برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماری هایی که شخصیت شما را تغییر می دهند

بیماری هایی که شخصیت شما را تغییر می دهند مجموعه عادت ها، طرز فکرها و نوع برخورد ما با جهان اطراف، همه جزوی از ویژگی های شخصیتی ماست. حتی اگر بسیاری از رفتارهایمان تغییر کند و چیزهای جدیدی یاد بگیریم باز هم یک «من» در وجود ماست که بدون تغییر باقی می ماند، اما برخی بیماری ها می توانند خلقیات و ویژگی های شخصیتی ما را عوض کنند و کاری کنند که خارج از شخصیتمان رفتار کنیم.
اخلاق به نوع فکر کردن، احساسات و رفتار ما می گویند که از ما «من» می سازند. مجموعه عادت ها، طرز فکرها و نوع برخورد ما با جهان اطراف، همه جزوی از ویژگی های شخصیتی ماست.
به گزارش «بهپو»، حتی اگر بسیاری از رفتارهایمان تغییر کند و چیزهای جدیدی یاد بگیریم باز هم یک «من» در وجود ماست که بدون تغییر باقی می ماند، اما برخی بیماری ها می توانند خلقیات و ویژگی های شخصیتی ما را عوض کنند و کاری کنند که خارج از شخصیتمان رفتار کنیم.
 

آلزایمر

«آلزایمر» روی فکر کردن، قضاوت کردن، حافظه و تصمیم گیری افراد تاثیر می گذارد. همچنین ممکن است فرد را گیج کند و نحوه رفتار او را تغییر دهد. اضطراب و ناراحتی از جمله عوارض زودرس آلزایمر است. با گذشت زمان عوارض این بیماری شدیدتر می شوند. حتی احتمال دارد یک آدم دل نشین و با ملاحظه تبدیل به انسان پر توقعی شود که امر و نهی می کند. یا اینکه یک شخصیت پر استرس، بسیار آسان گیر و رضایتمند شود.
 

دمانس لِوی بادی

«دمانس لوی بادی» بعد از آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است. تجمع پروتیین های ناهنجار –لوی بادی- در بخشی از مغز که حافظه، حرکت و تفکر را کنترل می کند منجر به این بیماری می شود. بنابراین چنین عارضه ای هم روی خلقیات شما اثر می گذارد و هم روی جسمتان. مبتلایان به دمانس لوی بادی منفعلند، احساسات کمی از خود بروز می دهند و به هنگام انجام عادت ها و فعالیت های محبوبشان علاقه کمی نشان می دهند.
 

پارکینسون

«پارکینسون» با لرزش اندک دست ها شروع می شود، ولی می تواند روی راه رفتن، صحبت کردن، خوابیدن و فکر کردن افراد هم اثر بگذارد. نخست، فرد سر موضوعات کوچک وسواس پیدا می کند یا ناگهان سهل انگار می شود. با گذشت زمان حواس پرت می شود و ممکن است دیگر آن طوری که قبلا اجتماعی بوده است، نباشد. علاوه بر این متمرکز شدن روی یک موضوع برایش مشکل خواهد بود.
 

بیماری هانتینگتون

«هانتینگتون» یک بیماری مادرزادی است، اما معمولا در دهه 30 یا 40 زندگی خود را نشان می دهد. این بیماری سلول های مغز را نابود می کند و روی تمام قسمت های زندگی اثر می گذارد. برای مبتلایان به هانتینگتون درست فکر کردن سخت می شود، گاهی به شدت عصبانی می شوند یا به وظایف اولیه مثل مسواک زدن بی تفاوت می شوند. شخص حتی متوجه این تغییر خلق و خوی خود نمی شود.
 

ام اس

در «ام اس» سیستم ایمنی به اعصاب مغز و ستون فقرات آسیب می زند و مشکلات متعددی از عدم کنترل مثانه گرفته تا ناتوانی در راه رفتن را باعث می شود. در بعضی موارد دیده شده که فرد دچار سرخوشی یا یوفوریا می شود و خوشحالی او از حد طبیعی و واقعی خارج می شود. حتی ممکن است خنده ها و گریه های او خارج از کنترل باشند و اغراق آمیز به نظر برسند.
 

بیماری تیرویید

غده تیرویید هورمون هایی می سازد که به بدن می گویند چقدر تند یا آهسته کار کنند. اگر هورمون زیادی بسازد مثل این است که کسی پایش را روی گاز فشار داده باشد. تحریک پذیری، اضطراب و دمدمی مزاجی از جمله عوارضی است که در این حالت دچار می شویم. اما اگر هورمون کمتر از حد نیاز ساخته شود دچار بی تفاوتی، فراموشی و اشکال در تفکر می شویم. اگر مشکلات هورمونی را درمان نکنید عوارض جبران ناپذیری روی مغز باقی می گذارد.
 

تومور مغزی

تومور در لٌب قدامی مغز روی بخش های کنترل شخصیت، احساس، توانایی حل مساله و حافظه اثر می گذارد و می تواند موجب گیجی و فراموشکاری شما شود. همچنین دمدمی مزاجی، تند مزاجی یا افکار پارانوییدی –مثل زمانی که فکر می کنید مردم به دنبال آسیب رساندن به شما هستند- هم جزوی از عوارض محتمل این بیماری هستند.
 

بعضی از انواع سرطان

تومور مغزی یا تومور نخاعی تنها تومور هایی نیستند که روی اخلاق ما اثر می گذارند. تومور سرطانی غده هیپوفیز هم می تواند چنین کاری کند. غده هیپوفیز میزان هورمون های بدن را کنترل می کند. همچنین «آدنوکارسینوم» که در سلول های سازنده مخاط و مایعات دیگر بروز می کند هم این خاصیت را دارد. آدنوکارسینوم نوعی سرطان است که در سراسر بدن مانند پستان، کولون، ریه ها و پانکراس قابلیت شکل گیری دارد.
 

سکته مغزی

وقتی جریان خون بخشی از مغز قطع می شود، سلول های آن ناحیه اکسیژن کافی دریافت نمی کنند و می میرند. عوارض «سکته مغزی» در بدن به این بستگی دارد که این حمله چقدر طول کشیده است و در کجای مغز رخ داده است. اگر فرد در اثر سکته مغزی نتواند بعضی از اندام خود را حرکت دهد خلق و خوی او هم عوض می شود. دیده شده که این گونه افراد کم تحمل، دمدمی مزاج و پرخاشگر می شوند.
 

آسیب تروماتیک مغزی

بعد از یک «ضربه شدید به سر»، تغییر ویژگی های شخصیتی یکی از علایم نهفته ای است که ممکن است در گذر زمان خود را نشان دهد. حتی در موارد شدیدتر امکان دارد که آدم دیگری بشوید و چیزهایی بگویید یا کارهایی بکنید که قبلا نمی کردید.
 

افسردگی

این عارضه در بسیاری از بخش های زندگی اختلال ایجاد می کند. «افسردگی» نه تنها اخلاق شما را تغییر می دهد، بلکه چیزهایی که به آنها فکر می کنید را هم عوض می کند، همچنین ممکن است روی حافظه و تصمیم گیریتان هم اثر منفی بگذارد. افسردگی نوع تفکر شما درباره دنیا را عوض می کند. این عارضه در مردان و زنان به شکل متفاوت بروز می کند. زنان معمولا احساس بی ارزشی، غم و گناه می کنند، ولی مردان احساس خستگی، عصبانیت و تحریک پذیری دارند.
 

اختلال وسواسی اجباری

«اختلال وسواسی اجباری» یک بیماری روانی اضطراب آور است و فرد را وادار به کارها یا افکاری می کند که نمی تواند متوقفشان کند، مثلا اینکه می خواهد چندین و چند بار دستان خود را بشوید، بسیار شک می کند و خیلی طول می کشد تا یک کار ساده را انجام دهد. وقتی کسی  از او انتقاد می کند عصبانی و مضطرب می شود و اوضاع بدتر می شود.
 

اختلال دو قطبی

این افراد وقتی در فراز و نشیب طبیعی زندگی قرار می گیرند دچار تغییرات خلقی می شوند. وقتی حالشان خوب است پر شور و حرارتند، تند صحبت می کنند و اهل خطر می شوند. وقتی حال بدی دارند نگرانند، خالی از انرژی هستند و احساس بیهودگی می کنند. گاهی هم ترکیبی از هر دو احساس را دارند. این تغییرات شدید روی خواب و سطح انرژی افراد تاثیر می گذارد و درست فکر کردن را برایشان سخت می کند.
 

اسکیزوفرنی

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، «اسکیزوفرنی» یک عارضه جدی روانی است که در آن فرد صداهایی می شنود و چیزهایی می بیند که وجود ندارند، حتی به چیزهایی اعتقاد دارد که واقعیت ندارند. فرد در ابتدا به اندازه معمول معاشرتی نیست. با بدتر شدن بیماری متمرکز شدن روی افکار و حتی حرف زدن با افراد مشکل می شود. در نهایت بیمار طوری رفتار می کند که فرسنگ ها با شخصیت خود فاصله دارد و غیر قابل پیش بینی و خارج از کنترل می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات