برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا واکسن آنفولانزا ضرر دارد؟

آیا واکسن آنفولانزا ضرر دارد؟ واکسن آنفولانزای فصلی واکسنی سالانه است که برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا تجویز می شود. واکسیناسیون آنفولانزا بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزاست. آیا واکسن آنفولانزا اثرات جانبی هم دارد؟ آیا در اثر تزریق واکسن امکان بروز مشکلات جدی وجود دارد؟
واکسن آنفولانزای فصلی واکسنی سالانه است که برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا تجویز می شود. طبق دستورالعمل جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، این واکسن برای افراد 6 ماه به بالا استفاده می شود.
آنفولانزا بیماری سخت و جدی بخصوص در نوجوانان، بزرگسالان بالای 65 سال، کسانی که به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند و زنان باردار می باشد.
واکسیناسیون آنفولانزا بهترین راه برای پیشگیری از ابتلای خودتان و خانواده به آنفولانزاست.
سوالی که اکثر مردم می پرسند این است که آیا واکسن آنفولانزا اثرات جانبی هم دارد؟ آیا در اثر تزریق واکسن امکان بروز مشکلات جدی وجود دارد؟
براساس دستورالعمل جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا که برای سال 2015-2016 به روز شده است امکان بروز اثرات جانبی در برخی افراد وجود دارد. اثرات جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:
  • زخم، قرمزی یا تورم در محل تزریق واکسن
  • تب (با شدت و درجه پایین)
  • درد
تزریق زیر پوستی واکسن ممکن است باعث بروز اثرات جانبی خفیف مثل سفتی و دردناک شدن محل تزریق شود.
این علائم معمولا بلافاصله پس از تزریق ظاهر شده و یک تا دو روز ادامه می یابند.
اما نگرانی مردم بیشتر درمورد بروز اتفاقات سخت است. باید بگوییم واکنش های آلرژی تهدید کننده زندگی بسیار نادر است. علائم واکنش آلرژیک جدی شامل اشکال در تنفس، خرخر و خس خس نفس، کهیر، رنگ پریدگی، ضعف، افزایش ضربان قلب یا گیجی است. این علائم معمولا چند دقیقه تا چند ساعت پس از تزریق واکسن اتفاق می افتند. این علائم در افرادی دیده می شود که به ماده ای داخل واکسن حساسیت دارند مثل پروتئین تخم مرغ یا دیگر ترکیبات. درحالیکه واکنش های شدید شایع نیست بهتر است به پزشک، پرستار یا داروسازی که واکسن را از وی دریافت می کنید در مورد سابقه آلرژی یا واکنش های شدید به واکسن آنفولانزا یا هر بخشی از واکسن آنفولانزا مثل تخم مرغ صحبت کنید.
با احتمال بسیار کم، کمتر از 1 یا 2 مورد در یک میلیون نفر، پیش بینی می شود سندرم گیلن باره (Guillain-Barré) بیماری نادری که در آن سیستم ایمنی به سلول های عصبی حمله می کند؛ با واکسن آنفولانزا در ارتباط باشد. در مقابل اثرات مثبت واکسن آنفولانزا و توانایی آن در پیشگیری از ابتلا به انواع بسیاری از آنفولانزاهای موجود، بنظر می رسد این احتمال پایین قابل توجه نباشد.
در صورت بروز واکنش های آلرژی سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

آیا تزریق واکسن آنفولانزا مرا به آنفولانزا مبتلا می کند؟

خیر، واکسن آنفولانزا شما را به آنفولانزا مبتلا نمی کند. ویروس های موجود در واکسن کشته شده اند، بنابراین تزریق واکسن شما را به آنفولانزا مبتلا نخواهد کرد. بااینحال، از آنجا که دو هفته طول می کشد تا سیستم ایمنی پس از تزریق واکسن آماده شود، برخی افراد ممکن است پس از تزریق واکسن و در این فاصله زمانی به آنفولانزا مبتلا گردند.
برخی از مردم نیز به اشتباه علائم سرماخوردگی را به واکسن ربط می دهند.
واکسن فرم اسپری بینی نیز حاوی ویروس آنفولانزای زنده ضعیف شده است اما ویروس آنقدر ضعیف است که نمی تواند باعث آنفولانزا شود.

 

چرا برخی افراد پس از تزریق واکسن همچنان علائمی شبیه به آنفولانزا دارند؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا برخی علائم شبیه به آنفولانزا را پس از تزریق واکسن همچنان در بدن خود دارند:
ممکن است فرد در فاصله کوتاهی پیش از تزریق واکسن یا در طول دو هفته اول بعد از تزریق واکسن به ویروس آنفولانزا آلوده شده باشد. و نتیجه آن ابتلای فرد به آنفولانزا قبل از آنی است که واکسن بتواند فعالیت محافظتی خود را شروع کند.
فرد ممکن است به ویروسی غیر از آنفولانزا مبتلا شده باشد که در فصل آنفولانزا شیوع پیدا کرده و علائمی شبیه به آنفولانزا بجا می گذارد؛ مثل رینو ویروس.
فرد ممکن است به ویروسی از آنفولانزا دچار شده باشد که اصلا در واکسن موجود نیست. انواع بسیاری ویروس آنفولانزا وجود دارد که هر سال در فصل آنفولانزا گردش می کنند. واکسن آنفولانزا بسته به نوع آن تنها در مقابل 3 یا 4 ویروس فرد را محافظت می کند که ساخت آن براساس تحقیقات و شیوع بیشتر آنهاست.
متاسفانه، برخی افراد با وجود دریافت واکسن باز هم به آنفولانزا دچار می شوند. محافظتی که توسط واکسن فراهم می شود می تواند به شکل وسیعی فرق کند، که به فاکتورهای چون سن و میزان سلامت فرد دریافت کننده واکسن بستگی دارد. بطور کلی، واکسن آنفولانزا در بین جوانان و نوجوانان سالم بهتر عمل می کند. برخی کهنسالان و افرادی که بیماریهای مزمن خاص دارند ممکن است پس از تزریق ایمنی کمتری ایجاد کنند. با اینحال حتی در بین افرادی که احتمال پاسخ حداکثری به واکسن در آنها پایین است نیز واکسن می تواند هنوز هم به پیشگیری از آنفولانزا در آنها کمک کند. واکسیناسیون بخصوص برای کسانی که در خطر بالای بیماریهای مرتبط با آنفولانزا هستند و برای کسانی که با این افراد همراهند توصیه می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات