برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وضعیت دهان می تواند نشانه ای از وجود این بیماریها باشد

وضعیت دهان می تواند نشانه ای از وجود این بیماریها باشد وضعیت دهان شما با سلامت کلی شما در ارتباط نزدیکی است. این ادعایی است که محققان در تحقیقات خود آن را اثبات کرده‌اند. برای روشن کردن این موضوع در ادامه این نوشته به رابطه میان سلامت دهانی و دیابت، بیماری قلبی، سرطان و دیگر بیماری‌ها اشاره خواهیم کرد.
وضعیت دهان شما با سلامت کلی شما در ارتباط نزدیکی است. این ادعایی است که محققان در تحقیقات خود آن را اثبات کرده‌اند. برای روشن کردن این موضوع در ادامه این نوشته به رابطه میان سلامت دهانی و دیابت، بیماری قلبی، سرطان و دیگر بیماری‌ها اشاره خواهیم کرد. با وجود این، در بسیاری از این تحقیقات ماهیت این رابطه مشخص نیست، یعنی محققان در مورد اینکه رابطه سببی است یا یک همبستگی صرف، به نتیجه نرسیده‌اند... به‌هرحال، آشکار است وضعیت دهان شما با سلامت فیزیکی کلی شما در ارتباط نزدیکی است.
 
سلامت دهانی و دیابت
سال‌هاست که پزشکان می‌دانند افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر در معرض ابتلا به پریودنتیت‌ (بیماری لثه و بافت‌های اطراف دندان) هستند. در جولای 2008 در تحقیقی اظهارنظر بالا مورد تأیید بیشتر قرار گرفت. در این تحقیق، محققان دانشکده سلامت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا 9296 فرد غیردیابتی را در نظر گرفتند و میزان باکتری‌ها پریودنتال آنها را در طول 20 سال اندازه‌گیری کردند. بنا بر نتایج این تحقیق، افرادی که بیماری پریودنتیت‌ آنها در سطوح بالاتری بود، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. به‌عبارت‌دیگر، خطر پیشرفت بیماری دیابت نوع 2 در این گروه از افراد در مقایسه با افرادی که هیچ نوع بیماری لثه نداشتند، دو برابر بیشتر بود.
 
سلامت دهانی و بیماری قلب
از نظر پزشکان رابطه میان سلامت دهانی و بیماری قلبی نیز به‌مانند رابطه میان سلامت دهانی و دیابت به اثبات رسیده است؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا رابطه میان سلامت دهانی و بیماری از نوع رابطه مستقیم علت و معلولی هست یا خیر. یکی از دلایل نامشخص بودن ماهیت این رابطه ‌این است که عوامل دیگری همچون سیگار کشیدن و پیری می‌توانند هم بر بیماری لثه و هم بر بیماری قلب تأثیر بگذارند. باوجوداین، در سال 2005 در تحقیقی این عوامل خطر همچون سن، جنسیت و سیگار کشیدن حذف شدند تا به رابطه دقیق میان سلامت دهانی و بیماری قلب دست یابند. دکتر مویس دسوریو، محقق ارشد این تحقیق از دانشگاه کلمبیا، می‌گوید که با حذف کردن این عوامل خطر آن‌ها به رابطه مستقلی میان بیماری لثه و بیماری قلب دست‌یافته‌اند.
 
عوارض بارداری و بیماری لثه
دکتر مارشا روبین از بخش ویژه مرکز دندانپزشکی بیمارستان پرسبیتارین /ویل کورنل نیویورک، می‌گوید که اکثر زنان باردار دچار عفونت‌های لثه می‌شوند که به دلیل تغییرات سطح هورمون‌ها است. او ادامه می‌دهد که بسیاری از زنان باردار سلامت دهانی را نادیده می‌گیرند و این کاری اشتباه است. در نظر دانشمندان بیماری لثه یا التهاب دهان ترکیبات شیمیایی به نام پروستاگلاندین تولید می‌کند که باعث زایمان زودهنگام می‌شود. اگرچه این نظریه دانشمندان هنوز به اثبات نرسیده است، اما محققان در تحقیقی در سال 2001 دریافتند که اگر زنان باردار در بین هفته‌های 21 و 24 دچار بیماری لثه شوند، در مقایسه با دیگر زنان باردار 4 تا 7 برابر بیشتر در معرض وضع حمل قبل از هفته سی و هفتم خواهند بود.
 
سینه‌پهلو و بیماری لثه
محققان میان سینه‌پهلو و بیماری لثه نیز رابطه‌ای یافته‌اند، اگرچه در اکثر تحقیقات این محققان بر روی جمعیت‌های پرخطر تمرکز شده است. برای درک رابطه بهتر سینه‌پهلو و بیماری لثه در سال 2008 محققان تحقیقی را بر روی سالخورده‌ها انجام دادند. این محققان دریافتند که سالخورده‌های مبتلابه عفونت پریودنتیت‌ در مقایسه با سالخورده‌های عاری از این عفونت9/3 برابر بیشتر دچار سینه‌پهلو شده بودند.
 
سرطان لوزالمعده و بیماری لثه
در سال 2007 در ژورنال موسسه ملی سرطان تحقیقی به چاپ رسید که در آن در بین سال‌های 1986 و 2002 هر دو سال یک‌بار از 51529 آمریکایی در مورد سلامت آنها نظرسنجی شده بود. از میان 216 نفری که مبتلا به سرطان لوزالمعده بودند، 67 نفر آنها بیماری پریودنتیت‌ نیز داشتند. بدون در نظر گرفتن عامل سیگار کشیدن، محققان این تحقیق دریافتند که داشتن سابقه بیماری پریودنتیت‌ با خطر افزایش سرطان لوزالمعده در ارتباط است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات