برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آزمون سنجش پیاده روی

آزمون سنجش پیاده روی پیاده‌روی یک ورزش هوازی است و ورزش‌های هوازی یکی از بهترین راهکارها برای تناسب اندام و سلامت است.

پیاده‌روی یک ورزش هوازی است و ورزش‌های هوازی یکی از بهترین راهکارها برای تناسب اندام و سلامت است. حتی اگر همین حالا هم یک برنامه منظم برای پیاده‌روی داشته باشید، متقاعدکردن شما به انجام پیاده‌روی بیشتر، کار سختی است؛ زیرا پیاده‌روی هم مانند هر کار دیگری به انگیزه درونی نیاز دارد. در اینجا می‌خواهیم با آزمونی ساده یاد بگیریم که چطور تحرک بیشتر و شادتری در زندگی داشته باشیم و رسیدن به تناسب اندام را به کاری جذاب تبدیل کنیم.
 

پرسش 1 ـ هر چند وقت یکبار از پیاده روی لذت می برید؟

الف) همیشه و در همه حال.
ب) هرگز. اغلب برای رسیدن به جایی یا ورزش کردن پیاده روی می کنم.
ج)فقط زمانی که برای پیاده روی برنامه خاصی داشته باشم؛ مثلا آخر هفته ها.
اگر پاسخ شما گزینه «الف» است باید به خود ببالید چون شرایط خوبی دارید. برای دو گزینه دیگر، باید کمی سبک زندگی خود را تغییر دهید! نتایج تحقیقات علمی نشان می دهد اگر انسان به کاری علاقه مند باشد، آن را در همه حال انجام می دهد! برای لذت بردن بیشتر از پیاده روی هایتان با دوستان خود همراه شوید یا همکارانتان را ترغیب کنید بخشی از مسیر را با شما پیاده روی کنند. بودن در کنار دوستان و افرادی که با آنها راحتیم می تواند حس خوبی در پیاده روی به ما بدهد. اگر تنهایی را ترجیح می دهید، می توانید با موسیقی های مورد علاقه یا یک کتاب صوتی همراه شوید و حتی در مسیر برای خود آواز بخوانید! سعی کنید هر لذت کوچک و بزرگی را که به آن علاقه دارید در پیاده روی خود همراه کنید.
 

پرسش2 ـ بعد از نیم ساعت پیاده روی کدام گزینه احساس واقعی شما را نشان می دهد؟

الف) دیگه بسه! می خواهم استراحت کنم.
ب) آنقدر انرژی دارم که می توانم تمام روز را پیاده روی کنم.
ج) کمی خسته شدم، اما خیلی سرحال و با نشاطم.
اگر انتخاب شما گزینه «ج» یا «ب» باشد، حاکی از این است که در مسیر درست سلامت قرار دارید و باید به همین روند عالی ادامه دهید. برای گزینه «ب» حواستان باشد سرگرم خیالپردازی و توهم ورزش نشوید! گرچه تحرک خوب است، اما منظور ما از پیاده روی، آرام قدم برداشتن یا گشت و گذار سرخوشانه در بازار و تماشای ویترین مغازه ها نیست. کمی به جنب و جوش خود اضافه کنید و سعی کنید صدای قلبتان را بشنوید. راستی اگر انتخابتان گزینه «الف» است، باید تلاش کنید قدرت بدنی خود را افزایش دهید و حداقل سه روز در هفته پیاده روی را در برنامه روزانه بگنجانید. فقط یادتان نرود در ابتدا و انتهای پیاده روی، خود را آماده کنید یعنی کمی آهسته تر قدم بردارید تا به ماهیچه هایتان آسیب نرسد.
 

پرسش 3 ـ در پیاده روی های گروهی کدام گزینه را ترجیح می دهید؟

الف) دوست دارم با یک یا دو نفر از دوستانم قدم بزنم.
ب) پیاده روی دسته جمعی را دوست دارم؛ هر چه تعداد بیشتر، بهتر.
ج) ترجیح می دهم تنها باشم.
هر کدام از ما سلیقه خاص خودمان را داریم، برخی درونگرا و بعضی برونگرا هستیم؛ به همین سبب تمام سه گزینه در وقت خود پاسخ های خوبی است. با پاسخ به این پرسش در حقیقت دید بهتری نسبت به شخصیت خود پیدا می کنید و با دانستن این نکته می توانید برنامه بهتری برای تمرینات ورزشی خود تدوین کنید.
اگر پیاده روی دسته جمعی را دوست دارید، باید به دنبال چند نفر دیگر باشید، یا اگر تمرین های تک نفره را ترجیح می دهید شاید یافتن مسیری جدید، انتخاب خیابانی تازه یا حتی تغییر سمت خیابانی که از آن پیاده می روید، راهگشا باشد.
 

پرسش 4 ـ چند روز در هفته پیاده روی می کنید؟

الف) سه تا چهار روز
ب) یک تا دو روز و معمولا در آخر هفته ها
ج) پنج روز یا بیشتر
اگر می خواهیدبا پیاده روی وزن کم کنید، باید حداقل روزی 30تا 60 دقیقه پیاده روی تند را در برنامه خود بگنجانید. پس اگر گزینه «الف» پاسخ شماست، شرایط خیلی خوبی دارید و برای حفظ سلامت بهتر است این روند را ادامه دهید. اگر تنها آخر هفته ها فرصت پیاده روی دست می دهد، سر زدن به پارک ها و مناطق کوهپایه ای انتخاب بهتری است و از یاد نبرید تا خسته نشده اید، دست از کار نکشید.
بهترین پاسخ ممکن هم گزینه «ج» است، اگر پنج روز یا بیشتر پیاده روی می کنید باید به شما دست مریزاد گفت. البته سعی کنید مدت زمان تمرین ورزشی خود را به یک ساعت برسانید.

 

پرسش 5 ـ اگر هوا سرد و بارانی باشد، چه می کنید؟

الف) مسلماً بیرون می روم. آب و هوای بد نداریم، بلکه انتخاب بد لباس داریم.
ب) ترجیح می دهم در خانه بمانم و کمی تلویزیون ببینم.
ج) تنها راه پیش رویم استفاده از تردمیل یا رفتن به باشگاه است.
این که شرایط آب و هوایی همیشه یکسان باشد ممکن نیست. پس بهترین گزینه ها «الف» یا «ج» است. بهتر است در چنین مواقعی راه جایگزینی بیابید یا راه تازه ای بسازید. اگر قرار باشد شرایط جوی بر روند تمرین پیاده روی تأثیر منفی داشته باشد، نمی توانید به طور موثری برنامه خود را دنبال کنید. با استفاده از پوشاک مناسب می توان بخوبی و سادگی در هوای سرد احساس گرما کرد. از این گذشته، پس از قدری پیاده روی احساس گرمای بیشتری خواهید کرد و احتمالا به فکر درآوردن لباس اضافی خواهید افتاد.
 

پرسش 6 ـ ترجیح می دهید در کدام یک از این محل ها پیاده روی کنید؟

الف) بازار
ب) مسیر کوهستانی
ج) پیاده روهای شهری
تمام پاسخ ها خوب است. این مورد نیز با توجه به سلایق و علایق هر کس متفاوت است. تنها مشکلی که گزینه های «الف» و «ج» دارد این است که ممکن است در حین پیاده روی در این اماکن به خوراکی های رنگارنگی بربخورید که شما را برای خرید وسوسه کند. اگر توان مقابله با خوراکی ها را ندارید، بهتر است کیف پول یا کارت بانکی را به یکی از همراهان بدهید، آن را در خانه پنهان کنید، یا مقدار خیلی کمی پول با خود داشته باشید. راهکارهای کاربرد ی تر فکر کردن به اقساط ماهانه یا لباس زیبایی است که پس از کم کردن وزن می توانید آن را بپوشید.
 

پرسش 7 ـ زمانی که وقت پیاده روی نزدیک است... .

الف) برای پیاده روی لحظه شماری می کنم.
ب) بلند شدن و تحرک برایم سخت است، اما بعد از قدری پیاده روی احساس خوبی می کنم.
ج) معمولا برای تنبلی دنبال بهانه ای می گردم.
این که بعضی اوقات انگیزه تان برای پیاده روی کم یا زیاد شود موضوعی کاملا طبیعی است. حتی مشتاق ترین ورزشکاران نیز گاهی با فقدان انگیزه کافی برای تمرین روبه رو هستند، پس با این مورد کنار بیایید و اگر چند روزی نتوانستید برنامه خود را دنبال کنید، عذاب وجدان نگیرید، بلکه بکوشید از روز بعد تمرینات خود را دوباره با قوت پی بگیرید. بهتر است هرگاه انگیزه تان برای پیاده روی کم شد، از گزینه های جانبی چون گوش کردن به موسیقی یا بودن در کنار دوستان کمک بگیرید.
 

پرسش 8 ـ پس از پیاده روی احساس می کنید...

الف) خسته ام، اما حالم خوب است.
ب) پرانرژی ام و می خواهم برای بقیه روز بازهم پیاده روی کنم.
ج) احساس می کنم کاری را بخوبی انجام داده ام.
راستش را بخواهید تمام گزینه ها خوب است. اگر هدفتان از پیاده روی وزن کم کردن است، باید به این تمرین هوازی تنوع ببخشید. بدن خیلی زود به تمرین های ورزشی تکراری عادت می کند و دیگر این کار اثربخشی قبل را نخواهد داشت. سعی کنید هر روز از مسیری تکراری نروید و اگر در انتخاب مسیر تنوع زیادی ندارید، 15 تا 20دقیقه با سرعت بیشتری بروید و بعد از وقفه ای 5 تا 10 دقیقه ای دوباره سرعت خود را تند کنید. در روزهای مختلف با این زمان بازی و پیاده روی را از یکنواختی خارج کنید.
 

پرسش 9 ـ بزرگ ترین چالش شما برای پیاده روی... .

الف) زمان، هرگز وقت کافی ندارم.
ب) انگیزه، اصلا چرا پیاده روی می کنم؟
ج) برنامه، نمی دانم چه کار کنم.
باور کنید یا نه، تمام این موارد به نوعی به هم مرتبط و ریشه آنها در لذت بردن است. اگر واقعا از کاری لذت ببرید، برای آن زمان صرف کرده، انگیزه کافی برای آن خواهید داشت و در انجامش به برنامه ای فضایی نیاز نخواهید داشت. اگر از پیاده روی لذت ببرید، خودتان راهی برای لذت بردن بیشتر از آن خواهید یافت. پس بهتر است بیش از پیش روی این جنبه تمرکز کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات