برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مبتلایان به آرتروز باید از چه رژیم غذایی پیروی کنند؟

مبتلایان به آرتروز باید از چه رژیم غذایی پیروی کنند؟ اگرچه کارشناسان برای مبتلایان به آرتروز رژیم غذایی خاصی پیشنهاد نمی کنند اما انتخاب غذاهای سالم فواید بسیار زیادی را برای شما که آرتروز دارید، به ارمغان می آورد.
داشتن تغذیه متعادل و سالم برای هر کسی با هر وضعیت سلامتی مهم است. اما اگر شما به آرتروز مبتلا باشید، داشتن تغذیه متعادل امری ضروری می شود. اگرچه کارشناسان برای مبتلایان به آرتروز رژیم غذایی خاصی پیشنهاد نمی کنند اما انتخاب غذاهای سالم فواید بسیار زیادی را برای شما که آرتروز دارید، به ارمغان می آورد. نگه داشتن وزن در حد ایده آل، قوی ساختن غضروف و کاهش التهاب، از اهداف مهمی است که مبتلایان به آرتروز برای رسیدن به آنها باید برنامه ریزی کنند.اگر به آرتروز مبتلا هستید، تلاش کنید این 6 رژیم غذایی را در ذهن داشته و پیروی کنید:


1-کالری دریافتی را کم کنید

وزن یکی از بزرگترین فاکتورها در پیشگیری و درمان آرتروز است. در مطالعه ای مشخص شد زنان چاقی که فقط 4 کیلوگرم وزن کم کرده بودند، خطر ابتلا به آرتروز زانو در آنها تا 50 درصد کاهش یافته بود. و اگر در حال حاضر به التهاب مفاصل مبتلا هستید، کاهش وزن اضافه به شما کمک خواهد کرد که جلوی پیشرفت بیشتر بیماری را بگیرید. سعی کنید مقدار کالری دریافتی را کم کنید، از خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید و بیشتر غذاهای با پایه گیاهی مصرف کنید.
 

2-میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

میوه و سبزیجات همیشه یک انتخاب غذایی سالم هستند. آنها سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که قادرند سلول های بدن را از تخریب حفظ کنند. بعضی آنتی اکسیدان ها –مثل آنهایی که در سیب، پیاز، موسیر و توت فرنگی یافت می شوند- ممکن است باعث کاهش التهاب نیز شوند. کاهش التهاب، به کاهش درد مفاصل ملتهب کمک می کند.


3-روغن زیتون مصرف کنید
در مطالعه ای مشخص شد که ترکیبی به نام اولئوکانتال در روغن زیتون وجود دارد که به پیشگیری از التهاب کمک می کند. این ترکیب اثری همانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی دارد. روغن زیتون های دارای طعم قوی تر، مقدار بیشتری اولئوکانتال دارند. در حدود 3/5 قاشق غذاخوری روغن زیتون اثری همانند 200 میلی گرم ایبوپروفن دارد. با این حال این مقدار روغن در حدود 400 کالری انرژی دارد. برای اینکه با اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی تان، کالری اضافه دریافت نکنید سعی کنید آن را جایگزین سایر چربی ها مثل کره نمایید.

 

4-امگا-3 بخورید

 
اسید چرب امگا-3 به تسکین درد مفاصل و کاهش خشکی صبگاهی کمک می کنند و این کار را از طریق کاهش التهاب در بدن انجام می دهند. در یک مطالعه افرادی که امگا-3 دریافت کردند قادر بودند دوز داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی یا NSAID مصرفی را کاهش دهند. ساده ترین راه برای افزودن امگا-3 به رژیم غذایی این است که هفته ای دو مرتبه، 2 وعده 85 گرمی ماهی مصرف کنید. بهترین منابع امگا-3 در بین ماهی ها ساردین، سالمون، تن و ماکرل است.
 

5-به اندازه کافی ویتامین C دریافت کنید

یکی از عناصر اصلی در سلامت مفاصل، ویتامین C است که به ساخت کلاژن و بافت های همبند کمک می کند. خوردن غذاهایی که سرشار از ویتامین C است، بهترین راه برای افزودن این نوترینت به رژیم غذایی تان است. مرکبات، فلفل قرمز، توت فرنگی، کلم بروکلی، کلم و کلم پیچ منابع غذایی سرشار از ویتامین C هستند. توصیه می شود خانم ها روزانه 75 میلی گرم و مردها 90 میلی گرم از این ویتامین دریافت کنند.
 

6-پرهیز از پخت غذا با دمای بالا

غذاهایی که در دمای بالا پخته می شوند، مثل گوشت سرخ شده یا کبابی، ترکیباتی تولید می کنند که می تواند باعث بروز التهاب در بدن شود. این ترکیبات که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته نام دارند با بیماریهایی مثل التهاب مفاصل، بیماریهای قلبی و دیابت در ارتباطند. اگرچه این ترکیبات به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد اما مصرف غذاهایی که دارای مقدار بالایی محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته هستند، غلظت این مواد را در بدنمان افزایش می دهد. برای کاهش این ترکیبات در بدن سعی کنید مصرف گوشت های کبابی، سرخ شده و ماکروویو را کاهش دهید. همچنین بهتر است مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده مثل آنهایی که باید در دماب یالا طبخ شوند را محدود کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات