برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آپنه خواب، نقرس را شعله‌ور می‌کند

آپنه خواب، نقرس را شعله‌ور می‌کند محققان به تازگی نشان داده‌اند آپنه خواب، خطر پیشرفت نقرس و بروز حملات آن را افزایش می‌دهد. در واقع، آپنه خواب باعث می‌شود دوره‌هایی از محرومیت از اکسیژن در طول شب اتفاق افتد که همین امر، تولید اوریک اسید را در جریان خون بیشتر می‌کند.
محققان به تازگی نشان داده‌اند آپنه خواب، خطر پیشرفت نقرس و بروز حملات آن را افزایش می‌دهد. در واقع، آپنه خواب باعث می‌شود دوره‌هایی از محرومیت از اکسیژن در طول شب اتفاق افتد که همین امر، تولید اوریک اسید را در جریان خون بیشتر می‌کند. البته اطلاعات اندکی در مورد ارتباط میان این دو وضعیت وجود دارد. آپنه خواب که وضعیت شایع‌تری از نقرس است، اگر درمان نشود، خطر فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته‌مغزی و نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. چاقی نیز نقش مهمی، هم در آپنه خواب و هم در نقرس دارد، اما آپنه خواب همچنان خطر بروز نقرس را افزایش می‌دهد، حتی اگر وزن نیز در نظر گرفته نشود.
در این مطالعه، محققان داده‌های تقریبا 10 هزار فردی را که به تازگی آپنه خواب برایشان تشخیص داده شده بود، از بانک داده‌ای بریتانیا بررسی کرده و آن را با داده‌های بیش از 40 هزار فردی که از نظر جنس، سن، سال تولد و وزن بدن با بیماران مطابقت داشتند، اما مبتلا به آپنه خواب نبودند، مقایسه کردند. در طول یک سال پیگیری، 270 مورد نقرس رخ داد: 76 مورد در گروه آپنه خواب و 194 مورد در گروه مقایسه. میانگین سنی افراد مبتلا به نقرس، 60 سال گزارش شد. نقرس حدود 2 برابر بیشتر از گروه مقایسه، در گروه آپنه خواب شایع بود.
هرچند چاقی خطر آپنه خواب را افزایش می‌دهد، بعضی افراد لاغر هم به این وضعیت مبتلا هستند و حتی در این دسته از بیماران، خطر بروز نقرس تا 80 درصد هم می‌رسد. قدم بعدی آن است که مشخص شود، آیا درمان آپنه خواب خطر نقرس را کاهش می‌دهد یا خیر که احتمال آن هم کم نیست. آپنه خواب با تغییر سبک زندگی، مانند کاهش وزن یا استفاده از وسایل کمکی حین خواب قابل درمان است. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که اگر این وضعیت درمان شود، سطح اسید اوریک خون هم کاهش می‌یابد. البته بعضی می‌گویند سال‌ها طول می‌کشد تا کریستال‌های اوریک اسید در مفاصل تجمع پیدا کرده و باعث شعله‌ور شدن حملات نقرسی شود، پس آپنه خواب نمی‌تواند علت ایجاد نقرس باشد و اما ممکن است محیط ایده‌آلی را برای شعله‌ور شدن حملات نقرسی ایجاد کنند. آپنه خواب و خطر نقرس در بسیاری از افراد با کاهش وزن (اگر اضافه وزن داشته باشند)، خوردن مواد غذایی سالم و مصرف متعادل الکل و گوشت قرمز، کاهش می‌یابد./

*به نقل از Reuters

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات