برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با خواص کاسنی و طریقه مصرف آن

آشنایی با خواص کاسنی و طریقه مصرف آن کاسنی گیاهی با گل های آبی خوشرنگ است که در بهار رشد می کند و ریشه و برگ های آن خواص درمانی دارد.

کاسنی با نام علمی  CICHORIUM INTYBUS، گیاهی از خانواده‌ی گل مینا (COMPOSITAE)  است. کاسنی به نام عمومی CHICORY در جهان معروف است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایسنا»، کاسنی، گیاهی علفی است که ارتفاع آن به طور متوسط به یک متر می‌ رسد؛ دارای ریشه ‌های قوی و نسبتاً طویل است و بر روی برگ ‌ها، بریدگی ‌های عمیقی وجود دارد که در قسمت انتهایی شبیه به مثلث می ‌شوند و گل‌های آبی رنگ بسیار زیبایی دارد.

عمر این گیاه با توجه به شرایط زندگی، یک ساله، دوساله یا چند ساله  است. کاسنی، در نقاط مختلف ایران به طور خودرو وجود دارد. در اوایل بهار رشد می کند و در اواسط خردادماه برداشت می شود. قسمت‌ های مورد استفاده‌ آن، ریشه و برگ ‌ها ی آن  است، البته ممکن است به غیر از برگ ‌ها از سایر قسمت ‌های هوایی گیاه نیز استفاده شود.

برگ کاسنی در بسیاری از فرهنگ‌ها دارای کاربردی مشابه اسفناج است، ریشه کاسنی اغلب به صورت پودر استفاده و جایگزین خوبی برای قهوه محسوب می‌شود.

ترکیبات محلول در آب کاسنی، خاصیت مسکن دارند و بعضی از قندهای موجود در آن (اولیگوساکاریدها) دارای خاصیت افرایش میکروبهای مفید و کاهش باکتریهای بیماریزا در روده است.

مطالعات جدید نشان می ‌دهند که برخی ترکیبات موجود در کاسنی می ‌توانند در درمان مشکلاتی از جمله یبوست، اسهال های میکروبی، سرطان و بیماری ‌های قلبی-عروقی  موثر واقع شوند؛ همچنین طبق مطالعات انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی، مواد موثر کاسنی می ‌توانند از سرطان روده جلوگیری کند. شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار است که اجازه رشد به تومورها را نمی دهد و از خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی برخوردار است.

بیشترین تأثیر کاسنی در بهبود عملکرد کبد است و از کبد در برابر سموم محافظت می کند. این اثر با ماده‌ای به نام تتراکلروکربن «CARBON TETRACHOLORIDE» به اثبات رسیده است. این گیاه برای کبد گرم و سرد مفید است و هرچه تلخ‌تر باشد در رفع امراض کبد مفیدتر است. اگر کاسنی را بجوشانند تا ساقه و برگ آن پاره شده و آب رقیق از آن جدا شود و سپس با نبات مصرف کنند در تصفیه خون بی‌نظیر است. دمنوش کاسنی نیز به‌عنوان یک نوشیدنی جذاب می‌تواند باعث تقویت کبد شود و نقش پیشگیرانه در مقابل تجمع سموم در بدن را برعهده داشته باشد.

عرق کاسنی، مملو از ویتامین C، فسفر و آهن گیاهی است که با تقویت کبد رنگ پوست را روشن و بیماری‌های پوستی مانند اگزما، جوش‌ها و التهابات پوستی را برطرف می‌کند.

مزاج کاسنی سرد و تر است و مزه تلخی دارد و به عنوان ملین، ضد خارش و صفرا آور، معرق، تب بر و مسکن به کار می رود. عصاره آن به نام عرق کاسنی  در موارد فوق  و نیز در مواقع بروز بیماری های  بثوری پوست بدن مانند سرخک  موثر است. بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است.

عصاره‌ الکلی ریشه کاسنی، اثرات ضد ورم و ضد التهابی نیز دارد.

از دیگر اثرات کاسنی اشتها آوری و خاصیت ضد ترش کردن معده است. گیاه کاسنی، مانند سایر گیاهان ممکن است عوارض محدودی  از ایجاد حساسیتهای پوستی و درماتیت داشته باشد که این امر به ترکیبات لاکتونی آن مربوط است.

همچنین بر اساس مطالعات انجام شده ریشه گیاه کاسنی می‌ تواند بعضی قارچ کش ها را جذب که در این صورت باعث سمیت می شود؛البته موارد مذکور بسیار محدود باشد، ولی نباید آنها را از نظر دور داشت.

تمام اندامهای گیاه کاسنی قابل استفاده است. ترکیبات شیمیایی این گیاه شامل تانن، موسیلاژ، پکتین، گلوکوزید، شیکوریدین  و برخی املاح دیگر است.

کاسنی  در ترکیب داروی گیاهی آنتوم که پایین آورنده چربی خون است و موثر در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون، به کار رفته است ./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات