برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا بعضی ها داغند؟

چرا بعضی ها داغند؟ فعالیت سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک در‌ افراد مختلف تفاوت دارد. به دلایل نامعلوم، خلقت برخی افراد به صورت ژنتیکی و سرشتی به گونه‌ای است که معمولا عروق سطح بدنشان گشاد است و بدن همیشه گرم‌ است و برعکس.
گرمای بدن هر شخص به متابولیسم بدن او بستگی دارد. بدن هر فردی حتی در حالت خواب در حال تولید گرماست. این گرما انرژی‌ای است که از واکنش‌های شیمیایی بدن، آزاد می‌شود.
حتی وقتی در خواب هستیم سلول‌های قلب، معده و سایر اعضا مرتب در حال فعالیت‌ هستند و عمل آنها گرما تولید می‌کند.
گرمای تولید‌شده در سطح یک سلول اندک است اما وقتی میلیاردها سلو‌ل فعال‌اند گرمای قابل‌ملاحظه‌ای ایجاد می‌شود. وقتی ما می‌دویم یا ورزش می‌کنیم یا وزنه‌ای را از زمین بلند می‌کنیم انرژی مصرف و گرمای بیشتری در بدنمان تولید می‌شود که به آن متابولیسم پایه می‌گویند و حداقل انرژی است. در برخی افراد متابولیسم پایه از دیگران بالاتر و در حالت استراحت، فعالیت‌هایی که در بدنشان انجام می‌شود، بیشتر است. دلیل این تفاوت، ساختارهای هورمونی و عصبی حاکم بر بدن است. مثلا هورمون تیرویید متابولیسم پایه را تحت‌ کنترل دارد. متابولیسم پایه در افرادی که غده تیروییدشان پرکار است، بیشتر و بدنشان گرم‌تر است. برعکس، بدن افرادی که فعالیت غده تیرویید در آنها کمتر است، سردتر است.
برخی بیماری‌های دیگر هم باعث این مساله می‌شوند اما در انسان‌های طبیعی هم، تولید انرژی از یک فرد تا فرد دیگر تا حدی متفاوت است و این موضوع باعث گرم‌تر یا سردتر بودن بدن می‌شود.
غیر از این مسایل، سیستم دیگری نیز وجود دارد که به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند و آن اعصاب سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک است. این اعصاب در 2 جهت مخالف هم عروق سطح پوست را تنگ و گشاد می‌کنند. هرگاه بدن بخواهد دمای بیشتری از دست بدهد، عروق ریز‌ سطح پوست گشاد می‌شوند و خون هنگام گردش از سطح پوست می‌گذرد و به قلب بازمی‌گردد و در این میان مقداری حرارت از دست می‌دهد.
وقتی به پوست این افراد دست می‌زنیم احساس گرما می‌کنیم ولی وقتی بدن تمایلی به از دست دادن حرارت ندارد، عروق سطح پوست را تنگ می‌کند تا خون به سطح پوست نیاید و در عمق بدن حرکت کند به همین دلیل در پوست احساس سرما می‌کنیم.
فعالیت سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک در‌ افراد مختلف تفاوت دارد. به دلایل نامعلوم، خلقت برخی افراد به صورت ژنتیکی و سرشتی به گونه‌ای است که معمولا عروق سطح بدنشان گشاد است و بدن همیشه گرم‌ است و برعکس. گرم و سردبودن سطح بدن اگر شدید باشد، علامت بیماری است و باید فرد یک آزمایش تیرویید انجام دهد اما افزایش یا کاهش چند درجه‌ای خیلی مهم نیست و یک تفاوت ساختاری بین انسان‌ها وجود دارد./.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات