برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هندوانه، گنجینه بی نظیر ویتامین ها

هندوانه، گنجینه بی نظیر ویتامین ها رنگ قرمز شاد هندوانه به دلیل وجود لیکوپن است؛ آنتی اکسیدانی که در مطالعات نشان داده شده است که خطر سرطان و دیابت را کاهش می دهد. هندوانه بیش از هر میوه یا سبزی دیگری –حتی گوجه فرنگی- این ماده مغذی را دارد. برای اینکه هرچه بیشتر از ذخیره لیکوپن هندوانه استفاده کنید، هندوانه ای انتخاب کنید که گوشت قرمز روشن داشته باشد. هرچه بافت هندوانه به سمت نارنجی یا زرد میل کند، لیکوپن کمتری دارد.
باز هم فصل هندوانه شد. این میوه آبدار و شیرین تابستانی، برای ما ایرانیان یکی از محبوب ترین میوه ها است. هندوانه جدای از مزه بی نظیرش یک دنیا خاطره با خود دارد. همیشه حدس زدن ها و ابداع روش های عجیب و غریب انتخاب هندوانه رسیده برایمان یک دنیا شادی و خنده به همراه داشته است. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در شب یلدا، هندوانه ای بی رنگ و رو به صورت شگفت زده و چشم های ناامیدتان لبخند بزند و بی شک شما هم در جمع خانواده شخصی را به دریافت مدال بهترین انتخاب کننده هندوانه مفتخر کرده اید. این خاطرات تنها گوشه ای از لحظات شیرینی است که هندوانه با خود به همراه می آورد. در این مقاله به شما خواهیم گفت این میوه خوش طعم، خوش رنگ و پر خاطره چه فوایدی برای سلامتی شما خواهد داشت.
 

منبع خوب لیکوپن

به گزارش «بهپو»، رنگ قرمز شاد هندوانه به دلیل وجود «لیکوپن» است؛ آنتی اکسیدانی که در مطالعات نشان داده شده است که خطر سرطان و دیابت را کاهش می دهد. هندوانه بیش از هر میوه یا سبزی دیگری –حتی گوجه فرنگی- این ماده مغذی را دارد. برای اینکه هرچه بیشتر از ذخیره لیکوپن هندوانه استفاده کنید، هندوانه ای انتخاب کنید که گوشت قرمز روشن داشته باشد. هرچه بافت هندوانه به سمت نارنجی یا زرد میل کند، لیکوپن کمتری دارد. هندوانه های رسیده بهتر هستند. همچنین لیکوپن هندوانه های بدون تخمه بیشتر از هندوانه های تخمه دار است.
 

سپری در برابر نور خورشید

برخی از رنگدانه ها، گیاهان را از نور خورشید حفظ می کنند. جالب اینکه خوردن این گیاهان به محافظت پوست بدن -حداقل کمی- هم کمک می کند. لیکوپن هندوانه چنین خاصیتی دارد، یعنی باعث می شود پوست شما در مقابل نور خورشید کمتر بسوزد. اما نه به این معنا که شما را از مصرف کرم ضدآفتاب بی نیاز می کند. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر همچنان ادامه دهید.
 
بیشتر بخوانید: گول هندوانه های رنگی را نخورید!
 

سلامت قلب

هندوانه سرشار از آمینواسیدی به نام «سیترولین» است که به جریان روان خون در عروق کمک کرده و فشار خون را پایین می آورد. قلب از تمام مزایای لیکوپن موجود در هندوانه بهره می برد. مطالعات نشان داده اند که لیکوپن خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. البته سلامت قلب در گرو کل سبک زندگی شماست. یعنی شما باید ورزش کنید، سیگار نکشید، مصرف چربی های اشباع را محدود کنید و چکاپ های دوره ای را فراموش نکنید.
 

محافظت از مفاصل

هندوانه رنگندانه هایی به نام «بتاکریپتوکسانتین» دارد که مفاصل را از التهاب حفظ می کند. برخی مطالعات نشان داده اند که با مصرف هندوانه طول زمان، احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید کاهش می یابد.
 

بهبود دید

تنها یک بار مصرف هندوانه بیش از 30 درصد ویتامین A مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند. ویتامین A یکی از عناصر کلیدی برای حفظ سلامت چشم هاست و بهترین راه برای تامین عناصر معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن، غذاها هستند.
 

تامین آب بدن

یک هندوانه آبدار 92 درصد آب دارد؛ بنابراین راهی آسان برای هیدراته ماندن است. تک تک سلول های بدن به آب نیاز دارند. حتی کمبود کم هم باعث احساس کندی و فرسودگی در شما می شود. در زمان هایی که بدن به شدت دچار کم آبی می شود باید حتما از راه تزریق سرم آب از دست رفته تامین شود تا از بروز صدمات جدی پیشگیری شود.
 

نرمی و لطافت پوست

ویتامین A، B6 و C در هندوانه به پوست کمک می کند نرم، صاف و انعطاف پذیر بماند. هندوانه محتوای آب بالایی دارد و همین باعث می شود که مثل یک ماسک صورت خوب عمل کند. یک قاشق غذاخوری آب هندوانه را با مقدار مشابه ماست مخلوط کرده و روی صورت بمالید. 10 دقیقه صبر کنید تا خشکی و کشیدگی پوست برطرف شود. سپس صورتتان رابشویید و خشک کنید.
 

بهترین انتخاب شیرین

یک فنجان بستنی تقریبا 300 کالری انرژی دارد در حالیکه همین مقدار هندوانه حدودا 40 کالری انرژی دارد و برخلاف بسیاری دیگر از دسرها، بدون چربی است، کلسترول کمی دارد و سدیم هم ندارد. علاوه بر این، محتوای آب بالای آن به شما کمک می کند مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. برای اینکه از طعم دسر هندوانه لذت بیشتری ببرید هندوانه را در دستگاه مخلوط کن بریزید، کمی آب لیمو به آن بیفزایید و در فریزر بگذارید تا کمی خودش را بگیرد.
 

افزایش انرژی ورزشی

هندوانه محتوای آب، آنتی اکسیدان ها و آمینواسیدهای زیادی دارد و این ویژگیها برای اینکه ورزشکاران آن را در رژیم غذاییشان قرار دهند، کافی است. هندوانه همچنین پتاسیم زیادی دارد؛ ماده ای معدنی که از گرفتگی عضلات در ورزشکاران پیشگیری می کند. بعد از ورزش که عرق زیادی کرده اید می توانید آب هندوانه میل کنید. با این کار از درد عضلات جلوگیری می کنید و لازم نیست به خودتان بیش از حد فشار وارد کنید.
 

میوه ای مناسب برای دیابتی ها

اگر سعی می کنید قند خونتان را ثابت نگه دارید هندوانه گزینه مناسبی برای هدف شماست. هندوانه شاخص گلیسمی 80 دارد؛ تقریبا مشابه یک کاسه ذرت. اما کربوهیدرات آن پایین است. به این معنی که بار گلیسمی –سرعت وارد شدن آن به جریان خون و مقدار گلوکزی که تولید می کند- آن فقط 5 است. پس می توانید بدون احساس گناه از بالا رفتن قند خونتان از خوردن هندوانه لذت ببرید.
 

تسهیل گوارش

اگر دچار مشکل گوارشی مانند بیماری کرون یا کولیت هستید، لیست بلند بالایی از غذا هایی خواهید داشت که در زمان شعله ور شدن بیماری نمی توانید بخورید. اما هندوانه جزو غذا های ممنوعه نیست. هضم این میوه نرم و گوشت دار، حتی برای دستگاه گوارش ملتهب هم راحت است. البته به شرط آن که پوست و تخمه آن را نخورید.
 

بلعیدن تخمه های هندوانه

احتمالا در کودکی به شما هم گفته اند اگر تخمه های هندوانه را ببلعید در شکمتان درخت هندوانه در می آید. نگران نباشید در شکم خاک و نور آفتاب وجود ندارد، علاوه بر این اسید معده همه چیز را نابود می کند. اما اگر تصادفا تخمه های هندوانه را هم با خودش خوردید جای نگرانی نیست، آن ها دانه های پرفایده ای هستند.
 

صدای طبل یا صدای دهل؟

اینکه هندوانه چه صدایی بدهد و چه ارتعاشی داشته باشد تا مشخص شود رسیده است یک امر کاملا تجربی است و قابل توضیح نیست، اما یادتان باشد هندوانه های خوب هندوانه هایی هستند که تورفتگی، لکه و شکستگی ندارند و نقاط دو سر انتهایی آن ها زرد است، نه سفید! این علایم نشان می دهند هندوانه رسیده است. هندوانه های رسیده و آبدار به حداکثر اندازه خود رسیده اند و وقتی به آن ها ضربه می زنید احساس می کنید داخل آن ها تهی است.
 

نگهداری صحیح

قبل از بریدن هندوانه پوست آن را کامل بشویید. در غیر این صورت موقع برش میکروب ها را به داخل آن هدایت می کنید. هندوانه ای که تازه بریده شده است در خوشمزه ترین حالت خود است، اما می توان آن را به مدت 5 روز هم داخل یخچال نگهداری کرد. هندوانه را می توانید در فریزر هم بگذارید و از آن جایی که کامل یخ نمی زند گزینه خوبی برای تهیه اسموتی خواهد شد.
 

نترسید! برش های کوچک تر را هم امتحان کنید

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، خوردن یک برش هندوانه بسیار لذت بخش است، اما گاهی اوقات می توانید هندوانه را به صورت سالاد خرد کنید و با مواد دیگری مثل پنیر فتا مخلوط کنید. می توانید ماست، نعناع، خلال بادام و شاتوت را با هم مخلوط کنید و به عنوان سس روی مخلوط هندوانه و پنیر بریزید. تخمه های هندوانه را با روغن زیتون و نمک تفت دهید و یک میان وعده سالم و خوشمزه تهیه کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات