برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چه چیز باعث مرگ ناگهانی در کودکان و جوانان می شود؟

چه چیز باعث مرگ ناگهانی در کودکان و جوانان می شود؟ مرگ ناگهانی در جوانان و کودکان نادر است. ولی این دلیل نمی شود از دلایل به وجود آمدن آن بی اطلاع باشیم.
مرگ ناگهانی در افراد جوان به دلایل زیر اتفاق می افتد:
  • بیماری قلبی شامل بیماری ماهیچه قلب یا کاردیومیوپاتی (cardiomyopathy) ، بیماری های قلبی مادرزادی ، التهاب عضله قلب یا میوکاردیت (myocarditis) ، بیماری های بافت همبند ژنتیکی ، افتادگی دریچه میترال یا بیماری های هدایت گره قلب.
  • دلایل مرتبط با مصرف دارویی
  • دلایل دیگر
ما این موارد را در زیر شرح می دهیم.

بیماری قلبی

بیماری قلبی مهمترین علت مرگ ناگهانی و پیش بینی نشده در همه گروه های سنی است. در افراد بالای 30 سال، بیماری قلبی معمولا به دلیل گرفتگی یا انسداد رگ های تامین کننده قلب به وجود می آیند مانند بیماری شریان های سرخرگی یا بیماری شریان های کرونری. اما در افراد جوان تر و کودکان چیزی بیش از بیماری شریان های سرخرگی عامل این اتفاق است. دلایل اصلی در زیر لیست شده اند. برخی از این ها ارثی ، برخی در زمان حیات افراد به آسانی قابل تشخیص و برخی دیگر شاید تا زمان مرگ ناگهانی قابل تشخیص نیستند.
 

بیماری ماهیچه قلب

در زیر اختلالات ماهیچه قلبی که معمولا ارثی است تقدیم خوانندگان می گردد:
  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : در این بیماری دیواره های قلب به صورت غیر طبیعی بدون علت قابل تشخیصی ضخیم می شوند. در بعضی از بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک سال ها علایمی وجود ندارد و برخی دیگر دچار آریتمی های تهدید کننده حیات یا مرگ قلبی ناگهانی می شوند. البته شایع ترین نشانه در بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، تنگی نفس در زمان فعالیت است. با پیشرفت بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ، بطن چپ متسع می شود. ممکن است در کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ،درد ایسکمیک قفسه سینه بدون وجود بیماری عروق کرونر موجود باشد. ممکن است سنکوپ در نتیجه ی انسداد شدید مسیر بطن چپ روی دهد.

  • آریتمی کاردیومیوپاتی بطن راست (ARVC) : در این بیماری ماهیچه های قلب به دلیل مقدار زیاد چربی و بافت همبند غیر طبیعی نازک می شود. این بیماری بیشتر بر سمت راست قلب تاثیر گذار است.

  • کاردیومیوپاتی اتساعی (DCM) : در کاردیومیوپاتی اتساعی یک یا هر دو بطن بزرگ می شوند و عملکرد سیستولیک یک یا هر دو بطن اختلال پیدا می کند. علت ایجاد کاردیومیوپاتی اتساعی مشخص نیست، ولی بسیاری از بیماری ها، سموم و اختلالات متابولیک ایجاد کننده آسیب میوکارد می توانند موجب بروز کاردیومیوپاتی اتساعی شوند. بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی اتساعی ممکن است علی رغم اختلال شدید عملکرد بطن چپ، سال ها بدون علامت باشند، ولی در اغلب موارد کاردیومیوپاتی ، نشانه های نارسایی احتقانی قلب وجود دارند و ممکن است آریتمی های علامتدار دهلیزی یا بطنی و نیز مرگ ناگهانی ایجاد شوند.

 

بیماری های قلبی مادرزادی

بیماری‌های مادرزادی قلب (Congenital Heart disease) شامل گروهی از ناهنجاری‌های ساختمانی قلب و عروق است که در زمان تولد وجود دارند، اما ضرورتاً بعد از تولد ممکن است تشخیص داده نشود. برخی از این بیماری ها ممکن است ارثی باشند. این بیماری ها شامل :
  • بیماری های مربوط به دریچه ها و بیماری های پیچیده تر اختلال در دریچه های قلب که مرتبط با دیگر اختلالات در ساختار قلب می باشد مانند "حفره در قلب" (مانند تترالوژی فالوت).
  • آنومالی های عروق کرونر زمانی اتفاق می افتد که یک نظم غیرطبیعی در عروق تامین کننده خون برای ماهیچه ها وجود داشته باشد.

