برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا شیری که می خوریم سالم است؟

آیا شیری که می خوریم سالم است؟ در حالی که وزیر بهداشت اعلام کرده تخلفاتی در لبنیات‌ موجود در مورد وجود روغن پالم گزارش شده ،رئیس سازمان ملی استاندارد گفته ۸۰ درصد فرآورده‌های لبنی کشور بدون روغن پالم است.
در حالی که وزیر بهداشت اعلام کرده تخلفاتی در لبنیات‌ موجود در مورد وجود روغن پالم گزارش شده ،رئیس سازمان ملی استاندارد گفته ۸۰ درصد فرآورده‌های لبنی کشور بدون روغن پالم است.
 
در تازه ترین اظهار نظر بعد از آنکه وزیر بهداشت تاکید کرد که تصمیم گرفته شده که نظارت ها افزایش پیدا کند و شرکت های متخلف از طریق رسانه ها به مردم اعلام شود تا این اتهام از گردن شرکت های لبنیاتی که از این روغن استفاده نمی کنند، برداشته شود ،رئیس سازمان ملی استاندارد از عدم وجود روغن پالم در ۸۰ درصد فرآورده های لبنی خبر داد و گفته در حال حاضر 300 نوع فرآورده لبنی در ایران تولید می شود که در 8 نوع آن استفاده از روغن پالم مجاز است.
 
نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز در نشست خبری در مورد اظهارات اخیر وزیر بهداشت در رابطه با استفاده از چربی گیاهی پالم در فرآورده های لبنی پرچرب پرداخت و اظهار داشت که استفاده از روغن های گیاهی در لبنیات موضوع جدیدی نیست و در بیشتر کشورهای دنیا از روغن های گیاهی و حتی روغن زیتون در لبنیات استفاده می کنند.
 
وی یاد آور شده که در ایران نیز چون روغن پالم یک روغن ارزان و قابل دسترس است بر اساس مجوز سازمان استاندارد در 8 نوع فرآورده لبنی از این روغن استفاده می شود واین 8 نوع شامل پنیر پروسس آنالوگ، استریت های مخلوط، پنیر تازه با چربی گیاهی، پنیر خامه ای با چربی گیاهی، پنیر پیتزای پروسس، شیر خشک با چربی گیاهی، بستنی پروبیوتیک و بستنی است.
 
رئیس سازمان ملی استاندارد گفته در استفاده از چربی های گیاهی، سازمان استاندارد تاکید نموده که باید در نشانه گذاری محصولات استفاده از این روغن قید شود، وچنانچه این نشانه گذاری قید نشود تولیدکننده متخلف شناخته شده و با توجه به قوانین موجود سازمان استاندارد اجازه برخورد با متخلف وجود دارد.
 
وی اضافه کرد؛ از سال 92 یک تحقیق میدانی در مورد 124 نمونه شیر و فرآورده های لبنی توسط سازمان استاندارد انجام شده است که بر اساس این تحقیقات حدود 20 الی 25 درصد از این مواد نمونه گیری شده دارای چربی گیاهی بوده اند ولی ازآنجایی که وزارت بهداشت به این تشخیص رسیده که استفاده از چربی گیاهی حتی در 8 ، 9 فرآورده لبنی غیربهداشتی و غیرمجاز است لذا می تواند یافته های خود را به سازمان استاندارد منتقل کند و این سازمان بر اساس یافته های علمی وزارت بهداشت تعاریف جدیدی از استاندارد فرآورده های لبنی و استفاده آنها از روغن پالم را تدوین نماید.
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داده که تاکنون چنین چیزی به سازمان استاندارد ابلاغ و منتقل نشده بنابراین بر اساس استانداردهای قبل با متخلف در زمینه های عنوان شده برخورد قانونی خواهد شد.
 
در تازه ترین واکنش ها نسبت به رواج تولید لبنیات با روغن پالم، رئیس سازمان غذا و دارو به جام جم خبر داده که هم اکنون بازرسی های جدیدی در حال انجام است و هفته آینده نیز اسامی شرکت های متخلف تولیدکننده لبنیات به افکار عمومی اعلام می شود.
 
رسول دیناروند، استفاده از این روغن گیاهی در تولید برخی شیرها و ماست های پرچرب را تایید کرده ویاد آور شده هم اکنون برخی تولیدکنندگان متخلف، روغن پالم را به جای چربی طبیعی شیر و ماست جایگزین می کنند که برای کنترل این وضع، وزارت بهداشت تیم های نظارتی خود را فعال کرده و تا هفته آینده نیز درباره نحوه برخورد با این متخلفان، تعیین تکلیف می شود.
 
روغن پالم چیست؟
دکتر سیدمرتضی صفوی مدیرگروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن گفت‌وگو با روزنامه همشهری در این‌باره گفت: روغن پالم از روغن‌های گیاهی است که از کشور‌های مالزی و اندونزی وارد کشور می‌شود و درصد پایینی از آن همواره در صنعت روغن‌سازی‌ مورد استفاده بوده است. روغن پالم از میوه درخت یا هسته پالم (نوعی نخل) گرفته می‌شود. روغن پالم برخلاف روغن‌های گیاهی مانند گردو روغنی اشباع شده است.
 
روغن‌های‌غیراشباع
روغن‌های غیراشباع از دسته روغن‌هایی هستند که برای سلامتی چندان مضر نیستند و مصرف متعادل آنها توصیه می‌شود. روغن‌های غیراشباع در 2گروه قرار می‌گیرند. با یک باند مضاعف (اصطلاحی است که در فرمول‌بندی روغن‌ها به‌کار می‌رود) نظیر روغن زیتون و چند باند مضاعف مانند روغن آفتابگردان، کنجد و ذرت است. این تفاوت در ساختار شیمیایی آنها باعث ایجاد تفاوت‌های اندکی در فواید آنها روی سلامتی شده است. روغن تک بانده غیراشباع باعث کاهش کلسترول شده و روغن چند بانده غیراشباع که خود به 2دسته اسید چرب امگا ۳ و اسید چرب امگا ۶ تقسیم می‌شود ‌ باعث کاهش فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.
 
روغن پالم و خطر گرفتگی عروق
به گفته دکتر صفوی، روغن‌های پالم در دسته روغن‌های اشباع‌شده قرار می‌گیرند. این روغن‌ها شامل تری‌گلیسیریدهایی است که تنها حاوی اسیدهای چرب اشباع شده هستند و نه‌تنها فایده خاصی برای بدن ندارند که برای قلب و عروق نیز خطرناک هستند. دکتر صفوی می‌گوید:‌چربی اشباع شده تنها ماده مضر روغن پالم نیست بلکه این روغن دارای اسیدهای چرب با میزان ترانس بالاست؛ چربی‌های ترانس غیر از تأثیر روی کلسترول خون، به علل دیگری برای قلب مضرند.
در ابتدا تصور می‌شد که چربی‌های ترانس، جایگزین سالمی برای چربی‌های حیوانی باشند، زیرا از چربی‌های اشباع‌نشده و عمدتا از روغن‌های گیاهی به‌دست می‌‌آیند. اما دانشمندان بعدها دریافتند که این چربی‌ها نه‌تنها سالم نیستند، بلکه هم کلسترول بد (LDL) را بالا می‌برند و هم کلسترول خوب (HDL) را پایین می‌‌آورند، و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند. این چربی‌ها میزان تری‌گلیسیرید‌های موجود در خون را بالا می‌برند.
میزان بالای تری‌گلیسیرید نیز در سخت شدن دیواره شریان‌ها (تصلب‌ شرایین) که زمینه بیماری قلبی را فراهم می‌کند، مؤثر است. دقیقا همین عامل سبب می‌شود که محققان و متخصصان به این نکته اشاره کنند که روغن پالم برای سلامت قلب و عروق به شدت مضر است، چرا که اسیدهای چرب 10برابر روغن اشباع شده برای بدن مضر هستند.
 
ماجرای روغن پالم
تاریخچه استفاده از روغن در لبنیات کشور باعث شد که یکی از روزنامه ها نیزدر تیر ماه امسال از قول علی رجبی رئیس اتحادیه لبنیات تهران عمده مشکلات در حوزه صنایع لبنی به خطر انداختن سلامت مصرف کنندگان بداند واز وجود روغن پالم وارداتی از کشورهای جنوب شرقی آسیا که درصد چربی محصولات لبنی را تامین کنند خبرداده بدهد.
رجبی حتی از استفاده بیش از حد مجاز از این مواد نگهدارنده خبر داده بود که می تواند موجب به خطر انداختن سلامت مصرف کنندگان شود.
 
احتمال تمایل مردم به سمت محصولات سنتی
حالا با اما واگرهای پیش آمده در مورد وجود روغن پالم در محصولات پر چرب لبنی که باعث شده مردم دیگر رغبتی برای خرید آن نداشته باشند این احتمال می رود استفاده از محصولات لبنی سنتی مدنظر قرار گیرد و واحدهای تولید کوچک لبنیات و به خصوص مراکز سنتی پر رونق تر شوند/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات