برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هولتر مانیتورینگ چیست؟

هولتر مانیتورینگ چیست؟ هولتر مانتیتور، نوعی الکتروکاردیوگرام (نوار قلبی برای ثبت ضربان قلب) است که برای پایش و ردیابی مداوم ضربان قلب به مدت 24 ساعت یا بیشتر استفاده می‌شود.
هولتر مانتیتور، نوعی الکتروکاردیوگرام (نوار قلبی برای ثبت ضربان قلب) است که برای پایش و ردیابی مداوم ضربان قلب به مدت 24 ساعت یا بیشتر استفاده می‌شود.
نوع استاندارد یا «خوابیده» نوار قلبی، یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌هایی است که برای ارزیابی ضربان قلب به کار گرفته می‌شود. در این روش، الکترودها (برچسب‌های کوچک و پلاستیکی) در محل‌های خاصی روی قفسه سینه و شکم قرار می‌گیرند. وقتی الکترودها با سیم‌ها به ماشین نوار قلب متصل می‌شوند، فعالیت الکتریکی قلب اندازه‌گیری شده، تفسیر می‌شود و درنهایت برای اطلاعات پزشک و مداخلات بعدی چاپ می‌شود.
زمانی که علایمی، مانند سرگیجه، غش کردن، کاهش فشار خون، خستگی طولانی‌مدت و تپش قلب، بدون آنکه تشخیص مشخصی داشته باشند و در نوار قلب استاندارد هم مشکلی یافت نشود، رخ دهد، پزشک می‌تواند با درخواست انجام هولتر مانیتور، ضربان قلب را برای مدت طولانی‌تری مورد ارزیابی قرار دهد. ریتم‌های غیرطبیعی قلب (تحت عنوان دیس‌ریتمی و آریتمی) که باعث بروز علایم فوق می‌شوند، ممکن است به‌طور تناوبی ایجاد شده یا شرایط خاصی باعث به وجود آمدن آنها ‌شوند، مانند استرس.
نامنظمی ضربان قلب که در اثر استرس ایجاد می‌شود، ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد و در نوار قلب استاندارد قابل مشاهده نباشند، بنابراین با درخواست انجام هولتر مانیتور، امکان بررسی بهتر هرگونه ضربان غیرطبیعی قلب یا ریتم‌هایی که باعث ایجاد علایم می‌شوند، فراهم می‌شود. هولتر مانیتور به‌طور مداوم به مدت 24 تا 48 ساعت ضربان قلب را ثبت می‌کند.
بعضی از انواع هولتر مانیتور ممکن است به‌طور مداوم ضربان قلب را ثبت کنند، اما می‌توانند هرگونه حادثه‌ای را نیز به ‌طور اختصاصی پایش کنند، فقط کافی است با شروع علائم آن را فعال کنید.
قبل از شروع این روش، شما دستورالعمل‌های مربوطه را دریافت می‌کنید که در آنها توضیح داده شده برای چه مدت هولتر مانیتور به شما متصل خواهد بود، چگونه فعالیت‌های روزمره خود و علائم را طی این پروسه یادداشت کنید، نحوه مراقبت شخصی و فعالیت‌ها چگونه باشد، مثلا چگونه وقتی دستگاه به شما متصل است، آن را خشک نگاه دارید.

 

دستگاه پایش رویداد چیست؟

پایش رویداد یا event monitor بسیار شبیه هولتر مانیتور است و اغلب به همان دلایل نیز تجویز می‌شوند. برای انجام این روش، برچسب‌ الکترودهای نوار قلب روی قفسه سینه شما چسبانده شده و الکترودها بوسیله سیم به دستگاه ثبت متصل خواهند شد. برخلاف هولر مانیتور، که وقایع ضربان قلب را به‌طور مداوم ثبت می‌کند، در این روش، هر زمان که بیمار علائم ذکر شده را احساس کرد، مانیتور را روشن می‌کند تا ضربان قلب در همان زمان بروز علائم ثبت شود. نوعی از این دستگاه هم وجود دارد که در مواقعی که علائم به ندرت رخ می‌دهند یا شاید زمانی که بیمار خواب است، ایجاد شوند، پایش رویداد به‌طور اتوماتیک روشن می‌شود تا موردی از قلم نیافتد. این نوع از دستگاه‌های پایش رویداد، به‌طور خودکار حوادث غیرطبیعی قلب را که آهسته‌تر یا سریع‌تر از طبیعی هستند، ثبت می?کند و در مواقعی که بیمار بیدار است، می‌تواند با شروع علائم، به‌طور دستی دستگاه را فعال کند.
 

چگونگی انجام هولتر مانیتور قلب

دلایل درخواست انجام هولتر مانیتور قلب:این دلایل شامل موارد زیر می‌شود.
  1. ارزیابی درد قفسه سینه که با تست ورزش ایجاد نشده است
  2. ارزیابی دیگر علایم و نشانه‌ها که ممکن است مربوط به قلب باشند، مانند خستگی، تنگی نفس، سرگیجه یا غش کردن
  3. تشخیص نامنظمی ضربان قلب یا تپش قلب
  4. بررسی خطر حوادث مرتبط با قلب در شرایط خاص در آینده، مانند ضخیم شدن بیمارگونه دیواره‌های قلب به دلایل شرایط ژنتیکی زمینه‌ای، ضعف قسمت چپ قلب پس از حمله قلبی، وجود راه‌های غیرطبیعی هدایت الکتریکی در قلب
  5. ارزیابی عملکرد ضربان‌ساز کارگذاشته شده در قلب
  6. بررسی کارآیی درمان نامنظمی پیچیده ضربان قلب. البته ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که پزشک درخواست انجام هولتر مانیتور قلب را داشته باشد.
 

خطرات انجام هولتر مانیتور قلب

هولتر مانیتور یک روش غیرتهاجمی برای بررسی عملکرد قلب است، به همین دلیل خطرات مرتبط با آن نیز نادر هستند. اگر برچسب‌های الکترود آن به مدت طولانی روی قفسه سینه بمانند، ممکن است باعث آسیب به بافت شده یا در محل قرارگیری برچسب‌ها، ایجاد التهاب کنند. البته بسته به اینکه شرایط خاص پزشکی شما چیست، ممکن است با خطرات دیگری نیز روبرو شوید. بنابراین قبل از انجام این روش، هرگونه نگرانی خود را با پزشکتان در میان بگذارید. بعضی شرایط خاص ممکن است با نتایج نهایی هولتر مانیتور قلب تداخل داشته یا آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:
  • نزدیک قرار دادن دستگاه با وسایلی مانند آهن‌ربا، آشکارسازهای فلزی، وسایل الکتریکی با ولتاژ بالا و لوازم الکتریکی مانند ریش‌تراش‌ها، مسواک‌های برقی و سشوار
  • استعمال دخانیات و بعضی داروها
  • تعریق شدید، که ممکن است برچسب‌ها شل یا کنده شوند.

مراقبت‌های پیش از انجام هولتر مانیتور قلب

پزشک در مورد روش انجام آن به شما توضیحات کامل را داده و به سوالات شما پاسخ خواهد داد. لازم نیست ناشتا باشید. بسته به شرایط خاص پزشکی شما، پزشک ممکن است درخواست کند آمادگی‌های دیگری هم داشته باشید.
 

در حین انجام هولتر مانیتور قلب

این روش اغلب به صورت سرپایی انجام می‌شود، اما بسته به شرایط خاص پزشکی شما و روش کار بالینی پزشک، ممکن است پروسه انجام آن تفاوت‌هایی داشته باشد. اما به‌طور کلی، روند انجام آن به صورت زیر است: از شما خواسته می‌شود هرگونه زیورآلاتی را که ممکن است با نتایج آن تداخل ایجاد کند از خود باز کنید. از شما خواسته می‌شود هرگونه پوشش خاصی را از میان تنه خود باز کنید تا الکترودها در آن محل قرار گیرند. مطمئن باشید حریم خصوصی شما حفظ شده و پوشش مناسب به شما داده خواهد شد. نواحی‌ای که برچسب‌ها قرار می‌گیرند، تمیز شده و در موارد خاص، موی آن نواحی تراشیده یا کوتاه می‌شود تا برچسب‌ها کاملا به پوست بچسبند. الکترودها به قفسه سینه و شکم شما چسبانده شده و از طریق سیم‌ها به دستگاه اصلی متصل می‌شوند. جعبه مانیتور می‌تواند، مانند یک کیف، روی شانه انداخته شده یا به کمربند یا جیب متصل شود. پس از اتصال کامل دستگاه به شما، می‌توانید به کارهای معمول خود ادامه دهید، مگر آنکه پزشک شما نظر دیگری داشته باشد. در طول انجام هولتر مانیتور، باید زمان و مدت فعالیت‌هایتان را یادداشت کنید.خصوصا اگر علایمی مانند سرگیجه، تپش قلب، درد قفسه سینه یا علایم دیگر رخ دهند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات