برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

5 چیز که بیماران روماتیسمی از شما می خواهند بدانید

5 چیز که بیماران روماتیسمی از شما می خواهند بدانید در آرتریت روماتوئید برعکس بسیاری دیگر از بیماری ها، شما نمی توانید بگویید چه زمانی یک بیمار روماتیسمی در بدترین حالت بیماریش است.
آرتریت روماتوئید اغلب بیماری خاموش نامیده می شود. چرا؟ چون برعکس بسیاری دیگر از بیماری ها، شما نمی توانید بگویید چه زمانی یک بیمار روماتیسمی در بدترین حالت بیماریش است.
این تنها یکی از مواردی است که بیماران روماتیسمی از شما می خواهند که بدانید، چه اینکه به تازگی در شما تشخیص روماتیسم داده شده باشد و یا اینکه یکی از نزدیکانتان به این بیماری مبتلا باشند.
ما از مبتلایان به روماتیسم خواسته ایم درمورد این صحبت کنند که دوست دارند اطرافیان و نزدیکانشان چه چیزهایی درمورد بیماری آنها بدانند؟ نتایج این گفتگوها به شرح زیر است:
 
بیشتر بخوانید: بیماران روماتیسمی این ۱۰ نشانه را جدی بگیرند
 

1-اگر به ظاهر خوب به نظر می رسم به معنای این نیست که حالم خوب است.

یکی از بیماران روماتیسمی در این تحقیق به ما گفت: اگرچه ممکن است ظاهر و چهره من سالم و خوشحال باشد، اما درواقع من از درد روزانه و اغلب شدید رنج می برم.
این بدلیل آن است که مبتلایان به روماتیسم همیشه در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مفصلی هستند. حتی گاهی بیماری در آنها شعله ور می شود. این دقیقا زمانی است که علایم آنها بدتر شده و باعث درد و تورم مفاصل و خستگی شدید می شود.
بیماران روماتیسمی می گویند کسانی را می شناسند که باور نمی کنند ما درد داریم. آنها نگاه متعجبانه ای به ما دارند و بدتر از همه وقتی است که ما از آنها کمک می خواهیم.
آنچه که این افراد نمی فهمند این است که آرتریت روماتوئید به هنگام شعله وری باعث می شود که بیمار نتواند وظایف روزانه اش را انجام دهد، کارهایی مثل خرید کردن یا پیاده رفتن در محوطه پارک ماشین.
آرتریت روماتوئید همچنین باعث آسیب مفاصل می شود. در نتیجه فرد را ناتوان کرده و برخی بیماران حتی نیاز به درمان های جدی تر مثل جراحی تعویض مفصل پیدا می کنند. آرتریت روماتوئید می تواند به سایر قسمت های بدن مثل چشم ها، قلب و ریه ها نیز آسیب وارد کند.
مشکل اینجاست که دیگران نمی فهمند یک بیمار روماتیسمی از چه رنج می برد و زمانی که باید، حمایت و همدردی را ابراز نمی کنند.
اگر دوست یا خویشاوند شما به آرتریت روماتوئید مبتلاست، بهترین کار این است که با او درمورد بیماریش صحبت کنید. از او بپرسید وقتی حال خوشی ندارد چطور می توانید به او کمک کنید.
 
بیشتر بخوانید: تصورات اشتباهی که درمورد بیماری روماتیسم وجود دارد
 

2-فقط آرتریت نیست

یکی از بیماران روماتیسمی که هجده سال است این بیماری در او تشخیص داده شده می گوید: اکثرا مردم با شنیدن کلمه آرتریت، به یاد دردهای خفیف می افتند. اما واقعیت آن است که زندگی کردن با آرتریت روماتوئید یعنی در ادامه عمر، تحت انواع درمان های دارویی و غیر دارویی باشید. حتی ممکن است نیاز به جراحی های متعدد یا جایگزینی مفصل پیدا کنید.
بیشتر این برداشت های اشتباه از آنجا ناشی می شود که مردم تفاوت بین آرتروز و آرتریت روماتوئید را نمی دانند.
آرتروز که شایع ترین فرم التهاب مفاصل یا آرتریت است، به صورت تیپیک به دلیل تخریب و نازک شدن غضروف پوشاننده استخوان هاست. این بیماری با افزایش سن توسعه می یابد. اما آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که در هر سنی از زندگی شخص امکان بروز دارد.
 
بیشتر بخوانید: 8 راه مقابله با افسردگی در بیماران روماتیسمی
 

3-چرت زدن خستگی من را کم نمی کند

خستگی مزمن 89 درصد از مبتلایان به آرتریت روماتوئید را تحت تاثیر خود قرار داده است و می تواند توان و استقامت بیمار را ضعیف کند. پزشکان به بیماران روماتیسمی توصیه می کنند هنگام خستگی در مورد اینکه چقدر می توانند فعال باشند، واقع بین باشند. به اشتراک گذاشتن احساسات و احوالات درونی به هنگام خستگی با دوستان و افراد خانواده نقش مهمی در روند بهبود بیمار دارد.
وقتی یک بیمار روماتیسمی می گوید امروز روز خوبی نیست، شاید فکر کنید حال او مثل کسی است که آنفولانزا دارد و تبی حدود 39 درجه سلسیوس. او ممکن است به ظاهر خوب به نظر برسد اما درواقع دارد با خودش ستیز می کند.
اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید و دائماَ احساس خستگی می کنید، می تواند علامت این باشد که داروهایتان به خوبی کار نمی کند و باید هرچه زودتر روماتولوژیست خود را ببینید.

 

4-دارو یا رژیم غذایی خاص من را درمان نمی کند

بسیاری از بیماران روماتیسمی از دوستان و اطرافیان خود می شنوند که رژیم غذایی بدون گلوتن، روماتیسم را درمان می کند. یا اینکه چرا روغن کریل (Krill oil) استفاده نمی کنی که درمان هر دردی است. و بسیاری پیشنهادات دیگر که بر پایه طب مکمل است.
واقعیت آن است که توصیه های اینچنینی تنها ممکن است به تسکین علایم کمک کنند. در حالیکه آرتریت روماتوئید یک بیماری ژنتیکی است که از نقص سیستم ایمنی بدن ناشی می شود و تغییر در سبک زندگی آن را درمان نخواهد کرد.
 
بیشتر بخوانید: آیا نوع تغذیه بر بیماری روماتیسم تاثیر می گذارد؟
 

5-آرتریت روماتوئید، کل اعضای خانواده شما را مبتلا می کند

ژنهای به ارث رسیده از والدین باعث ابتلا به بیماری روماتوئید آرتریت در افراد نمی شود اما شانس ابتلا به آن را افزایش می دهد.
یکی از بیماران روماتیسمی شرکت کننده در این تحقیق می گوید: من سه ساله بودم که آرتریت روماتوئید جوانان در من تشخیص داده شد. در آن زمان التهاب چشم نیز داشتم. همراه با مشکلات مفصلی، آسیب جدی بینایی نهایتا باعث کور شدن من در سال 2008 شد.
در سن مشابه، دو دختر او که هم اکنون 9 و 12 ساله هستند با آرتریت روماتوئید تشخیص داده شدند. او می گوید: وقتی شنیدم دو دختر من به همان بیماری ژنتیکی مبتلا هستند که بینایی من را تحت تاثیر خود قرار داد خیلی ترسیدم. امروز با اینکه بیماری در من و دو دخترم در حال پیشرفت است اما به لطف کمک و توجه همسرم، مشکل زیادی نداریم. این بیماری تاثیر بدی بر روی هر فرد خانواده می گذارد و همکاری و توجه اعضای خانواده نقش مهمی در روند بهبود و درمان بیمار دارد.
گرفتن دستان بیماران روماتیسمی و کمک کردن به آنها کاری بزرگ و پسندیده است اما نزدیکان و کودکان آنها را هم فراموش نکنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر سلام، من چطور میتوانم این مقاله رو کپی بگیرم؟ میخواهم در پیجم منتشر کنم البته با ذکر منبع.تشکر
پاسخ به این نظر سلام بیشترین چیزی که منو آزار میده وقتیه که میرم دم مدرسه پسرم ویکی از مامانا با علم به اینکه بارها بهش توضیح دادم مریضم ؛بازم ازم میپرسه وای شما چرا همیشه اینقدر بیحالید؛ متوجه نیستن دست خودمون نیست به خاطر بیماریه داره از پا درمیاره مارو؛دردش از یه طرف ٬خستگی مزمنش بیچارم کرده به خدا برام دعا کنید بیماریم وارد فاز شدیدی شده

دیدگاه و نظــرات