التهاب عضله قلب

این بیماری معمولا به دلیل عفونت های ویروسی ، همچنین می تواند به دلیل عوارض دارویی به وجود آید و موروثی نیست.
 

بیماری های بافت همبند ژنتیکی

شامل بیماری های غیر ارثی است که بر ساختار حمایت کننده ، تقویت کننده و ارتجاعی دیواره های رگ های خونی اصلی و به میزان کمتر ماهیچه های قلبی تاثیر می گذارد. مانند بیماری های سندروم مارفان و سندروم اهلر دانلوس. این شرایط باعث مرگ ناگهانی به وسیله آریتمی و یا پارگی رگ های اصلی قلب مانند آئورت می شود.

افتادگی دریچه میترال

افتادگی یا پرولاپس‌ دریچه‌ میترال‌ یک‌ اختلال‌ نسبتاً شایع‌ و اغلب‌ خوش‌خیم‌ است.  دریچه میترال دو پره یا لیف لت  دارد و بین حفرات سمت چپ قلب یعنی دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. در حین انقباض دهلیز چپ دریچه باز و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ میشود ولی در حین انقباض بطن چپ بسته می شود و مانع ورود خون به دهلیزها می گردد. در برخی افراد یکی از این پره ها یا هر دوی آن ها بزرگتر بوده یا بافت نرمتر داشته  و بنابراین  هنگامی که بطن چپ منقبض می شود و دریچه ها بسته می شوند ، پره های دریچه بجای گرفتن شکل قیفی شکل نرمال، به سمت عقب و به درون دهلیز چپ (مانند یک چتر نجات به داخل ) خمیده می شوند ( افتادگی یا پرولاپس). و این ناهنجاری در بسته شدن دریچه میترال قلبی را  پرولاپس دریچه میترال  ( MVP )  می نامید. این بیماری شایع است و معمولا از هر 20 نفر یک یا دو نفر می توانند به آن مبتلا باشند. این بیماری معمولا بدون علامت و خوش خیم است. در برخی موارد نادر افتادگی دریچه میترال می تواند در خانواده ارثی و باعث آریتمی و مرگ ناگهانی گردد.
 

بیماری های هدایت گره قلب

گره دهلیزی-بطنی ساختاری تشریحی در سامانه هدایت الکتریکی قلب است که شبکه الکتریکی موجود در دهلیزها را به بطن‌ها متصل می‌کند. ارتباط الکتریکی دهلیز و بطن‌ها از طریق گره دهلیزی-بطنی برقرار می‌شود از این جهت هرگونه اختلال در این گره موجب اختلال در انتقال جریان الکتریکی به بطن‌ها شده و حتی در موارد شدید می‌تواند به بلوک قلبی کامل منجر شود. آسیب به این گره می‌تواند در طی سکته قلبی رخ دهد.

 
دلایل مرتبط با مصرف دارویی

مصرف خودسرانه دارو ها، مصرف دارو های غیرقانونی و تامین از مراکز غیر قانونی به صورت بالقوه خطرناک است اما مخصوصا اگر بیش از اندازه مصرف شود می تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند باعث آریتمی ( اختلال در نظم قلب) و مرگ ناگهانی گردد.
 

دلایل دیگر

تحقیقات نشان داده اند که مرگ ناگهانی در موارد نادر با مواردی چون تشنج (بیماری صرع) و حملات شدید آسم به وجود آده اند. آمبولی ریوی که در اثر بی تحرک بودن طولانی در سفر های هوایی به وجود می آید می تواند باعث مرگ ناگهانی شود.
 

سندروم مرگ آریتمی ناگهانی (SADS)

هر یک نفر از 20 مورد مرگ قلبی ناگهانی دلیل خاصی نمی توان یافت. بنابراین علت مرگ غیر قابل تشخیص شرح داد می شود. این موارد سندروم مرگ آریتمیک ناگهانی نامیده می شود./
 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات