برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

والدین درمورد اسکولیوز کودکان به این 5 نکته توجه کنند

والدین درمورد اسکولیوز کودکان به این 5 نکته توجه کنند اسکولیوز به معنای انحراف جانبی ستون مهره است.اسکولیوز یکی از بیماریهای شایع ستون فقرات است که اغلب در نوجوانان دیده می شود.
اسکولیوز یکی از بیماریهای شایع ستون فقرات است که اغلب در نوجوانان دیده می شود. هر ساله 3 میلیون مورد جدید اسکولیوز در آمریکا تشخیص داده می شود که بیشتر آنها به اسکولیوز آیدیوپاتیک (بدون دلیل خاص) مبتلا هستند؛ نوعی از اسکولیوز که در کودکان 10 تا 12 سال شایع تر است. اسکولیوز به معنای انحراف جانبی ستون مهره است. وقتی ستون فقرات را از جلو نگاه میکنیم به صورت یک خط صاف عمودی دیده میشود و وقتی این خط، قوسی شکل میشود به آن اسکولیوز میگویند.
در این مقاله به 5 حقیقت درباره اسکولیوز اشاره می کنیم که والدین باید درمورد کودکان شان نسبت به آن آگاه باشند.

 

1-تشخیص زودهنگام بسیار مهم است

والدین باید نسبت به چکاپ منظم کودکان شان حساس باشند. در اینصورت بیماری های اسکلتی چون اسکولیوز به موقع تشخیص داده شده و زودتر مدیریت درمان شوند. اگر پزشک اسکولیوز را پیش از اینکه کودک یک جهش رشدی داشته باشد، تشخیص دهد می توان به درمان های زودهنگام و پیشگیری از انحنای بزرگ تر در ستون فقرات امیدوار بود.
از علائم شایع اسکولیوز در کودکان می توان به لگن و شانه ناهماهنگ اشاره کرد که معمولا بدون درد است مگر اینکه با معاینات فیزیکی تشخیص داده شود. کودکان 10 تا 12 سال معمولا یک حریم شخصی برای خود درست می کنند و والدین در حمام کردن یا پوشاندن لباس به آنها مشارکتی ندارند و ممکن است بطور اتفاقی متوجه تغییراتی در ستون فقرات کودک شوند.

 

2-بیشتر موارد اسکولیوز علت مشخصی ندارند

اگر در کودکی اسکولیوز تشخیص داد هشد، تقصیر والدین نیست. والدین همیشه سوال می کنند چه کنیم که کودکمان به اسکولیوز مبتلا نشود. اما اسکولیوز بیماری جالبی است! چون در حال حاضر هیچ علت شناخته شده یا روش پیشگیری برای آن وجود ندارد.
همچنین سوالی که اکثر والدین می پرسند این است که آیا حالت بد بدن یا کوله پشتی های سنگین می تواند باعث اسکولیوز در کودک شود؟ درحالیکه این دو موضوع ممکن است با دیگر بیماری های ستون فقرات یا کمر در ارتباط باشد اما ربطی به اسکولیوز ندارد.

 

3-اسکولیوز در افراد یک خانواده دیده میشود

وقتی والدین می شنوند که اسکولیوز در افراد یک خانواده دیده می شود می گویند: پس چرا هیچ کس در خانواده ما این بیماری را ندارد؟ واقعیت آن است که احتمال وجود این بیماری در افراد یک خانواده هست اما ممکن است به دلیل خفیف بودن بیماری، مورد توجه قرار نگرفته باشد. البته مواردی هم وجود دارد که کودکی در خانواده اولین نفری باشد که این بیماری در او تشخیص داده می شود.
 

4-تنها درصد کمی از مبتلایان به اسکولیوز نیاز به درمان دارند

مبتلایان به اسکولیوز فکر می کنند همگی نیاز به درمان دارند درحالیکه تنها درصد کمی –حدود 30 درصد- از مبتلایان به بریس نیاز پیدا می کنند و درصد بسیار کمتری –حدود 10 درصد- به عمل جراحی.
اگر پزشک اسکولیوز را در کودک شما تشخیص داد، نترسید. اسکولیوز از جمله بیماری هایی است که درصورت تشخیص زودهنگام بسیار قابل مدیریت است. برای کودکانی که در حال رشد هستند، معمولا یک بریس تورسو خارجی تجویز می شود که برای پیشگیری از تشدید اسکولیوز در زمان رشد کودک استفاده می گردد. کودک حتی وقتی بریس پوشیده می تواند مانند سایر کودکان زندگی عادی داشته و در فعالیت های مشابه شرکت کند.

 

5-جراحی در صورت لزوم نتیجه خوبی دارد

اگر پزشک تشخیص داد که کودک شما نیاز به جراحی دارد با وجود اینکه این تصمیم برای والدین بسیار سخت است، اما هرچه جراحی زودتر انجام شود به نفع کودک خواهد بود. اگر جراحی زودتر انجام شود ساده تر بوده و دوره نقاهت کوتاهتر می شود. کودک از سلامت عمومی خوبی برخوردار است و از حمایت والدین نیز بهره مند می گردد. دوران بهبود یک تا دو ماه طول می کشد که نیازبه هماهنگی با مدرسه برای مدیریت تحصیلی کودک نیز وجود دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات