برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خواص ملون؛ از کنترل فشار خون تا پیشگیری از سرطان

خواص ملون؛ از کنترل فشار خون تا پیشگیری از سرطان ملون‌ها یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌های بهاری و تابستانی محسوب می‌شوند. این میوه خوش‌عطر و خوش‌طعم تا حد قابل قبولی می‌تواند تامین‌کننده آب، الکترولیت‌ها، فیبر غذایی، فولات، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های C و B6 بدن باشد.

با گرم‌شدن هوا کم‌کم نوبرانه‌های بهاری نیز از راه می‌رسند که ملون یکی از خوشمزه‌ترین و دلچسب‌ترین‌ آنها است.

به گزارش «بهپو»، ملون‌ها یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌های بهاری و تابستانی محسوب می‌شوند. این میوه خوش‌عطر و خوش‌طعم تا حد قابل قبولی می‌تواند تامین‌کننده آب، الکترولیت‌ها، فیبر غذایی، فولات، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های C و B6 بدن باشد.

 

ملون چیست؟

به گروهی از میوه‌ها مانند خربزه، طالبی، هندوانه، گرمک و دستنبو در زبان انگلیسی ملون(melon)  می‌گویند و می‌توان فهمید که در حقیقت ملون اسم یک میوه نیست بلکه گروهی از میوه‌ها به این اسم نام‌گذاری می‌شوند. در زبان فارسی معادل ملون به معنی خربزه است که از دو واژه خر(به معنای بزرگ و کلان) و بزه (به معنای میوه‌ای خوشبو و شیرین) است. خربزه نه‌تنها نام میوه ای خاص است بلکه شامل انواع گرمک و طالبی هم می‌شود و تفاوت آن‌ها در رنگ، مزه و اندازه آن‌ها است.

میوه‌ای که در بازار ایران به نام ملون وجود دارد درواقع میوه‌ای بومی منطقه آسیا است که به نام "سردا" است و از خانواده ملون محسوب می‌شود.

این میوه ظاهری مانند طالبی دارد اما طعم آن متفاوت است؛ این میوه بسیار آبدار و شیرین و سبز کم‌رنگ است. همچنین این میوه پوستی صاف و یکدست به رنگ زرد کم‌رنگ مایل به سبز دارد. خواص این میوه شبیه به خربزه و طالبی است.

طبع میوه ملون مانند طالبی گرم و تر است و افراد با مشکل ورم روده و دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند.

در ادامه این مطلب به خواص این میوه و عادت به خوردن آن اشاره خواهیم کرد.

 

کنترل فشار خون

همانطور که اشاره شد ملون سرشار از پتاسیم است حال آنکه مطالعات بسیاری تایید می‌کند همانند تاثیر کاهش مصرف نمک، دریافت کافی پتاسیم برای مقابله با فشار خون موثر است. به‌همین دلیل توصیه می‌شود مبتلایان به فشار خون بالا ملون را در رژیم غذایی خود بگنجانند زیرا نیمی از یک ملون کوچک می‌تواند حدود 20 درصد نیاز روزانه به پتاسیم را تامین کند.

 

تامین‌کننده آب و الکترولیت‌ها

انواع ملون حاوی 90 درصد آب و حجم بالایی از الکترولیت‌های مورد نیاز بدن مانند پتاسیم،‌ منیزیم، سدیم و کلسیم هستند. معمولا در روزهای گرم سال، تعادل آب و الکترولیت‌های بدن در اثر تعریق بیش از اندازه مختل می‌شود، درحالی که مصرف خوراکی‌هایی مانند ملون‌ها می‌تواند به تنظیم آب و الکترولیت‌های بدن و پیشگیری از کم‌آبی بدن کمک کند. شما می‌توانید ملون‌ها را در کنار وعده صبحانه یا در میان‌وعده صبح و عصر مصرف کنید. بهتر است ملون‌ها را در میان‌وعده بعد از شام قرار ندهید تا خواب شما در اثر افزایش حجم ادرار دچار اختلال نشود.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C فراوان موجود در انواع ملون، التهابات بدنی را به‌طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و نقش موثری در بهبود عملکرد سیستم دفاعی دارد. زمانی که بدن شما ویتامین C کافی در طول روز دریافت می‌کند، سیستم دفاعی با قدرت بالاتری به کار خودش ادامه می‌دهد و از بدن در برابر عوامل بیماری‌زای عفونی و ویروسی مانند کووید-19 محافظت می‌کند.

 

کمک به هضم بهتر غذا

ابتلا به یبوست یکی از مشکلات رایج در روزهای گرم سال است. معمولا یبوست تابستانی به‌دلیل ازدست‌رفتن آب بدن اتفاق می‌افتد. زمانی که شما به‌صورت ناشتا یا در میان‌وعده صبح از انواع ملون استفاده می‌کنید، فیبر غذایی فراوانی به بدنتان می‌رسانید و باعث بهبودی در عملکرد سیستم گوارشی می‌شوید. همین مساله می‌تواند تا حد قابل توجهی جلوی ابتلا به یبوست‌های مزمن در روزهای گرم سال را بگیرد. از طرف دیگر،‌ فیبر فراوان موجود در ملون‌ها باعث می‌شود که نوسانات قند خون به حداقل ممکن برسند و به این ترتیب افراد مبتلا به دیابت با مشکلاتی مانند کاهش یا افزایش ناگهانی قند خون در طول روز مواجه نشوند.

 

مقابله با احتباس آب بدن

ملون تاثیر عالی در مقابله با احتباس آب بدن دارد زیرا سرشار از نمک‌های معدنی به‌خصوص کلسیم و پتاسیم است که دفع آب اضافی بدن را تسریع و مانع از تورم بافت‌ها می‌شود. خاصیت دیورتیک ملون نیز باعث می‌شود تا دفع مواد زائد تسریع شده و به سلامت کلیه‌ها کمک شود.

 

کاهش‌دهنده التهاب در بدن

همان‌طور که گفته شد، انواع ملون می‌توانند فیبر غذایی فراوانی به بدن برسانند. زمانی که میزان دریافت فیبر در رژیم غذایی بالا می‌رود، احتمال افزایش فشار خون، قند خون و چربی خون کاهش پیدا می کند. با کاهش این سه عامل بیماری‌زا در بدن، میزان التهاب و استرس اکسیداتیو تا حد قابل قبولی کم می‌شود و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا اُفت عملکردهای سیستم ایمنی کم می شود.

 

کاهش خطر سرطان‌ها

مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که مصرف میوه‌های حاوی کاروتنوئیدها مانند ملون زمینه ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد که به‌خصوص در مورد سرطان‌های دهان، گلو، مری و ریه در افراد غیرسیگاری موثر است. همچنین این میوه منبع غنی از فلاونوئیدهاست که تاثیر محافظ در برابر سرطان سینه و کولون را دارد. بررسی‌‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد مصرف ملون موجب کاهش بیش از 60 درصد توده سرطانی بدون عوارض جانبی در موش‌های آزمایشگاهی می‌شود.

 

محافظت از پوست و چشم‌ها

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث لاین»، ملون همانند زردآلو، انبه و هویج از بهترین منابع سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامینA  تبدیل می‌شود که عملکرد آنتی‌اکسیدانی عالی برای بینایی دارد زیرا از شبکیه محافظت می‌کند و دید شبانه را بهبود می‌بخشد. بتاکاروتن همچنین برای پوست نیز مفید است و روند ترمیم بافت‌ها را تسهیل می‌کند. بتاکاروتن نقش محافظ نیز دارد و در تسریع بهبود جراحات موثر است. البته باید دانست که بتاکاروتن نمی‌تواند از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت کند. مقدار فراوان بتاکاروتن ملون نقش محافظ در برابر آرتریت التهابی نیز دارد و روند پیشرفت این بیماری‌ را کاهش می‌دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات