برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کرونا در مبتلایان به آرتریت روماتویید

کرونا در مبتلایان به آرتریت روماتویید مبتلایان به آرتریت روماتویید نسبت به افراد سالم در معرض بیشتر ابتلا به بیماری های عفونی هستند. این یعنی شانس آنها برای کرونا گرفتن بیشتر است و اگر به کرونا دچار شوند علایم سخت تری را تجربه خواهند کرد. مصرف برخی داروهای روماتیسمی هم احتمال بروز عفونت های خاص را در شما بالا می برد.

اگر آرتریت روماتویید داشته باشید احتمال بروز عفونت های خاص در شما بالا می رود. این یعنی شانس شما برای ابتلا به کووید 19 هم بیشتر است. اگر شما به کرونا مبتلا شوید علایم شما سخت تر از کسی است که آرتریت روماتویید ندارد. مصرف برخی داروهای روماتیسمی هم احتمال بروز عفونت های خاص را در شما بالا می برد.

به گزارش «بهپو»، از سوی دیگر محققان در حال مطالعه فواید برخی داروهای روماتیسمی در درمان کووید 19 هستند؛ بیماری که کرونا ویروس جدید باعث آن می شود اما، تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم چه داروی روماتیسمی و چطور به پیشگیری یا درمان کووید 19 کمک می کند.

محققان هنوز مطمئن نیستند کروناویروس جدید چطور بیماران روماتیسمی یا کسانی را که داروهای سیستم ایمنی مصرف می کنند تحت تاثیر قرار می دهد. چیزی که تا الان می دانیم این است که بهترین راه برای سالم ماندن مصرف داروهای روماتیسمی مثل همیشه و دوری از ویروس است. برای سالم ماندن کارهایی است که باید هر روز انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: کرونا ویروس با بدن ما چه می کند؟

 

آرتریت روماتویید و خطر کرونا

آرتریت روماتویید خطر بروز هر نوع عفونتی از جمله کرونا را بالا می برد. ممکن است حتی با گرفتن کرونا کارتان به بیمارستان بکشد. اگر در شرایطی کرونا سراغتان بیاید که در فاز عود آرتریت روماتویید هستید، وضعیت می تواند بدتر هم بشود.

ممکن است بخاطر آرتریت روماتویید، مشکلات دیگری هم داشته باشید. برخی از این مشکلات که در زیر به آنها اشاره می کنیم، مبارزه با کرونا را برای شما سخت تر می کند:

بیماری انسداد مزمن ریوی و سایر بیماری های ریه

بیماری های قلبی

دیابت

نارسایی کلیه

شواهدی هم وجود دارد که عفونت های تنفسی که با ویروس منتشر می شوند؛ مثل کووید 19، احتمال ابتلا به آرتریت روماتویید را بالا می برند. در یک مطالعه نشان داده شد که زنان و افراد مسنی که به انواع دیگر کروناویروس دچار شده بودند پس از بهبود احتمال بروز آرتریت روماتویید در آنها بالاتر بود. اما مطالعات بیشتری باید انجام شود تا ببینیم آیا کووید 19 هم می تواند واقعا آرتریت روماتویید را تحریک کند یا خیر.

 

بیشتر بخوانید: برای پیشگیری از عود بیماری روماتیسم، چه کارهایی می توان انجام داد؟

 

داروهای آرتریت روماتویید و کووید 19

وقتی بیماری شما تحت کنترل باشد احتمال اینکه به سایر عفونت ها دچار شوید کاهش می یابد. اهمیت مصرف داروهایتان اینجا مشخص می شود. شاید بگویید داروهای روماتیسمی که می خورم باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود اما، همچنان منافع مصرف این داروها در این شرایط از ضررشان بیشتر است. این داروها را سرکوب کننده سیستم ایمنی می نامیم.. از جمله این داروها می توان موارد زیر را نام برد:

کورتیکواستروییدها مثل پردنیزون

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری - DMARDs

داروهای بیولوژیک، بیوسیمیلار

همچنین ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروییدی «NSAIDs» مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف کنید. و احتمالا اخباری به دستتان رسیده که مصرف NSAIDs ها باعث بدتر شدن علایم کووید 19 می شود. اما سازمان غذا و داروی آمریکا این اخبار را رد می کند و می گوید هنوز شواهد علمی برای پشتیبانی از این حرف وجود ندارد.

بهترین کار این است که با پزشکتان درباره داروهایتان مشورت کنید. برای شما بهترین حالت این است که از عود روماتیسمتان پیشگیری کنید تا شانس بیماری های عفونی در شما کم شود. پزشک به شما کمک می کند بهترین تصمیم را بگیرید.

 

آیا داروهای روماتیسمی، کووید 19 را درمان می کنند؟

هنوز واکسن یا دارویی برای کرونا کشف نشده است. اما برخی محققان بر این باورند که برخی داروهای روماتیسمی در درمان کرونا موثرند؛ از جمله:

کلروکین

هیدروکسی کلروکین

محققان در سراسر جهان همچنان در حال مطالعه بر روی این داروها و دیگر داروها هستند تا بفهمند آیا توانایی پیشگیری یا درمان کووید 19 را دارند؟ و البته هنوز داده های زیادی در دست نداریم و باید منتظر باشیم.

برخی بیمارستان ها بر اساس تست های آزمایشگاهی اولیه به مبتلایان به کووید 19 هیدروکسی کلروکین می دهند.

 

اگر داروی هیدروکسی کلروکین پیدا نکنم؟

ممکن است به همین دلیل داروی هیدروکسی کلروکین در داروخانه ها کمیاب شده باشد و نتوانید برنامه منظم مصرف دارویتان را داشته باشید. اگر یک دوز دارویتان را نخورید حداقل تا چند هفته مشکلی نخواهید داشت. تا آن زمان حتما داروخانه ها به ظرفیت قبلی بر می گردند. بهتر است در صورت لزوم با پزشکتان مشورت کنید تا راه های تهیه دارو یا احتمالا مصرف داروهای جایگزین را با هم بررسی کنید.

 

بیشتر بخوانید: بررسی باورهای غلط درباره بیماری کرونا

بیشتر بخوانید: آیا گرما ویروس کرونا را از بین می برد؟

 

چه کنیم که به کرونا مبتلا نشویم؟

زیاد شنیده اید که دست هایتان را مرتب با آب گرم و صابون بشویید یا با محلول بر پایه حداقل 60 درصد الکل ضد عفونی کنید. شستن دست ها و رعایت بهداشت فردی یکی از بهترین راه ها برای خلاص شدن از شر آلودگی هاست.

اگر آرتریت روماتویید فعال دارید، یعنی در فاز عود بیماری هستید موارد زیر را رعایت کنید:

سفر نروید

از حضور در مکان های شلوغ و پر از آدم پرهیز کنید

تا حد امکان در خانه بمانید

از کسی بخواهید برایتان خرید کند

فاصله اجتماعی از دیگران –حداقل یک متر- را رعایت کنید

سطوحی که در تماس زیاد با دست است، ضد عفونی کنید

از لمس چشم ها، بینی و دهان خود پرهیز کنید

برای 2 تا 4 هفته ذخیره دارویی داشته باشید

در شرایط شیوع کووید 19 در جهان، برای شما بهتر است که احتمال ابتلا به هر نوع عفونتی را در خود کاهش دهید. بنابراین با پزشکتان درباره واکسیناسیون بیماری هایی چون آنفولانزا، ذات الریه، سیاه سرفه و زونا مشورت کنید.

 

اگر کرونا گرفتم چه کنم؟

بیشتر موارد کووید 19 خفیف هستند. پس امکان اینکه در خانه دوران بهبودی خود را سپری کنید زیاد است. اما باید مراقب برخی علایم اصلی باشید. از جمله:

تب

سرفه خشک

تنگی نفس

 

در برخی مبتلایان به کرونا علایم زیر هم دیده شده است:

گلو درد

از دست دادن اشتها

از دست دادن حس بویایی و چشایی

حالت تهوع یا استفراغ

اسهال

شاید بخاطر اینکه داروهای ضد التهابی غیر استروییدی یا سرکوب کننده ایمنی مصرف می کنید، تب در شما دیده نشود. بنابراین مراقب سایر علایمی که گفتیم باشید و در صورت مشاهده آنها با روماتولوژیست خود مشورت کنید. ممکن است پزشک داروهایتان را تغییر دهد یا نیاز باشد در بیمارستان بستری شوید. گاهی پزشک در بیمار روماتیسمی مبتلا به کرونا، برخی درمان ها را تغییر می دهد یا به تاخیر می اندازد. از جمله مصرف داروهای بیولوژیک و DMARDs. احتمال کم کردن دوز داروهای استروییدی هم وجود دارد اگر در دوره مصرف آنها به سر می برید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، اگر هریک از علایم زیر را داشتید با اورژانس تماس بگیرید:

تنفسی که واقعا به سختی انجام می شود

درد یا فشار پایدار قفسه سینه

نوعی جدید از گیجی و پریشانی

ته رنگ آبی لب ها و صورت/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات