برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا آندوسکوپی باعث انتقال هپاتیت می شود؟

آیا آندوسکوپی باعث انتقال هپاتیت می شود؟ انتقال عفونت‌ها از طریق اندوسکوپ و ضمائم آن، یکی از عوارض اندوسکوپی است. اگرچه احتمال بروز این اتفاق بسیار کم است ولی می‌تواند باعث نگرانی شود.
استفاده از دستگاه‌های اندوسکوپی باعث تحول عظیمی ‌در تشخیص و درمان بیماری‌های دستگاه گوارش شده است. در کشور ما بعضی از بیماری‌های دستگاه گوارش مثل سرطان مری، معده، روده‌بزرگ و سایر بیماری‌های دستگاه گوارش مثل زخم‌های معده و اثنی‌عشر، ریفلاکس، اسهال و یبوست شیوع زیادی دارد و برای تشخیص این بیماری‌ها انجام اندوسکوپی لازم است. علاوه بر عملکرد تشخیصی، دستگاه‌های اندوسکوپی در درمان بیماری‌ها هم کاربرد دارند مانند درمان زخم‌های خونریزی‌دهنده دستگاه گوارش، برداشتن پولیپ‌های دستگاه گوارش، گشادکردن تنگی‌ها و ضایعات تومورال لوله‌های گوارشی و خارج کردن سنگ‌های مجاری صفراوی و درمان بواسیر.
انتقال عفونت‌ها از طریق اندوسکوپ و ضمائم آن، یکی از عوارض اندوسکوپی است. اگرچه احتمال بروز این اتفاق بسیار کم است ولی می‌تواند باعث نگرانی شود. گاهی در رسانه ها مطالبی درباره انتقال بیماری ها در اثر آندوسکوپی درج می شود. اینکه تا چه حد این مطالب واقعی است و باید نگران انتقال بیماری‌ها از طریق اندوسکوپی بود یا نه، سوال‌هایی است که پاسخ آنها را باید در منابع علمی ‌جستجو کرد.
در منابع علمی آمده احتمال انتقال عفونت‌ها از طریق دستگاه‌های اندوسکوپ بسیار کم است و در صورتی که اندوسکوپ و وسایل جانبی آن مثل پنس بیوپسی با روش‌های استاندارد (غوطه‌ورکردن وسایل اندوسکوپی به مدت 20 دقیقه در محلول ضدعفونی) ضدعفونی شوند، احتمال انتقال عفونت وجود ندارد. نتایج مطالعه‌ای که در ایران انجام شد، نشان داد حتی در روش‌های مرسوم ضدعفونی که دستگاه و لوازم جانبی آن فقط 4 دقیقه در محلول ضدعفونی قرار داده می‌شوند، احتمال انتقال هپاتیتB، یک مورد بین 209 نفر است و اگر دستگاه با روش استاندارد ضدعفونی شود این بیماری منتقل نخواهد شد بنابراین انتقال بیماری‌ها از طریق اندوسکوپ و وسایل جانبی آن بسیار نادر است.
با توجه به نقش اندوسکوپی در تشخیص و درمان بیماری‌های دستگاه گوارش و احتمال بسیار پایین انتقال بیماری‌ها به وسیله آن، هرگز نباید به دلیل ترس از انتقال بیماری در مواقعی که پزشک انجام این روش را صلاح می‌داند، از انجام آن خودداری کرد ولی اندوسکوپی حتما باید زیر نظر فوق‌تخصص گوارش انجام شود و باید از ضدعفونی دستگاه مطمئن شد. بیمار می‌تواند از پزشک بخواهد غوطه‌وری دستگاه اندوسکوپ و ضمائم آن در ماده ضدعفونی را به او نشان دهد. انجام اندوسکوپی در مطب‌ها یا بیمارستان‌های مجهز به ماشین اتوماتیک شستشوی دستگاه‌های اندوسکوپی، مطمئن‌تر است.ضمنااگر بیماری مبتلا به بیماری‌های هپاتیت یا ایدز است، باید پزشک خود را حتما از این موضوع مطلع کند تا باعث انتقال بیماری به سایر افراد نشود/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات