برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

درمان افسردگی با روش های طبیعی و بدون نیاز به دارو

درمان افسردگی با روش های طبیعی و بدون نیاز به دارو اگر مبتلا به افسرگی و اضطراب هستید، به جای زیر و رو کردن قفسه داروخانه ها این روش های طبیعی را امتحان کنید.

اضطراب و استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی در عصر جدید شده است. محققان پژوهش های زیادی انجام داده و روش های طبیعی مقابله با استرس را یافته اند. اگر مبتلا به افسرگی و اضطراب هستید، به جای زیر و رو کردن قفسه داروخانه ها این روش های طبیعی را امتحان کنید.


1-مواد غذایی حاوی امگا-3 بخورید

وقتی استرس داریم بدن ما ترکیبات التهاب زایی مثل سیتوکینین ها را تولید می کند. هرچه میزان امگا 3 مصرفی ما کمتر باشد، میزان سیتوکینین ها افزایش یافته و میزان استرس افزایش می یابد؛ چون امگا-3 ماده ای ضد التهاب است و برای کارکرد درست سلول های عصبی بدن لازم است. تاکنون ده ها تحقیق این موضوع را ثابت کرده اند. بعنوان مثال در تحقیقی که در مجله Archives of general Psychiatry به چاپ رسیده، اضطراب، بی خوابی، کمبود انرژی و غم و غصه با مصرف روغن ماهی از بین می رود. بهترین منبع امگا-3، ماهی های چرب مثل تن، ساردین و آزاد باید 3بار در هفته مصرف شوند. همچنین کورتیزول و آدرنالین که در حالت استرس و اضطراب در بدن تولید می شوند، با مصرف ماهی‌های چرب کنترل می گردد.
 

2-چای بنوشید

چای غنی از آنتی اکسیدان ها، محرک ها و مواد ادرار آور است. یکی از خواص چای این است که هورمون کورتیزول که مسوول ایجاد استرس است، را کاهش می دهد. در تحقیقی که در بنیاد قلب انگلیس انجام شد، مصرف 4 فنجان چای در روز در طول 6 هفته، می تواند میزان هورمون کورتیزول را در خون به نصف برساند.
 

3-از گل ها و گیاهان کمک بگیرید

قدیمی ها می گفتند بودن گیاه سبز در خانه، آرامش بخش است. تحقیقات اخیر پژوهشگران فرانسوی نیز نشان داده است بودن گل و گیاه طبیعی در خانه می تواند تا حد بسیار زیادی سبب کاهش استرس و رفع ناراحتی های سطحی خواب شود.
 

4-ماساژ و نوازش بسیار موثر است

جالب است بدانید ماساژ و نوازش سبب افزایش هورمون اکسی تولین و آلفا آمیلاز-2 که در کنترل استرس نقش دارد می شود. محققان آمریکایی می گویند 3 جلسه 30 دقیقه ای ماساژ در هفته می تواند در کاهش استرس موثر باشد. محققان مغز و اعصاب دانشگاه ویرجینیا براساس ام-آر-آی مغزی زنان متوجه شدند نوازش زنان توسط همسرانشان در کاهش اضطراب و استرس های روزانه آنها نقش بسیار مهمی دارد.
 

5-درست نفس بکشید

با تنفس صحیح می توان ضربان قلب را مرتب کرد و آثار مخرب استرس را از بدن دور نگه داشت. در هر دقیقه در شرایط استرس آور، 6 مرتبه نفس عمیق بکشید. طبق تحقیقات اخیر پژوهشکران فرانسوی روی چند داوطلب روشن شده است که تمرین تنفس صحیح می تواند تپش قلب را از 47 درصد به 25 درصد برساند و سبب کاهش 41 درصدی تنش ها و بهبود 34 درصدی ناراحتی های خواب شود. یوگا و مدیتیشن که از جمله تمرینات ضد استرس هستند، به دلیل تمرینات صحیح تنفس در آنهاست.
 

6-بدوید

دونده ها خوب می دانند که پس از 15 تا 30 دقیقه دویدن سرخوشی خاصی به انسان دست می دهد. ذهن آدم خالی شده و قوه تخیل به کار می افتد. دلیل این امر آزاد شدن اندورفین در مغز است. اگر می خواهید با استرس مبارزه کنید، 3 بار در هفته و هر بار 20 دقیقه بدوید.
 

7-کتاب بخوانید

بهتر است به جای اینگه در میان داروها به دنبال درمان استرس خود باشید، کمی کتاب ها را جستجو کنید. به گفته پژوهشگران مغز و اعصاب دانشگاه سوییس، خواندن حتی 6 دقیقه در روز می تواند دو سوم استرس روزانه را کاهش دهد. جالب است بدانید طبق بررسی ها خواند تا 68 درصد، موزیک تا 61 درصد، نوشیدن چای تا 54 درصد و دویدن تا 42 درصد استرس را کاهش می دهد.
 

8-گریه و خنده هر دو خوبند

90 درصد انسان ها می گویند همیشه بعد از گریه کردن احساس بهتری پیدا می کنند. طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه مینئوسوتا، گریه راه حل خوبی برای بازیافتن تعادل بعد از یک شوک روحی است. در واقع اشک سبب دفع پرولاکتین، هورمون مسبب استرس می شود. البته گرچه گریه درمان سطحی استرس است، اما خنده درمان عمیق آن است! تحیقیات بسیاری ثابت کرده که خنده بر سلامت قلب و کاهش تنش های روانی تاثیر مثبت دارد. اما متاسفانه مردم خیلی کم می خندند. 50 سال پیش میانگین خنده هر فرد در روز 19 دقیقه بود، در حالیکه امروزه فقط 6 دقیقه است.
 

9-طب سوزنی می تواند مفید باشد

به گفته محققان بیمارستان عمومی ماساچوست،طب سوزنی می تواند تاثیر مثبتی بر ناحیه احساسی مغز ما گذاشته و سبب تسکین دردها، سردرد و فشارها شود.
 

10-قرص ضد افسردگی نخورید

بی جهت قرص نخورید. مدام با خودتان تکرار نکنید "کاش این را داشتم" ، "کاش این طور بودم". مثبت اندیش باشید و به نکات و موقعیت های زیبای زندگی تان فکر کنید. مطمئن باشید بعد از 6 هفته ترک قرص های ضد افسردگی و مثبت اندیش شدن، می توانید مطمئن شوید که استرس از شما دور شده است و اگر همین روند را ادامه دهید به کلی شاداب خواهید بود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات