برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا بیماری روماتیسم در زنان متفاوت از مردان است؟

چرا بیماری روماتیسم در زنان متفاوت از مردان است؟ مطالعات و مشاهدات نشان می دهد بیماری روماتیسم در زنان متفاوت از مردان است. چه تفاوت هایی بین زنان و مردان در ابتلا به روماتیسم است و آیاشکل درمان آنها نیز متفاوت است؟

مطالعات و مشاهدات نشان می دهد بیماری روماتیسم در زنان متفاوت از مردان است. چه تفاوت هایی بین زنان و مردان در ابتلا به روماتیسم است و آیاشکل درمان آنها نیز متفاوت است؟

 

شکاف جنسیتی در بیماری روماتیسم: چرا روماتیسم در زنان متفاوت است؟

بنظر می رسد برخی چیزها در زندگی اختصاص بیشتری به جنس مونث دارد. متاسفانه بیماری روماتوئید آرتیت یکی از مواردی است که در زنان بیش از مردان مشاهده می شود.
هر کسی ممکن است به روماتیسم مبتلا شود اما از تعداد کسانی که به روماتیسم مبتلا می شوند تا نحوه تاثیر پذیری آنها از بیماری، زنان نسبت به مردان متفاوتند. به گفته کارشناسان هر چقدر شما تفاوت های بین مبتلایان مرد و زن به بیماری روماتیسم را بیشتر بدانید، راحت تر می توانید با این بیماری کنار آمده و زندگی کنید.

 

 

 

مروری بر بیماری روماتیسم و زنان

اگرچه دانشمندان هنوز به درستی نمی دانند علت بیماری روماتیسم چیست، اما دریافته اند که بیماری روماتیسم در زنان سخت تر از مردان بروز پیدا می کند.
تعداد زنان مبتلا به روماتیسم در سراسر جهان بیشتر از مردان است. تنها در آمریکا تعداد زنان مبتلا به روماتیسم 3 برابر مردان است.
تمایل به ابتلا به روماتیسم در زنان جوان بیشتر است. و بر هیچکس پوشیده نیست که زنان جوان مسوولیت های سنگینی از خانه داری، نگهداری از فرزندان تا کار بیرون از منزل دارند که با وجود این بیماری، رسیدگی به مسوولیت ها سخت می شود.

در زنان مبتلا به روماتیسم احتمال بهبودی در اوایل بیماری، کمتر از مردان است. تحقیقات نشان می دهد که مردان نسبت به زنان شانس بیشتری برای بدست آوردن بهبودی پایدار در طول اولین دوسال ابتلا به روماتیسم، دارند. اما بنظر نمی رسد تفاوت های جنسیتی پس از گذشت دو سال از بیماری، ادامه پیدا کند.
تحقیقات اخیر، تفاوت های مهم دیگری را نیز برای زنان مشخص کرده است.

 

 

روماتیسم در زنان در حال افزایش است

مطالعات محققان مایوکلینیک در سال 2008 نشان داد، در حالیکه بنظر می رسد بیماری روماتیسم در آمریکا از سال 1994 و 1995 در حال کاهش بوده است، اما این نتیجه درمورد زنان صادق نبوده و از سال 1995 تا 2005 تعداد زنان مبتلا به روماتیسم نزدیک به 50 درصد بیش از تعداد مبتلایان در دهه قبل بوده است. و این در حالی است که نرخ ابتلا به روماتیسم در مردان، ثابت باقی مانده است.

 

 

روماتیسم در زنان شدیدتر از مردان

در یک مطالعه بزرگ که در سال 2009 انجام شد، محققان دریافتند که زنان مبتلا به روماتیسم علایم بیشتر با شدت و سختی بیشتری را گزارش می دهند؛ حتی زمانی که بنظر می رسد سطح بیماری آنها مشابه یک مرد است. همچنین زنان به خوبی مردان به درمان های مشابه پاسخ نمی دهند. و این در شرایطی است که پزشک جهت تشخیص و تجویز درمان، برای هر دو گروه زن و مرد چیزهای یکسانی را مورد معاینه و سنجش قرار می دهد؛ مثل تورم مفاصل یا نحوه توضیح و تشریح علایم بیماری.

چرا زنان نسبت به مردان فرق دارند؟ محققان مطمئن نیستند. اما ممکن است برخی از این زنان به بیماری فیبرومیالژیا مبتلا باشند که باعث تشدید علایم بیماری روماتیسم می شود. برخی از محققان بر این باورند که داروهای مورد استفاده در درمان روماتیسم ممکن است زنان و مردان را به شکل متفاوتی تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

نقش هورمون ها در بیماری روماتیسم

ظاهرا هورمون ها نقش بزرگی در بروز تفاوت بین زنان و مردان مبتلا به روماتیسم بازی می کند. زنان اغلب بیماری را زمانی نشان می دهند که هورمونهای جنسی آنها در حال تغییر است، مثلا پس از حاملگی یا نزدیک به زمان یائسگی. بیماری روماتیسم معمولا در طول دوره بارداری بهبود یافته و خاموش می شود و پس از زایمان مجددا شعله ور می گردد.
شیر دادن به نوزاد خطر ابتلا به روماتیسم در زنان را کاهش می دهد. مطالعه ای در سال 2004 نشان داد، زنانی که به مدت 2 سال یا بیشتر کودک خود را شیر می دهند، خطر روماتیسم را به نصف کاهش می دهند.

در حال حاضر، بیماری روماتیسم در زنان و مردان به شکل مشابهی درمان می شود. اما همچنان که محققان اطلاعات زیادی را درمورد نقش هورمونها و دیگر فاکتورها در بیماری روماتیسم بدست آورده اند، دانشمندان می توانند با کمک این یافته ها درمان هایی را توسعه دهند که خاص زنان بوده و آنها را هدف قراردهد.

 

 

این تفاوت ها برای شما چه معنایی می دهد؟

بعنوان زنی که مبتلا به روماتیسم است، مهم ترین چیزی که می توانید انجام دهید چیست؟ از درد رنج نبرید و درمان خود را قطع نکنید. درمان تهاجمی و به موقع می تواند روند بیماری را متوقف یا کند کرده و مانع از تخریب مفاصل و مشکلات سلامت مثل پوکی استخوان و بیماری های قلبی شود. عقیده پزشکان بر این است که قبل از اینکه بیماری پیشرفت کرده و کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، بیماری را خاموش کرده و بهبودی حاصل کنید.

برای مدیریت بیماری روماتیسم و بهبودی از آن و حفظ سلامت استخوان و قلب، وزنتان را متعادل کنید، خوب بخوابید و بطور منظم ورزش کنید. داشتن رژیم متعادل سرشار از آنتی اکسیدان ها که در میوه و سبزیجات یافت می شود، به مدیریت علایم بیماری روماتیسم کمک زیادی می کند.
وقتی مفاصلتان ملتهب است، به آنها استراحت داده و زیاد کار نکنید. روزهایی که خسته هستید یا بیماری عود کرده، از اینکه برای انجام کارهایتان به خانواده یا دوستان تکیه کنید، خجالت نکشید./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات