برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مراقب آسیب های ناشی از شنا باشید

مراقب آسیب های ناشی از شنا باشید شنا کردن یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های کم‌فشار در دنیاست که می‌تواند در بهبود سلامت و تناسب بدنی شما نقش عمده‌ای داشته باشد. اما شناگران مانند سایر ورزشکاران در معرض آسیب‌های بدنی هستند که با رعایت احتیاط می‌توان از آنها پیشگیری کرد.
شنا کردن یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های کم‌فشار در دنیاست که می‌تواند در بهبود سلامت و تناسب بدنی شما نقش عمده‌ای داشته باشد. اما شناگران مانند سایر ورزشکاران در معرض آسیب‌های بدنی هستند که با رعایت احتیاط می‌توان از آنها پیشگیری کرد.
 

علت آسیب‌های بدنی در شنا

مهم‌ترین علت آسیب‌های بدنی در شنا فشار آوردن بیش از حد به بدن و فرسودگی ناشی از آن و رعایت نکردن شیوه‌‌های درست شنا کردن است. بسیاری از شناگران حرفه‌ای دارای انعطاف‌پذیری بدنی فوق‌العاده‌ای یا حتی شلی مفاصل هستند که می‌تواند طبیعی باشد.
آسیب‌های جزئی و ضربات خفیف مکرر در موارد شنا کردن به میزان زیاد ممکن است به درد شانه و التهاب تاندون آن منجر شود. سایر آسیب‌های ناشی از ضربات مکرر شامل مشکلات مفصل زانو و ران ناشی از حرکات پا در شنای قورباغه است.
 

آسیب‌های بدنی شایع ناشی از شنا

شانه شناگر: شانه شایع‌ترین عضوی است که در معرض آسیب‌ها یا فشار بیش از حد وارد آمده، به‌وسیله شنا کردن قرار می‌گیرد. از جمله آسیب‌های شانه گیرکردن تاندون روتاتور کاف (تاندون چرخاننده سر استخوان بازو) است که این فشار از طرف بخشی از تیغه شانه (اسکاپولا) هنگام بالابردن بازو پیش می‌آید. التهاب دردناک تاندون عضله دوسر (تاندینیت بای‌سپس) و ناپایداری شانه که در آن ساختارهایی که در اطراف شانه هستند، نمی‌توانند در حفظ پایداری مفصل شانه (گوی سر استخوان بازو درون حفره استخوان کتف) به درستی عمل کنند، ممکن است به خستگی و ضعف تاندون روتاتور کاف و عضلات اطراف تیغه شانه بینجامند.

آسیب‌های بخش تحتانی بدن: آسیب‌های زانو شامل آسیب‌های تاندون‌ها (زردپی‌ها) و لیگامان‌ها (رباط‌ها)ی اطراف زانو می‌شود (زانوی شناگران قورباغه). شناگران قورباغه همچنین ممکن است دچار درد مفصل ران ناشی از التهاب تاندون‌های اطراف مفصل ران شوند. مشکلات ستون فقرات از جمله مشکلات دیسک بین مهره‌های کمری یا مشکلات دیگر در محل اتصال ستون مهره‌ها و استخوان لگن (که اسپوندیلولیز خوانده می‌شود) ممکن است در نتیجه پازدن دلفینی که در مسابقات شنا مورد استفاده قرار می‌گیرد، رخ دهد.

 

چند نکته برای شنای خوب

رعایت این نکات به شما کمک می‌کند از این آسیب‌ها در امان بمانید:
  • از تکنیک‌های درست ضربه زدن با دست و پا در هنگام شنا کردن استفاده کنید.
  • از فشار آوردن بیش از حد به خود و دست و پا زدن‌های مکرر که باعث آسیب‌های ناشی از «استفاده بیش از حد» (overuse) می‌شوند، خودداری کنید.
  • از ورزش‌های تقویت‌کننده تنه و انجام ورزش‌های دیگر (cross- training) پیش از شروع فصل شنا استفاده کنید.
  • هنگام آسیب دیدن به جای انجام تمرین‌های معمول با راهنمایی مربی‌تان تمرین‌های جایگزین انجام دهید.
  • پس از آسیب دیدن، دوره‌ای از استراحت را برای بهبود یافتن بگذرانید.
  • به انجام تمرین‌های توانبخشی برای عضله روتاتور کاف و تقویت عضلات کتف برای آسیب‌های شانه و تمرین‌های تقویت عضلات لگنی و مفاصل لگنی برای آسیب‌های مفاصل ران و زانو بپردازید.
  • با متخصصان پزشکی ورزشی یا مربیان ورزشی درباره نگرانی‌های‌تان از آسیب‌ها و راهبردهای پیشگیری از آن مشورت کنید.
  • تنها هنگامی به شنا بازگردید که متخصص پزشکی به شما اجازه داده باشد.
  • مشورت و ارتباط میان ورزشکاران، والدین و متخصصان پزشکی هم برای پیشگیری آسیب‌ها و هم بهبودی موفقیت‌آمیز پس از آسیب‌دیدگی اهمیت دارد./
*نشریه سپید به نقل از  HealthDayو StopSportInjuries

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات