برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خواص شگفت انگیز تخمه کدو

خواص شگفت انگیز تخمه کدو تخم کدو منبعی غنی از مواد معدنی، پروتئین و چربیهای غیر اشباع است که در سلامت پروستات، استخوان‌ها و پیشگیری از التهاب مفاصل است
وقتی کدو تنبل می‏ خورید، تخمه های آن را دور نریزید. این تخمه‏ ها علاوه بر مزه‏ ی خوبی که دارند، برای سلامتی نیز بسیار سودمندند. تخمه ‌کدو یکی از انواع دانه‌هاست که ‌ تنوع زیادی دارد. حدود 5 نوع تخمه ‌کدو داریم که ارزش تغذیه‌ای تمام آنها تقریبا با هم برابر است. با ارزش‌ترین نوع تخمه ‌کدو، تخمه ‌کدو تنبل یا همان کدو حلوایی است که کمی پهن‌تر از سایر تخمه‌های کدو هم است.
هر 64 گرم (یک فنجان) تخمه ‌کدو، 285 کیلوکالری انرژی، 12 گرم چربی، 2/3 گرم چربی اشباع، 6گرم چربی چند زنجیره‌ای غیراشباع، 3/9 گرم چربی تک‌زنجیره‌ای غیراشباع، 12 میلی‌گرم سدیم، 588 میلی‌گرم پتاسیم، 12 گرم فیبر غذایی، 21/5 درصد مس، 17 درصد روی، 12 گرم پروتئین، 3 درصد کلسیم، 11 درصد آهن و 42 درصد منیزیم دارد.
 
تخمه ‌کدو تنبل که مغذی‌ترین نوع تخمه ‌کدوست، بومی آمریکای شمالی است و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد.

ضددیابت

نتیجه تازه‌ترین تحقیقاتی که در مورد رابطه مصرف تخمه ‌کدو و دیابت روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده، نشان می‌دهد مصرف حجم متعادلی از این ماده غذایی در طول روز می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا یا کنترل سریع‌تر بیماری دیابت شود. تخمه ‌کدو باعث بهبود ترشح انسولین و تنظیم سطح قندخون در بدن هم می‌شود و می‌تواند کاهش استرس‌های اکسیداتیو را در پی داشته باشد. استرس اکسیداتیو، یکی از عوامل بر هم خوردن میزان قندخون و اختلال در ترشح انسولین در بدن افراد مبتلا به دیابت است.
 

ضدعفونت

ترکیب‌های پروتئین و ریزمغذی‌های موجود در تخمه ‌کدو و روغن تخمه ‌کدو، می‌تواند باعث دفع عوامل میکروبی، قارچی و ویروسی از بدن شود. به‌همین دلیل معمولا به افراد بیمار، به‌خصوص آنهایی که به بیماری‌های عفونی مبتلا هستند، توصیه می‌شود از پودر تخمه ‌کدو‌ی خام یا روغن تخمه ‌کدو در سالادها یا سس‌های سالاد استفاده کنند.
 
 

تخم کدو منبع منیزیم

تخمه ‌کدو یکی از بهترین منابع دریافت منیزیم محسوب می‌شود، به‌طوری که هر یک‌چهارم فنجان از مغز این تخمه، می‌تواند تمام نیاز یک روز بدنمان به منیزیم را تامین کند.
منیزیم می‌تواند نقش موثری در سنتز RNA و DNA در بدن داشته باشد و به پمپاژ بهتر قلب هم کمک کند. ضمن اینکه این ماده معدنی نقش برجسته‌ای هم در گردش بهتر خون و اکسیژن در رگ‌ها و بهبود عملکرد سیستم قلبی- عروقی دارد. به علاوه، دریافت حجم مناسبی از منیزیم از طریق مصرف خوراکی‌های طبیعی حاوی این ماده معدنی می‌تواند به تنظیم فشارخون و پیشگیری از سکته و حمله‌های قلبی ناگهانی هم کمک کند.
بد نیست بدانید که بیش از 60 درصد مردم دنیا از کمبود منیزیم و مشکلات قلبی ناشی از آن رنج می‌برند.
 

تقویت‌کننده سیستم ایمنی

تخمه ‌کدو یکی از منابع خوب دریافت روی محسوب می‌شود. هر 31 گرم از این دانه مغذی، حاوی 2 میلی‌گرم روی است. دریافت مقادیر مناسبی از روی در بدن باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی، رشد و تقسیم سلولی بهتر، داشتن خواب آرام‌تر، خلق‌وخوی بهتر، افزایش عملکرد قدرت چشایی و بویایی، حفظ سلامت چشم و پوست و تنظیم ترشح انسولین می‌شود. برخی پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند تمام دانش‌آموزان، بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند،‌ بچه‌های2 تا 3 ساله‌ای که با وزن پایین متولد شده‌اند، افرادی که زیاد سرما می‌خورند، سالمندان و کودکان بالای 3 سال بهتر است حداقل روزی 10 عدد تخمه ‌کدو بخورند.
 
 

منبع امگا3

تخمه ‌کدوی خام و روغن تخمه ‌کدو، حاوی یکی از بهترین انواع چربی به نام اسیدهای چرب امگا3 هستند. این تخمه و روغن آن، مقداری امگا6 و 9 هم دارند. از این رو مصرف حجم متعادلی از آن به بیماران قلبی، دانش‌آموزان و دانشجویان، افراد افسرده، مادران شیرده و خانم‌های باردار برای رشد بهتر سلول‌های مغزی جنین آنها، توصیه می‌شود.
 

ضد التهاب طبیعی

تخم کدو بدون برجای گذاشتن عوارض جانبی داروهای ضدالتهاب، به نحو موثری التهاب را کاهش می‌دهد.

 

حفظ سلامت پروستات

تخمه ‌کدو یکی از بهترین خوراکی‌ها برای حفظ سلامت آقایان است. روی فراوان موجود در این دانه،‌ به حفظ سلامت پروستات کمک می‌کند. ضمن اینکه مصرف منظم روغن تخمه ‌کدو می‌تواند تا حد چشمگیری باعث کاهش خطر ابتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات هم شود. متخصصان اورولوژی به تمام آقایان توصیه می‌کنند حداقل هفته‌ای 1 تا 2 فنجان مغز تخمه ‌کدوی خام یا روزی یک قاشق مرباخوری روغن تخمه ‌کدو مصرف کنند. البته در صورتی که از چاقی و اضافه‌وزن رنج نبرند.
 

پیشگیری از پوکی‌ استخوان

به خاطر وجود مقادیر فراوان روی، تخم کدو محافظ طبیعی خوبی در برابر پوکی‌استخوان است.
 
 

کاهش عوارض یائسگی

تخمه ‌کدو و روغن آن، حاوی استروژن گیاهی است و یکی از مشکلاتی که خانم‌های یائسه از آن رنج می‌برند، عوارض ناشی از کاهش ترشح استروژن در بدن آنهاست. کاهش استروژن با عوارضی مانند خشکی واژن، چروکیدگی سریع‌تر پوست و افزایش فشار و چربی‌خون همراه است ولی اگر خانم‌های یائسه روزی یک مشت (حدود 10 تا 15 عدد) مغز تخمه ‌کدو یا یک قاشق مرباخوری روغن آن را مصرف کنند، تاحدی از برخی عوارض یائسگی در امان می‌مانند. ضمن اینکه استروژن،‌ روی،‌ منیزیم، امگا3 و سایر ریزمغذی‌های موجود در تخمه ‌کدو و روغن آن باعث افزایش کلسترول خوب خون (HDL)، کاهش فشارخون، پیشگیری از گرگرفتگی، سردرد و دردهای مفصلی هم می‌شود.
 
 

تخمه کدو و خواب راحت

تخمه ‌کدو سرشار از آمینواسیدی به‌نام تریپتوفان است. مصرف حد متعادلی از خوراکی‌های حاوی تریپتوفان مانند تخمه ‌کدو تنبل می‌تواند باعث افزایش ترشح سروتونین در بدن شود. سروتونین هم در بدن به ملاتونین تبدیل می‌شود. ملاتونین،‌ نوعی هورمون خواب است که ترشح مقدار مناسبی از آن در بدن،‌ می‌تواند به داشتن خوابی راحت‌تر کمک کند. به‌همین دلیل مصرف مقداری تخمه ‌کدو ‌همراه تکه‌ای میوه (به ‌‌دلیل کربوهیدراتی که دارد)،‌ کمی قبل از خواب، ‌می‌تواند به ترشح بیشتر و بهتر سروتونین و ملاتونین کمک کند و باعث خواب راحت‌تری هم شود.
 
پیشنهاد میکنیم مقاله آیا تخم کدو برای زنان باردار مضر است  را مطالعه کنید.

روش نگهداری تخمه کدو

تخمه ‌کدو تا زمانی که مغزنکرده، خام و در پوست خود باشد، تا حدود 6 ماه قابلیت نگهداری داخل ظرفی دربسته و در جایی خشک و خنک دارد. تخمه ‌کدوی مغزشده را می‌توان حدود یک هفته،‌ آن‌ هم داخل ظرفی دربسته و تیره‌رنگ نگهداری کرد تا روغن موجود در آن در تماس با هوای محیط‌ اکسیده نشود. روغن تخمه ‌کدو هم باید مانند سایر روغن‌ها داخل ظرف‌های شیشه‌ای تیره‌رنگ و در جایی خشک و خنک نگهداری شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر ایا تخم کدو باعث نفق میشه
پاسخ به این نظر آیا تخم کدو برای کبد چرب مضر است؟؟
پاسخ به این نظر باسلام.میخواستم ازمیزان مصرف درست تخم کدوی خام درروزمطلع شوم .آیا مصرف مداوم روزانه آن مضراست یامفید؟
پاسخ به این نظر باسلام آیاخودن تمه کدو باعث چاق شدن میشه یانه
پاسخ به این نظر آیا تخمه کدوی شور ضرردارد وهیچ خاصیتی ندارد

دیدگاه و نظــرات