برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشامیدن آب هم آدابی دارد!

آشامیدن آب هم آدابی دارد! بی تردید آب مایه حیات و زندگی است. آب غذای اصلی انسان و جانداران است و منشأ پدید آمدن غذاهای نباتی و موجب نشاط و شادابی و سرسبزی است. آب به جسم و روح طراوت و پاکیزگی می بخشد.
بی تردید آب مایه حیات و زندگی است. آب غذای اصلی انسان و جانداران است و منشأ پدید آمدن غذاهای نباتی و موجب نشاط و شادابی و سرسبزی است. آب به جسم و روح طراوت و پاکیزگی می بخشد.امام صادق(ع) از پیامبر(ص) چنین نقل می کند: آب، معده و کبد را تمیز، دهان را خوش بو می کند، دندانها را محکم می سازد، چشم را قدرت می دهد و دیده را جلا می بخشد، گناهان را از انسان می شوید، رگهای برآشفته و تلخه تحریک شده را فرو می نشاند، بلغم را از میان می برد، حرارت را از معده برمی دارد، و سر درد را نیز از میان می برد(کافی، ج 4، ص 153)
بهترین آب، آبی است که قرآن توصیف کرده است. «عَذْبٌ فُراتٌ سائِغٌ شَرابُهُ» گوارا، شیرین، خالص، لذتبخش و بی رنگ و بو.(فاطر/122)
 
آداب نوشیدن آب در اسلام
در اسلام برای تمامی امور زندگی دستوراتی وارد شده است، حتی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) برای نوشیدن آب نیز سفارشاتی داده اند.
امام کاظم (ع) می فرمایند آشامیدن آب را با بسم الله شروع و با الحمدلله  پایان دهید. (مکارم الاخلاق، ج5، ص151).
 
امام صادق (ع) همچنان در حدیثی از ایستاده نوشیدن آب در شب منع می کنند و می فرمایند: ایستاده نوشیدن آب در روز غذا را گوارا می کند و در شب زردآب می آورد. (کافی، ج6، ص383)

امام رضا (ع) می فرمایند: هرکس می‌خواهد معده‌اش او را آزار ندهد، در میان غذا خوردن، آب ننوشد تا این غذا خوردن تمام شود و هر که آب میان غذا بنوشد رطوبت در بدنش جای گرفته و معده‌اش ضعیف می‌شود و رگ‌ها نمی‌توانند انرژی غذا را جذب کنند. زیرا هرگاه آب پشت سرهم نوشیده شود معده برزگ می‌شود. (بحارالانوار، ج59، ص32)

امام رضا (ع) همچنین می فرماید: نوشیدن آب سرد پس از غذاهای گرم و شیرینی‌جات دندان‌ها را از بین می‌برد.
 
پیامبر اکرم (ص) توصیه می کنند از کنار دسته ظرف و جایی که چرک جمع می شود و نیز از شکستگی آن ننوشد.(مکارم الاخلاق، ص242)
 
امام صادق (ع) برای نوشیدن آب توصیه ای دارند و می فرمایند هرکس در آشامیدن آب این آداب را رعایت کند، خداوند او را مستحق بهشت می گرداند: وقتی که ظرف آب را نزدیک دهان آورد بسم الله بکوید، سپس بنوشد و پیش از سیراب شدن ظرف را از دهانش دور کند و حمد خدا بگوید. سپس دوباره بنوشد و ظرف را از دهانش دور کند و حمد خدا بگوید. سپس بنوشد و ظرف را دور کند و حمد خدا بگوید. (کافی، ج2، ص96)

و در آخر اینکه شیعیان به یاد لب تشنه اباعبدالله علیه السلام و یارانش، و بنا به توصیه ای که ایشان پس از شهادت به گوش جان دختر بزرگوارشان حضرت سکینه رساندند، به او سلام کرده و قاتلانش  را لعن می کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات