برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با خواص بی نظیر مارچوبه

آشنایی با خواص بی نظیر مارچوبه مارچوبه از انواع سبزیجاتی است که به خاطر داشتن کالری پایین و عناصر مغذی فراوان، مثل فیبر، فولات، ویتامین C، A و K می تواند سلامتی را به بدن هدیه کند.

مارچوبه از سبزیجات محبوب مردم در بسیاری از نقاط جهان است. مارچوبه را با طعم شور آن می شناسند و به شکل خام یا پخته مصرف می کنند. از نظرطب قدیم ایران مارچوبه گرم و خشک است.

به گزارش «بهپو»، مارچوبه سرشار از فولات، ویتامین k، آهن و فیبر است. همین ویژگی ها ارزش مصرف مارچوبه در دوران بارداری  را مشخص می کند و نشان می دهد می تواند غذایی خوب برای سلامت قلب و پیشگیری از پوکی استخوان باشد.

مارچوبه یکی از بهترین منابع فولات است. دریافت کافی فولات در دوران رشدی بدن مثل دوران بارداری، نوزادی و بلوغ بسیار مهم است. مصرف مارچوبه به درمان کم خونی ناشی از اسید فولیک هم کمک می کند.

مصرف فولات با کاهش خطر افسردگی هم همراه است چون از تشکیل بیشتر هوموسیستئین در بد جلوگیری می کند. هوموسیستئین مانع رسیدن خون و سایر عناصر مغذی به مغز می شود. همچنین وقتی هوموسیتئین بدن بالا می رود با تشکیل هورمون های سروتونین، دوپامین و نورپینفرین  که به ما حس خوب می دهند، تداخل ایجاد می کند. پس می توانیم بگوییم مارچوبه ضد افسردگی است.

بالا رفتن هوموسیستئین خطر دیگری هم برای بدن دارد و آن افزایش احتمال بیماری عروق کرونر است. اگر هوموسیستئین در فردی بالاتر از حد نرمال باشد 1.7 برابر بیشتر در معرض بیماری عروق کرونر و 2.5 برابر بیشتر در معرض سکته مغزی است. بنابراین مصرف مارچوبه سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد.

مطالعات نشان داده اند وقتی ذخیره فولات بدن کم می شود خطر سرطان پستان در زنان افزایش می یابد. افزادی که روزانه به اندازه کافی فولات دریافت می کنند شانس کمتری یرای ابتلا به سرطان های روده بزرگ، معده، پانکراس و دهانه رحم دارند. با این حساب مارچوبه یک گیاه ضد سرطان هم است.

مصرف مارچوبه برای پیشگیری از پوکی استخوان هم توصیه شده است. مارچوبه سرشار از ویتامین k است و همانطور که می دانید کمبود ویتامین k با خطر بالای شکستن استخوان همراه است. با مصرف تنها یک فنجان مارچوبه تقریبا نیمی از مقدار توصیه شده ویتامین k در روز را دریافت خواهید کرد. وقتی بدن ویتامین k کافی داشته باشد جذب کلسیم افزایش می یابد و کلسیم کمتری وارد ادرار می شود.

آهن، ریز مغذی دیگری است که در مارچوبه فراوان است. استخوان ها و مفاصل با وجود آهن کافی در بدن قوی و الاستیک باقی می مانند.

مارچوبه همچنین یاری شایسته برای دستگاه گوارش است. مارچوبه محتوای فیبر و آب بالایی دارد و به پیشگیری از یبوست، بهبود سلامت دستگاه گوارش و کاهش خطر سرطان روده بزرگ –کولون- کمک می کند.

افزایش ادرار از دیگر ویژگی های مارچوبه است. از مارچوبه در درمان عفونت مجاری ادراری و دیگر بیماری های دستگاه ادرار که باعث درد و تورم می شوند، استفاده می کنند. مصرف مارچوبه از تشکیل سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند.

 

خواص مارچوبه برای لاغری

در حال حاضر، مطالعه ای که تاثیر مصرف مارچوبه بر کاهش وزن را آزمایش کرده باشد وجود ندارد. با این حال، مارچوبه ویژگی هایی دارد که به شما در کاهش وزن کمک می کند.

اول اینکه مارچوبه کالری کمی دارد؛ فقط 20 کالری در نصف فنجان. این یعنی شما می توانید مقدار زیادی مارچوبه بخورید بدون اینکه کالری بالایی دریافت کنید.

به علاوه مارچوبه 94 درصد آب دارد. محققان پیشنهاد می کنند که مصرف خوراکی های با محتوای آب بالا و کالری کم با کاهش وزن در ارتباط است.

مارچوبه همچنین فیبر بالایی هم دارد و همانطور که می دانید مصرف فیبر نقش مهمی در کاهش وزن دارد.

 

نگهداری از مارچوبه

مارچوبه به رنگ سبز، سفید یا بنفش است. هنگام خرید توجه کنید که ساقه های مارچوبه خشک و محکم باشند. ساقه های نرم، شل و پژمرده نشان از ماندگی این سبزی دارد. شاخه‌های مارچوبه تازه راست و نرم بوده و نوک آن نباید باز شده باشد و اگر فلس‌های نوک آن باز باشد نشانه این است که گیاه مدت زیادی مانده و کهنه شده است.

انتهای ساقه های مارچوبه را در پارچه ای خیس بپیچید، درون پلاستیک بگذارید و در یخچال نگهداری کنید. مارچوبه های جوان را می توانید کامل بخورید اما ممکن است ساقه های ضخیم و بزرگ و چوبی شده را نتوانید کامل بخورید.

 

روش استفاده از مارچوبه

مارچوبه را می‌توان به شکل های مختلف مصرف کرد . باید مارچوبه را با کمی ‌آب و حرارت کم در ظرف‌های ضد زنگ پخت و تقریبا نیمه خام آن را برداشت. آب مارچوبه را دور نریزید و از آن برای تهیه سوپ استفاده کنید زیرا دارای ویتامین و املاح است.

 

می توانید مارچوبه را به روش های زیر در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید:

● مارچوبه را به مدت 5 دقیقه بحارپز کنید. کمی روغن زیتون و سیر ریز شده با آن بیفزایید.

● هنگام پخت املت یک مشت مارچوبه در آن بریزید.

● مارچوبه را در مقدار کمی روغن زیتون و سیر سرخ شده سرخ کنید. به آن کمی فلفل سیاه بیفزایدد و در آخر کمی پنیر پارمزان به آن اضافه کنید.

● می توانید با مارچوبه در کنار کاهو، گوجه و سایر سبزیجات سالاد درست کنید.

 

چه کسانی نباید مارچوبه مصرف کنند؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، مصرف مارچوبه برای کسانی که داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین یا کومادین استفاده می کنند خطرناک است. چون مارچوبه ویتامین k زیادی دارد و افزایش این ویتامین خطر لخته شدن خون را بالا می برد.

بهتر است اگر داروی خاصی مصرف می کنید یا بیماری خاصی دارید پیش از تغییر رژیم غذایی با پزشکتان مشورت کنید. توصیه ما به شما این است که به جای تمرکز بر روی یک خوراکی خاص، یک رژیم غذایی سالم که همه گروه های غذایی را دارا باشد دنبال کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات