برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با مهمترین ناراحتی های پوستی

خال خال ها معمولا قهوه ای یا سیاه هستند و می توانند هر جای بدن رشد کنند؛ تنها یا در یک گروه و معمولا پیش از سن 20 سالگی ظاهر می شوند. بعضی خال ها (نه همه آنها) به آرامی و در طول سالها تغییر می کنند، بزرگ می شوند، مو دار می شوند و یا تغییر رنگ می دهند. درحالیکه بیشتر خال ها غیر سرطانی هستند، بعضی از آنها ریسک بالایی برای سرطانی شدن دارند. متخصص پوست خال ها را از نظر تغییراتی چون خطوط نامنظم، رنگ غیر عادی یا ناجور، خونریزی یا خارش بررسی کرده و سرطانی بودن آنها را تشخیص می دهد.
آکنه در قلب یک آکنه محفظه پر شده از روغن و سلول های پوستی مرده است که می تواند ملتهب شود. وقتی باز است، به آن سر سیاه و وقتیباز است به آن سر سفید می گویند. آکنه اغلب در صورت، سینه و کمر دیده می شود و ممکن است توسط هورمونها یا باکتری ها تحریک شود. برای کمک به کنترل آن، منطقه چرب را تمیز نگه داشته و جوش ها را فشار ندهید زیرا ممکن است باعث عفونت و زخم شود.
پسوریازیس بیماری مزمن پوستی که در آن پوست ملتهب و برجسته می شود و با قرمزی و خارش همراه است. این بیماری غیر مسری است و پلاک های قرمز ضخیم که با پولک های سفید یا نقره ای پوشیده شده اند از علایم آن است. پوست سر، آرنج، زانو و قسمت پایین کمر از مناطقی است که بیشتر تحت تاثیر بیماری است. راش های پوستی در طول زندگی ممکن است خوب شوند و یا عود کنند. علت پسوریازیس نامشخص است اما سیستم ایمنی بدن سلولهای پوستی جدید را تحریک می کند تا سریع تر توسعه پیدا کنند. درمان پسوریازیس شامل داروهای موضعی پوستی، نوردرمانی و داروهای خوراکی یا تزریقی استروئیدی است.
روزاسه روزاسه بیماری شایع پوستی است که در ابتدا ممکن است به شکل قرمزی و برافروختگی چهره خود را نشان دهد، ولی به تدریج این بیماری به سبب قرمزی پایدار در میانه چهره پیشرفت کرده و ممکن است رفته رفته گونه ها، پیشانی، چانه، گونه، بینی و حتی چشم ها را نیز مبتلا کند. با پیشرفت بیماری، بتدریج عروق خونی کوچک و جوش های ظریفی روی منطقه قرمز رنگ پوست ایجاد می شود. ولی برخلاف آکنه، در این بیماری جوش های سر سیاه وجود ندارد. درمان بیماری شامل درمان دارویی بعلاوه اعمال جراعی مثل لیزر درمانی، درم ابریشن و الکتروکاتری جهت تغییر شکل منطقه تحت تاثیر می باشد.
پیتیریازیس روزه آ در این بیماری راش های پوستی بی ضرر به صورت لکه های صورتی رنگ فلس مانند منفرد دیده می شود که دارای خط مرزی مشخص هستند. روزها تا هفته های بعد، یک راش فلس مانند روی بازوها، پاها، کمر، سینه، شکم و گاهی گردن ظاهر می شود. راش ممکن است الگویی شبیه درخت کریسمس روی بدن ایجاد کند. راش های پوستی در این بیماری که هنوز علت آن بدرستی تشخیص داده نشده، مسری نبوده و و می تواند با خارش همراه باشد. این راش ها اغلب پس از 6 تا 8 هفته بدون درمان خاصی از بین می روند. پیتیریازیس روزه آ اغلب در سنین 10 تا 35 سالگی مشاهده می شود.
تبخال تبخال یک بیماری ویروسی است که با تاول های کوچک، دردناک و آبکی بر روی دهان یا بینی که توسط ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می گردد، شناخته می شود. تبخال تقریبا 10 روز طول می کشد و بسیار مسری است. عوامل محرک تبخال شامل تب، نور شدید خورشید، استرس یا تغییرات هورمونی مثل قاعدگی می باشد. قرص ها یا کرم های ضد ویروسی بعنوان درمان می تواند مفید باشد اما اگر تاول ها چرکی بود یا قرمزی گسترده وجود داشت یا تب داشتید و یا چشم ها تحریک شده بودند، حتما به پزشک مراجعه کنید.
کراتوز سبورئیک لک های برجسته غیر سرطانی که ممکن است با افزایش سن ظاهر شوند و در بسیاری از نقاط پوست به تنهایی یا گروهی دیده می شوند. این لکه ها تیره رنگ یا چند رنگه هستند و معمولا سطحی دانه دانه دارند، اگرچه می توانند نرم و مومی نیز باشند. معمولا نیاز به درمان ندارند مگر اینکه باعث آزار باشند یا ظاهرشان باعث نگرانی فرد شود. از آنجا که ظاهر سبورئیک کراتوزیس ممکن است با خال یا سرطان پوستی اشتباه شود حتما به پزشک مراجعه کنید.
تسکین راش های گیاهی خارش دار در راش های خفیف، داروهای تجویزی یا بدون نسخه ممکن است خارش را برطرف کند. کمپرس سرد و حمام با آب حاوی آرد جو دو سر به تسکین علایم کمک می کند. در راش های شدید، کورتیکواستروئیدهای خوراکی ممکن است تجویز شود. اگر پوست دچار عفونت شود، آنتی بیوتیک ممکن است ضروری باشد. بهتر است با گیاهان دارای برگهای سمی آشنا شوید و از آنها پرهیز کنید. بطور کلی بلوط سمی در غرب و پیچک سمی در شرق می روید.
جوش اصلاح جوش های اصلاح ریز و آزار دهنده هستند و پس از اصلاح موهای بدن ظاهر می شوند. احتمال بروز این جوش ها در کسانی که موی مجعد دارند بیشتر است. لبه تیز موهای اصلاح شده می تواند به عقب فر خورده و داخل پوست رشد کند و باعث سوزش، جوش و حتی زخم شود. برای کاهش این جوش ها قبل از اصلاح حمام آب داغ بگیرید، موها را در جهت رویش شان اصلاح کنید و پوست صورت را به هنگام اصلاح کردن نکشید. پس از اصلاح با آب سرد محل را شستشو داده و ار کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.
زگیل در بیشتر موارد، زگیل های شایع روی انگشت ها یا دست ها ظاهر می شود. این عارضه پوستی در اثر تماس با ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود و درصورت استفاده از وسایل آلوده شخص آلوده یا تماس با او می تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. برای جلوگیری از گسترش زگیل از کندن آن ها خودداری کرده و با باند آنها را پوشانده و خشک نگه دارید. در بیشتر موارد، زگیل ها بی ضرر و بدون درد بوده و خود به خود از بین می روند. اگر زگیل ها پایدار بودند، درمان ها شامل داروهای موضعی، فریز کردن، سوزاندن، جراحی، لیزر و استفاده از مواد شیمیایی است.
راش ناشی از گیاهان تماس با پوشش روغنی پیچک سمی، بلوط و سماق باعث بروز راش پوستی در بسیاری از افراد می شود که با قرمزی و تورم ناحیه تماس شروع شده و سپس بشدت خارش پیدا می کند. تاول ها معمولا 12 تا 72 پس از تماس توسعه پیدا می کند. راش موضعی بصورت خط قرمزی بر روی ناحیه تماس دیده می شود که توسط گیاهانی که بر سطح پوست کشیده شده اند ایجاد می گردد. راش معمولا در حدود دو هفته طول می کشد.
اگزما اگزما نوعی التهاب پوستی غیر مسری است که باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ خشک روی پوست می شود و با خارش همراه است. استرس، محرک ها (مثل صابون ها و مواد شوینده)، مواد حساسیت زا و آب و هوا می تواند اگزما را شعله ور کند اگرچه اینها عامل دقیق اگزما نیستند، چرا که علت اگزما نامشخص است. در بزرگسالان اگزما اغلب بر روی آرنج و دست و نواحی خم شونده مثل قسمت داخلی آرنج دیده می شود. درمان شامل اقداماتی برای جلوگیری از خشکی بیشتر پوست و داروهای موضعی یا خوراکی و تزریقی می باشد.
شینگلز (هرپس زوستر) علایم شینگلز یا همان زونا با سوزش، خارش یا پوست خیلی حساس شروع می شود. راش های نقاط متورم به تاول های دردناکی تبدیل می شود که گاهی تا دو هفته ادامه دارد. علایم پوستی شینگلز اغلب در تنه و باسن دیده می شود، اما در هر جای بدن می تواند اتفاق بیفتد. بیشتر مبتلایان بهبود پیدا می کنند اما درد، بی حسی و خارش در بسیاری ادامه پیدا کرده و ممکن است تا ماه ها، سالها یا حتی تا باقیمانده عمرشان طول بکشد. درمان با داروهای ضد ویروسی، استروئیدها، ضد افسردگی و داروهای موضعی می تواند کمک زیادی به درمان کند.
پای ورزشکاران یک آلودگی پوستی قارچی که می تواند باعث پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش، سوزش و گاهی تاول و زخم در پا شود. پای ورزشکاران یک بیماری مسری است که در اثر تماس مستقیم با فرد آلوده، استفاده از کفش فرد آلوده یا با پای برهنه در منطقه آلوده مثل رختکن یا نزدیک استخرها راه رفتن، به دیگران منتقل می شود. درمان به کمک لوسیون های موضعی ضد قارچ یا داروهای خوراکی در موراد شدید انجام می شود. رعایت بهداشت و تمیزی پا و کفش و خشک نگه داشتن آنها در درمان بیماری نقش بسیار مهمی دارد.
لک های کبدی یا سنی این لکه های مزاحم قهوه ای یا خاکستری رنگ، در واقع نتیجه افزایش سن نیستند، اگرچه ظهور آنها در سنین بالا شایع تر است. این لکه ها نتیجه تماس با نور خورشید است و به همین دلیل بیشتر در نقاطی از بدن مشاهده می شوند که در معرض نور خورشید است؛ مثل صورت، دست ها و بازوها. کرم های سفید کننده، لایه بردارهای اسیدی و درمان های بر پایه روشن کردن پوست می تواند از شدت این لکه ها بکاهد. برای پیشگیری از بیماری های جدی پوست مثل ملانوم، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
ملاسما (ماسک بارداری) ملاسما به لکه های قهوه ای یا قهوه ای مایل به زرد روی گونه ها، بینی، پیشانی و چانه گفته می شود. اگرچه معمولا به نام ماسک بارداری نامیده می شود، اما مردها نیز می توانند این لکه ها را نشان دهند. ملاسما در نیمی از زنان باردار در طول بارداری دیده می شود. این لکه ها پس از بارداری معمولا از بین می رود اما اگر باقی بماند می تواند با کرم های تجویزی یا بدون نسخه درمان شود. اگر ملاسما دارید همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید حتی در هوای آفتابی. زیرا آفتاب وضعیت را بدتر می کند.
کهیر یا اورتیکاریا واکنش شایع آلرژیک که شبیه تاول و کهیر به نظر رسیده و اغلب با خارش و گاهی سوزش یا تیر کشیدن همراه است. کهیرها در اندازه با هم فرق می کنند و ممکن است به هم وصل شده و مناطق وسیع تری را بپوشانند. ممکن است هر جایی از بدن ظاهر شوند و چند دقیقه یا چند روز طول بکشند. داروها، غذاها، افزودنی های غذایی، دمای شدید و عفونت هایی مثل گلودرد استرپتوکوکی از عوامل بروز کهیر است. آنتی هیستامین ها در درمان کهیر کاربرد رایجی دارند.
تگ پوستی تگ یا زایده پوستی، برجستگی های کوچک و گوشتی براق یا تیره تر هستند که با ساقه نازکی به از پوست آویزان شده اند. این زواید معمولا روی گردن، سینه، کمر، زیر بغل، زیر پستان یا کشاله ران دیده می شوند. تگ های پوستی بیشتر در زنان و افراد مسن ظاهر می شود. این زواید پوستی معمولا بی خطر بوده و معمولا باعث درد نمی شوند مگر اینکه بخاطر اصطکاک با جواهرات یا لباس و یا دستکاری و کندن، ایجاد درد کنند. پزشک متخصص می تواند با استفاده از بریدن، فریز کردن یا سوزاندن تگ های پوستی را خارج کند.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات