیاه در صورت مصرف خودسرانه قطره های چشمی

ابتلا به آب سیاه در صورت مصرف خودسرانه قطره های چشمی مصرف خودسرانه برخی داروها به خصوص قطره های چشمی حاوی کورتن، سبب بیماری آب سیاه (گلوکوم) می شود که در صورت ادامه مصرف و مراجعه نکردن به موقع به چشم پزشک، منجر به نابینایی فرد خواهد شد.
عضو کمیته علمی بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران، نسبت به عوارض مصرف خودسرانه قطره های چشمی هشدار داد.

دکتر حیدر امینی، گفت: مصرف خودسرانه برخی داروها به خصوص قطره های چشمی حاوی کورتن، سبب بیماری آب سیاه (گلوکوم) می شود که در صورت ادامه مصرف و مراجعه نکردن به موقع به چشم پزشک، منجر به نابینایی فرد خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بر اساس یک بررسی انجام شده در کشور ۸۰ درصد افرادی که به بیماری گلوکوم مبتلا بودند از بیماری خود خبر نداشتند و طی غربالگری شناسایی شده اند، ضرورت بیماریابی این بیماران به شدت احساس می شود.

امینی خاطر نشان ساخت: در ایران حدود ۸۰۰ هزار نفر به بیماری گلوکوم مبتلا هستند و از این تعداد حدود ۶۵۰ هزار نفر با وجود ابتلا به بیماری آب سیاه از بیماری خود آگاهی ندارند.

عضو کمیته علمی بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی ایران گفت: بیماری گلوکوم اغلب بر اثر بالا بودن فشار داخل چشم ایجاد شده، تخریب عصب بینایی را به دنبال دارد و از آنجا که فرآیند این تخریب، تدریجی صورت می گیرد در صورت مناسب نبودن درمان، سبب نابینایی فرد می شود.

وی با اشاره به اینکه گلوکوم، عمده ترین علت نابینایی غیر قابل برگشت در جهان است، یادآور شد: از آنجا که احتمال ابتلای افرادی که پدر، مادر، خواهر و برادر آنان دچار گلوکوم هستند به این بیماری ۵ تا ۶ برابر دیگران است، ضرورت دارد، این افراد مورد معاینات منظم چشمی قرار گیرند.

امینی تصریح کرد: موضوع یکی از پنل های روز پیش کنگره بیست و پنجمین کنگره انجمن چشم پزشکی به گلوکوم اختصاص دارد که در این پنل دکتر "آنجا تولونن" معاون انجمن گلوکوم اروپا و دکتر "رمو سوزانا" از برزیل که جزو چشم پزشکان برجسته دنیا در رشته گلوکوم به شمار می رود، حضور دارند و قرار است در این پنل، آخرین دستاوردهای علمی و درمانی در زمینه این بیماری ارایه شود.

وی با اشاره به اینکه هرچه سن افراد بالاتر می رود، احتمال ابتلا به این بیماری نیز افزایش می یابد، گفت: هر چند هیچ گروه سنی حتی کودکان از ابتلا به این بیماری مصون نیستند، اما ضروری است، افراد بالای ۶۰ سال به طور سالانه مورد معاینات چشمی منظم قرار گیرند./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات