برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هر آنچه که نیاز دارید درباره آپاندیسیت کودکان بدانید

هر آنچه که نیاز دارید درباره آپاندیسیت کودکان بدانید اگر درد از ناحیه زیر شکم آغاز شود و به سمت راست زیر شکم پخش شود، احتمالا نشانه «آپاندیسیت» است. آپاندیس اندامی انگشت شکل و کوچک است که به روده بزرگ متصل است و وقتی ملتهب شود دچار آپاندیسیت خواهید شد. در امریکا حدود 10 تا 30 درصد کودکانی که به اورژانس مراجعه می کنند دچار آپاندیسیت یا دیگر مشکلاتی شده اند که نیاز به جراحی دارد.
دل درد در کودکان بسیار شایع است، دل دردی که کودک شما تجربه می کند معمولا ناشی از موارد بی خطر زیر است:
  • یبوست
  • گاز
  • گلو درد استرپی
  • بلعیدن هوای زیاد
  • اضطراب
  • حساسیت غذایی خفیف
  • عفونت معده یا روده –گاستروانتریت
 
به گزارش «بهپو»، اگر دل درد کودک شدت گرفت یا بیش از یک روز ادامه داشت احتمالا به یک عارضه جدی مبتلا شده است، اما باز هم احتمالاتی که با آن ها روبرو هستیم لیست بلند بالایی را تشکیل می دهند:
اما اگر درد از ناحیه زیر شکم آغاز شود و به سمت راست زیر شکم پخش شود، احتمالا نشانه «آپاندیسیت» است. آپاندیس اندامی انگشت شکل و کوچک است که به روده بزرگ متصل است و وقتی ملتهب شود دچار آپاندیسیت خواهید شد. در امریکا حدود 10 تا 30 درصد کودکانی که به اورژانس مراجعه می کنند دچار آپاندیسیت یا دیگر مشکلاتی شده اند که نیاز به جراحی دارد.
بیشتر اوقات آپاندیسیت نوجوان ها و جوان های 20 تا 29 ساله را گرفتار می کند، اما در کودکان هم دیده می شود. حدود 80 هزار کودک در امریکا هر ساله به آپاندیسیت دچار می شوند. معمولا علت آپاندیسیت انسداد آپاندیس یا عفونتی است که از شکم به آپاندیس انتقال می یابد.
اگر با حرکت، نفس عمیق، سرفه یا عطسه درد کودک بیشتر شد احتمال ابتلا به آپاندیسیت زیاد خواهد بود.
 

علایم و نشانه های آپاندیسیت

در بیشتر بزرگسالان علایم و نشانه های آپاندیسیت که به همراه دل درد بروز می کنند واضح و مشخص هستند:
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب خفیف
  • ناتوانی در دفع گاز یا مدفوع
  • تورم شکم
  • یبوست یا اسهال
اما مطالعات نشان می دهد علایم آپاندیسیت در کودکان با بزرگسالان متفاوت است. بیشتر کودکان مبتلا به آپاندیسیت دچار تب و علایمی به نام «ریباند تندرنس» می شوند که معرف درد شدیدی است که بعد از وارد شدن فشار روی سمت راست شکم ایجاد می شود و به سرعت بهبود می یابد. همچنین گاهی تعداد گلبول های سفید در کودکان افزایش می یابد که نشان دهنده عفونت است. پزشکان با انجام آزمایش های خون به این علامت پی می برند.
با اینکه گاهی ممکن است کودکان هم نشانه های بارز آپاندیسیت در بزرگسالان را داشته باشند، اما این نشانه ها جزو علایم حتمی آپاندیسیت کودکان نیست.
 
در کودکان خردسال آپاندیسیت نشانه های متفاوتی بروز می دهد. برخی مطالعات می گویند کودکان بین 2 تا 5 سال در بیشتر مواقع دچار دل درد و استفراغ می شوند و تب و بی اشتهایی هم در بعضی موارد در آن ها دیده شده است.
آپاندیسیت در کودکان بالای 2 سال منجر به استفراغ، نفخ یا تورم شکم و تب می شود و در بعضی مواقع دچار اسهال می شوند.
پزشکان برای اینکه از تشخیص آپاندیسیت مطمئن شوند آزمایش های تصویر برداری تجویز می کنند. انجمن رادیولوژی امریکا توصیه می کند ابتدا کودکان تحت سونوگرافی قرار بگیرند و اگر سونوگرافی بی نتیجه بود از سی تی اسکن استفاده شود. این توصیه ها برای جلوگیری از قرار گیری کودکان در معرض امواج است.
 

درمان آپاندیسیت پیچیده و ساده در کودکان

به عمل جراحی خارج کردن آپاندیس، «آپاندکتومی» می گویند که یک روش استاندارد برای درمان آپاندیس در کودکان و بزرگسالان است. اگر آپاندیسیت در مراحل اولیه درمان نشود احتمال ترکیدن و بروز عفونت پریتونیوم –صفاق- زیاد است. پریتونیوم به غشای پوششی حفره شکم می گویند. این عفونت که به آن «پریتونیت» می گویند به سرعت منتشر می شود و باعث مرگ خواهد شد.
از آن جایی که تشخیص آپاندیسیت در کودکان از بزرگسالان دشوارتر است –به ویژه در کودکان زیر 5 سال- بعضی از کودکان قبل از درمان، دچار سوراخ شدگی آپاندیس می شوند.
در کودکان مبتلا به آپاندیسیت سوراخ نشده حاد –پاره نشدن آپاندیس-  آپاندکتومی اورژانس یک درمان معقول و بهینه محسوب می شود. وقتی آپاندیس پاره می شود دو روش جراحی پیش روست: آپاندکتومی اولیه –ظرف 24 ساعت بعد از تشخیص- و اینتروال آپاندکتومی –چند هفته بعد، پس از مصرف آنتی بیوتیک به منظور دفع عفونت شکم.
بر اساس مطالعات انجام شده هنوز پزشکان برای درمان آپاندیس پاره شده به یک اجماع نرسیده اند. جواب این سوال که درمان محافظه کارانه –درمان با آنتی بیوتیک و سپس آپاندکتومی- گزینه بهتری است یا آپاندکتومی اولیه، هنوز در هاله ای از ابهام است.
پزشکان معمولا درمان محافظه کارانه را انتخاب می کنند، اما بعضی از مطالعات نشان می دهد اگر کودکان تحت آپاندکتومی اولیه قرار بگیرند زودتر بهبود پیدا می کنند و کمتر در معرض عفونت های بعد از عمل قرار می گیرند. البته در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری است.
وقتی آپاندیسیت حاد، ساده باشد و آپاندیس پاره نشده باشد، شواهد زیادی وجود دارد که می توان آنتی بیوتیک درمانی را جایگزین جراحی کرد. این مطالعه در دو تحقیق جداگانه برای بزرگسالان و کودکان به نتیجه مثبت دست یافته است.
به گزارش «بهپو» به نقل از «اوری دی هلث»
، موضوع انتخاب روش درمانی در آپاندیسیت موضوعی بحث برانگیز است که نتایج مطالعات آن در دو زمینه آپاندیسیت ساده و پیچیده نیاز به تحقیقات گسترده تری دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات