برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با بیهوشی در اتاق عمل و انواع آن

آشنایی با بیهوشی در اتاق عمل و انواع آن 3 نوع اصلی بیهوشی وجود دارند که هر کدام موارد استفاده و مزایا و معایب خاصی دارند. این سه نوع بیهوشی عبارتند از: بیهوشی عمومی، بیهوشی یا بی‌حسی ناحیه‌ای و بی حسی اعصاب محیطی.
3 نوع اصلی بیهوشی وجود دارند که هر کدام موارد استفاده و مزایا و معایب خاصی دارند. این سه نوع بیهوشی عبارتند از: بیهوشی عمومی، بیهوشی یا بی‌حسی ناحیه‌ای و بی حسی اعصاب محیطی.
در بیهوشی عمومی شماکاملا بیهوش هستید و هیچ‌گونه آگاهی از روند جراحی یا هر اتفاق دیگری نخواهید داشت. انواع مختلفی از داروها برای بیهوشی عمومی به کار می‌روند که به شکل گاز و بخار استنشاقی از طریق ماسک تنفسی یا لوله راه هوایی یا به صورت وریدی تجویز می‌شوند.
در بیهوشی یا بی‌حسی ناحیه‌ای متخصص بیهوشی برای ایجاد بی‌حسی در ناحیه‌ای از بدن که نیاز به جراحی دارد، تزریق نخاعی یا اپی دورال انجام می‌دهد. در طی بیهوشی ناحیه‌ای، شما ممکن است بیدار باشید یا یک داروی آرام‌بخش دریافت کنید. در هر صورت احساس نخواهید کرد که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید.
انواع مختلفی از بیهوشی‌(بی‌حسی) ناحیه‌ای وجود دارد که 2 مورد از رایج‌ترین آنها عبارتند از: بی‌حسی نخاعی و بی‌حسی اپی‌دورال.
در بی‌حسی اعصاب محیطی، داروی بی حسی اغلب به بافت ناحیه‌ خاصی از بدن که نیاز به جراحی کوچک دارد، تزریق می‌شود.
نوع بیهوشی که فرد دریافت می‌کند به عواملی از قبیل نظر متخصص بیهوشی براساس وضعیت پزشکی بیمار، نظر خود بیمار و نظر پزشک جراح بستگی دارد.
 
بیشتر بخوانید: عوارض جانبی انواع بیهوشی در اعمال جراحی
 

بیهوشی عمومی چگونه است؟

برای پیشگیری از احساس درد در طول عمل جراحی، پزشک متخصص بیهوشی به شما کمک می‌کند تا پایان عمل جراحی، خواب و بی‌درد باشید. در تمام طول این مدت، متخصص بیهوشی مراقب شمااست تا مطمئن شود که قلب، ریه‌ها و کلیه‌های شما عملکرد مناسبی دارند.
در ابتدا برای تزریق داروهای لازم، یک سرم به دست شما وصل می‌شود. سپس داروهایی که کمک می‌کند تا شما به خواب بروید از طریق این سرم به شما تزریق می‌شود.از این به بعد شما دیگر متوجه هیچ‌چیز نخواهید شد، تا زمانی‌که جراحی به پایان برسد و بیدار شوید.
ممکن است متخصص بیهوشی یک لوله در راه هوایی شما قرار دهد که این لوله به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شده و کمک می‌کند اکسیژن کافی و گازهای بیهوشی از این طریق به بدن شما رسیده و شما را در حالت خواب نگه‌دارند.
پس از اتمام جراحی، شما از خواب بیدار می‌شوید. هنگامی که قدرت تنفس خودبه‌خودی را به دست آوردید، لوله تنفسی بیرون آورده شده و شما به اتاق بهبودی یا بخش مراقبت ویژه برده می‌شوید. پرستاران این بخش مراقب شما هستند تا به‌طور کامل هوشیاری خود را به دست آورید.
در طول عمل جراحی، ضربان قلب، فشارخون و میزان اشباع اکسیژنی خون و دی اکسیدکربن بازدمی به‌طور دقیق توسط متخصص بیهوشی با کمک ابزارهای پزشکی پایش می‌شوند.

 

بیهوشی عمومی خطری هم دارد؟

به‌دلیل پیشرفت‌های اخیر در زمینه فناوری و داروها، بیهوشی عمومی نسبتا بی‌خطر است، ولی به هر حال در هر روشی یکسری خطرات و عوارض جانبی ممکن است وجود داشته باشد که می‌توان از بسیاری از آنها پیشگیری کرد. در صورتی که سابقه ابتلاء به برخی از اختلالات سلامت از قبیل بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، صدمات مغزی و آسیب‌های کبدی دارید، حتما باید قبل از عمل، متخصص بیهوشی را در جریان قرار دهید. علاوه بر آن سابقه تزریق قبلی خون، ابتلا به دیابت، پرفشاری‌خون، یرقان، افسردگی یا سایر مشکلات جسمی و یا روانپزشکی بایستی به متخصص بیهوشی گزارش شوند. هم‌چنین هرگونه سابقه بیهوشی قبلی و چگونگی واکنش به آن باید ذکر شود.
از جمله نکات دیگری که باید به اطلاع متخصص بیهوشی رسانده شوند، عبارتند از: خروپف هنگام خواب، وجود دندان مصنوعی، دندان لق،دندان افتاده یا موارد مربوط به ارتودنسی، و مصرف هرگونه دارو، حتی داروهایی که بدون نسخه استفاده می‌شوند، مثل آسپرین یا مسکن‌های مختلف، چراکه این داروها ممکن است با داروهای بیهوشی تداخل ایجاد کرده یا در زمان جراحی باعث خونریزی شدید شوند.
از دیگرعوارض بیهوشی که پس از جراحی ممکن است رخ‌دهد، تهوع و استفراغ است که معمولا با استفاده از داروهای ضدتهوع کنترل می‌شود.

 

بیهوشی (بی‌حسی) ناحیه‌ای چگونه است؟

در این نوع بیهوشی، قسمت وسیعی از بدن، به عنوان مثال نیمه پایینی بدن بی‌حس می‌شود. متخصص بیهوشی دارو را در کانال نخاعی یا فضای اپیدورال تزریق می‌کند و به این ترتیب شما احساس درد نمی‌کنید. در این روش بیهوشی، شما بیدار هستید، ولی ممکن است داروهای آرام‌بخش برای شما تجویز شود تا حالت خواب‌آلودگی پیدا ‌کنید و کمتر دچار اضطراب شوید.
این نوع بیهوشی معمولا به دو صورت انجام می‌شود: 1) بیهوشی اپیدورال، 2) بیهوشی نخاعی
بیهوشی اپیدورال بیشتر درمواردی مانند زمان زایمان برای پیشگیری از درد یا اعمال جراحی ارتوپدی درناحیه پا استفاده می‌شود. متخصص بیهوشی دارو را به پایین کمر، درپشت کانال نخاعی درفضایی به نام فضای اپیدورال تزریق می‌کند. این نوع بیهوشی باعث می‌شود فرد در نیمه پایین بدن خود حس نداشته باشد.
در بیهوشی نخاعی دارو، مستقیما به درون کانال نخاع (و نه در خود نخاع) تزریق می‌شود. این نوع بیهوشی نیز باعث می‌شود قسمت پایینی بدن بی‌حس شود. این روش بیشتر در عمل فتق، پروستات یا عمل‌های دیگر نیمه پایین بدن استفاده می‌شود.

 

بیحسی اعصاب محیطی (سطحی)چگونه است؟

در این نوع بیهوشی، فقط قسمتی از بدن که آسیب دیده یا قرار است تحت عمل خاصی قرار گیرد بی‌حس می‌شود. فرد در طول این نوع بیهوشی بیدار است، ولی احساس درد نمی‌کند. در اغلب موارد از یک سرنگ برای تزریق دارو به زیر پوست استفاده می‌شود. از این نوع بی‌حسی بیشتر برای انجام اعمال جراحی روی دست و پا استفاده می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات