برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اضطراب، استرس، نگرانی و بدن انسان

اضطراب، استرس، نگرانی و بدن انسان استرسی که قبل از یک آزمون بزرگ یا مصاحبه شغلی احساس می کنید می تواند شما را برای موفقیت ترغیب کند و یا حتی می تواند زندگیتان را نجات دهد. استرس ناشی از یک موقعیت خطرناک می تواند واکنش جنگ یا گریز را با بالا بردن آدرنالین در بدن برانگیزاند و موجب انگیزه برای سرعت عمل بالا شود. گاهی اوقات استرس به شما نبض سریع و ذهن هوشیار می دهد تا از خطر دور بمانید.

گاهی اوقات استرس خیلی هم بد نیست. اگر برای امتحان یا جلسه کاری مهمی به انگیزه بیشتری نیاز دارید، استرس می تواند به نفع شما باشد.استرس می تواند باعث مشکلات فیزیکی مانند بثورات پوستی و فشار خون بالا و یا منجر به مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی شود. بهرحال هر شخصی به دلایلی استرس را احساس می کند و گاهی اوقات آنقدرها هم بد نیست.استرسی که قبل از یک آزمون بزرگ یا مصاحبه شغلی احساس می کنید می تواند شما را برای موفقیت ترغیب کند و یا حتی می تواند زندگیتان را نجات دهد. استرس ناشی از یک موقعیت خطرناک می تواند واکنش جنگ یا گریز را با بالا بردن آدرنالین در بدن برانگیزاند و موجب انگیزه برای سرعت عمل بالا شود. گاهی اوقات استرس به شما نبض سریع و ذهن هوشیار می دهد تا از خطر دور بمانید.اینکه استرس به بدن شما کمک می کند یا آسیب می رساند به عوامل زیادی بستگی دارد یکی اینکه استرس شما حاد است یا مزمن. وقتی ضربان قلبتان بلافاصله پس از تصادف یا تکانی که با دیدن یک مار یا عنکبوت در شما ایجاد می شود استرس حاد است که به زودی پس از از بین رفتن علت استرس زا از بین می رود. اما استرس مزمن داستان دیگری است ، درد عضلانی که پس از ماه ها کار سخت ایجاد می شود، حالت تهوع مداومی که ممکن است در طول یک بحران مالی احساس کنید و افزایش وزن کنترل نشده ای که در طول یک رابطه طولانی و ناخوشایند تجربه می کنید، همگی می توانند نشانه های استرس مزمن باشند.

 

استرس یا اضطراب

 

استرس و اضطراب ممکن است مرتبط باشند، اما یک چیز نیستند.آیا استرس دارید یا مضطرب هستید؟ اگرچه ما تمایل داریم که کلمات را به جای هم استفاده کنیم، استرس و اضطراب به دو چیز متفاوت اشاره دارند. درک تفاوت می تواند به شما در مدیریت استرس و اضطراب کمک کند.

 

بیشتر بخوانید : تای چی ورزشی برای رهایی از استرس

 

 

فشار 

استرس به هر فکر، موقعیت یا رویدادی اطلاق می شود که خشم، عصبانیت یا ناامیدی را برانگیزد. چیزهای مختلف افراد مختلف را تحت فشار قرار می دهند. برای برخی می تواند یک جدایی آسیب زننده باشد یا عملکرد شغلی ضعیف. با این حال، ممکن است زمانی که چیزی آنها را به یاد ترومای گذشته می اندازد، استرس داشته باشند.

 

اضطراب

اضطراب اغلب توسط استرس تحریک می شود، اما یکسان نیستند. اضطراب همان ناراحتی، ترس یا نگرانی است. استرس می تواند باعث ایجاد اضطراب شود، اما اضطراب گاهی اوقات دلیل روشنی ندارد.

اضطراب مزمن می تواند با چندین اختلال روانی مرتبط باشد، از جمله:

 

فوبیا (مانند کلاستروفوبیا، ترس از فضاهای تنگ)

اختلال هراس (حملات پانیک ناگهانی و مکرر)

اختلال اضطراب فراگیر (نگرانی کنترل نشده)

 

استرس و سیستم عصبی

 

استرس به عنوان یک سیگنال در مغز شروع می شود.وقتی صحبت از استرس می شود، همه چیز از مغز شروع می شود. هنگامی که با خطر مواجه می شوید، مانند اینکه نزدیک است با ماشین برخورد کنید، مغز یک سیگنال پریشانی به بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس که جایی است که مغزعکس‌ها را برای عملکردهای خودکار فرا می‌خواند و دستورات را به بقیه بدن شما ارسال می‌کند می فرستد. وقتی استرس دارید، آدرنالین به بدن شما سیگنال می دهد که ضربان قلب، فشار خون و تنفس خود را افزایش دهد. حواس تیزتر و مغزهوشیارتر می شود.همه اینها در یک لحظه اتفاق می افتد. اما استرس اثرات طولانی مدت نیز دارد. هورمونی به نام کورتیزول ترشح می شود که بدن شما را تا زمانی که تهدید برطرف شود در حالت آماده باش نگه می دارد. اگرچه برای برخی موقعیت‌ها و برخی افراد، سطوح استرس حتی پس از، از بین رفتن یک تهدید بالا باقی می‌ماند  منجر به استرس مزمن می شود.

 

کورتیزول و افزایش وزن

 

استرس مزمن می تواند باعث افزایش وزن و نگرانی شود. کورتیزول شیمیایی در زمان استرس آزاد می شود و مسئول برخی از تغییرات فیزیکی است که استرس می تواند ایجاد کند، و برخی از آنها ناخواسته هستند، به خصوص زمانی که استرس برای هفته ها یا ماه ها باقی بماند.کورتیزول نیاز زیادی به منابع بدن دارد.در مواجهه با خطر به آن نیاز دارید.در دنیای مدرن استرس بیشتر ناشی از مشکلات مالی است که باعث ایجاد مشکلاتی می شود که می تواند منجر به افزایش وزن ناخواسته شود.از آنجایی که کورتیزول از ذخایر انرژی بدن استفاده می کند، فرد را گرسنه می کند، به خصوص برای غذاهای شیرین و چرب که انرژی سریعی هم می دهند. اگر استرس باعث انجام تمرینات بدنی نباشد، احتمالاً وزن اضافه خواهید کرد. علاوه بر این، کورتیزول بدن را تشویق می کند تا انرژی اضافی را به عنوان چربی ذخیره کند.میزان کورتیزول باعث افزایش وزن به احتمال زیاد در افراد مختلف متفاوت است. آزمایشات روی گوسفند نشان می دهد که برخی از آنها نسبت به سایرین به کورتیزول واکنش بیشتری نشان می دهند. این پاسخ دهندگان با کورتیزول بالا در هنگام استرس ، بیشتر از گوسفندان دیگر غذا می خورند و همچنین وزن بیشتری نیز اضافه می کنند. برخی از محققان فکر می کنند این موضوع می تواند به شناسایی افرادی که مستعد چاقی ناشی از استرس هستند کمک کند.

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با سندرم کوشینگ و علل بالا رفتن کورتیزول

 

استرس و ماهیچه های بدن

 

تنش عضلانی می تواند ورزش را دشوار کند و استرس باعث می شود عضلات منقبض شوند.استرس باعث سردردهای تنشی و میگرن می شود. عضلات منقبض می توانند اختلالات اضطرابی جدی تری را نیزایجاد کنند.نحوه واکنش بدن به استرس نیز می تواند به تعیین سرعت بهبودی فرد از آسیب کمک کند. اگر به احساس ترس ادامه دهید، به ندرت عضلات شما شل می شوند. این تنش مداوم همچنین می تواند منجر به آتروفی عضلانی شده و حرکت کردن دشوار شود.

 

تنفس

 

نگرانی مداوم بر تنفس تأثیر می گذارد، افرادی که استرس زیادی دارند بیشتر از افراد آرام نفس می کشند. این روش بدن برای تامین اکسیژن مورد نیاز برای پاسخ به یک عامل استرس زای فیزیکی است که معمولا خوب است، اما نه همیشه. اگر مشکلات تنفسی مانند آسم یا بیماری ریوی دارید، این تنفس می تواند مشکلات شما را بدتر کند.

 

بیشتر بخوانید : توصیه های تغذیه ای در بیماری های ریوی

 

استرس چگونه بر قلب تأثیر می گذارد

 

آیا استرس می تواند باعث حمله قلبی شود؟ تحقیقات می گوید بله.هنگامی که استرس ناگهانی است و برای مدت محدودی طول می کشد (استرس حاد)، قلب بلافاصله شروع به پمپاژ سریعتر می کند. این بخشی از روشی است که بدن با موقعیت های خطرناک سازگار می شود.اگر اهرم «استرس» گیر کند و فرد دچار استرس مزمن مداوم شود، چه؟استرس مزمن ضربان قلب را برای مدتی طولانی بالا نگه می دارد و همچنین باعث افزایش فشار خون می شود. این موارد فرد را در معرض خطر بیشتر اختلالات قلبی مانند حمله قلبی و سکته قرار می دهد.مشکلات سلامتی که استرس به قلب می آورد به همین جا ختم نمی شود. دوره های مکرر استرس حاد یا استرس مزمن مداوم می تواند التهاب را در سیستم گردش خون ، به ویژه در داخل عروق کرونر، افزایش دهد. علاوه بر این، استرس ممکن است سطح کلسترول را در برخی افراد افزایش دهد که بر گردش خون و قلب نیز تأثیر می گذارد.

 

بیشتر بخوانید : مصرف گردو کلسترول خون را کاهش می دهد

 

استرس و دیابت

استرس خطرات ویژه ای برای افراد آسیب پذیر به دیابت نوع 2 دارد. هنگامی که استرس باعث می شود بدن کورتیزول و اپی نفرین ترشح کند، این مواد شیمیایی پیامی به کبد می فرستند که گلوکز بیشتری تولید کند، قندی که بدن را برای پاسخ جنگ یا گریز سوخت می دهد.برای اکثر افراد، گلوکز اضافه شده می تواند بدون مشکل دوباره جذب شود. اما برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند منجر به عواقب خطرناکی شود. این عارضه باعث برگشت گلوکز اضافی به جریان خون می شود ومنجربه ایجاد مشکلات مختلفی مانند تاری دید، خستگی مفرط و عفونت می شود. دیابت نوع 2 برای افرادی که اضافه وزن دارند، بالای 40 سال سن دارند، یا افرادی که متعلق به نژادهای آفریقایی، اسپانیایی، آسیایی، جزیره اقیانوس آرام و بومی آمریکایی هستند، شایع تر است.

 

مبارزه با سرماخوردگی در فرد دچار استرس

بسته به نوع استرسی که فرد دارد، می تواند مبارزه با سرماخوردگی را آسان تر یا سخت تر کند.آیا استرس مبارزه با عفونت ها را سخت تر می کند؟ اگر انواع خاصی از استرس را تجربه کنید، سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های مسری ممکن است راحت‌تر از بین بروند.به نظر می رسد استرس خفیف و حاد بدن را برای مقابله با عفونت ها آماده می کند.به گزارش بهپو مطالعات روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که با افزایش هورمون استرس، حیوانات سلول‌های ایمنی را به خون و پوست که مکان های حیاتی برای سلول های ایمنی برای دفع بیماری ها هستند آزاد می‌کنند.اگر استرس فرد مزمن است و هفته ها یا ماه ها طول می کشد، به نظر می رسد برعکس باشد. استرس مزمن برخی از مهم ترین مبارزه کننده های بدن با عفونت یعنی سلول های T را مهار می کند. در نتیجه، فردی که از استرس مزمن رنج می برد، در برابر بیماری های عفونی آسیب پذیر می شود.

 

استرس و معده

 

استفراغ و حالت تهوع می تواند با نگرانی ایجاد شود.استرس از راه های مختلفی بر سیستم گوارش تأثیر می گذارد. تقریباً همه در نزدیک شدن به یک آزمون بزرگ یا یک جلسه مهم هیجان شدیدی که موجب لرزش یا گرفتگی در شکم شده احساس کرده اند. اگر استرس شدیدتری را تجربه کنید، این هیجان می تواند به حالت تهوع یا حتی استفراغ تبدیل شود. استرس فیزیولوژیکی بسیار شدید، می تواند باعث زخم معده نیز شود.معده تنها جایی نیست که در طول دستگاه گوارش از استرس آسیب می بیند. استرس می تواند فرد را به پرخوری و رژیم بدغذایی سوق دهد که باعث سوزش سر دل شود، به خصوص اگر غذاهای چرب بیش از حد معمول مصرف کنید باعث رفلاکس اسید معده می شود. این شرایط بیشتر در داخل مری احساس می شود که از معده حساس تر است. استرس می تواند درد ناشی از این شرایط را نیز بدتر کند.

 

استرس و  دل پیچه

یبوست و اسهال دو علامت بالقوه استرس مزمن هستند.استرس می تواند نحوه جذب مواد مغذی توسط روده و سرعت حرکت غذا در بدن را تغییر دهد به این ترتیب منجر به یبوست یا اسهال شود.این غذاها می توانند روده را نشت داده و مشکلات دیگری مانند التهاب ایجاد کنند.استرس مزمن می تواند باکتری های موجود در دستگاه گوارش را نیز تغییر دهد. باکتری های بد شروع به جایگزینی باکتری های خوب می کنند که در حال از بین رفتن هستند. مطالعات نشان داده که زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) علائم گوارشی بدتری را هنگام استرس تجربه می کنند و استرس آنها به شدت با اضطراب و افسردگی مرتبط است.بهترین راه برای رفع این مشکلات شامل ورزش و حفظ یک رژیم غذایی سالم به ویژه حاوی فیبر است. با این حال، تا زمانی که استرس را کنترل نکنید، این مشکلات احتمالاً ادامه خواهند داشت.

 

استرس چگونه بر مردان تأثیر می گذارد

مردان و زنان معمولاً استرس را متفاوت تجربه می کنند.مطالعات نشان می دهد که استرس به طور متفاوتی بر مردان و زنان تأثیر می گذارد. مردان بیشتر از زنان در معرض «استرس روانی» هستند، به ویژه در مورد کار. مردانی که با استرس مزمن دست و پنجه نرم می کنند کمتر از زنان به علائم خود رسیدگی می کنند. آنها کمتر به دوستان و خانواده برای کمک تکیه می کنند و کمتر خواب با کیفیت را در اولویت قرار می دهند. در حالی که مردان و زنان هورمون های استرس را به روش های مشابه ترشح می کنند، تفاوت زیادی در نحوه ترشح هورمون اکسی توسین در پاسخ وجود دارد. اکسی توسین باعث تقویت احساسات و احساس خوب بودن می شود و زنان هنگام استرس نسبت به مردان آن را در دوزهای بسیار بالاتر دریافت می کنند. اکسی توسین ممکن است زنان را ترغیب کند که از دیگران کمک بگیرند، در حالی که مردان بیشتر احتمال دارد از استرس خود فرار کنند یا در پاسخ به آن سرکوب شوند.

 

مردان، استرس و سلامت جنسی

مردانی که استرس دارند می توانند ذهن نگران خود را به اتاق خواب بیاورند، جایی که باعث ایجاد مشکل می شود. مردان مبتلا به استرس مزمن می توانند کورتیزول بیش از حد تولید کنند که می تواند منجر به انواع مشکلات جنسی شود، مانند:

 

کاهش تستوسترون

کاهش تعداد اسپرم

اختلال در نعوظ

عدم برانگیختگی

انزال زودرس 

عفونت بیضه ها، مجاری ادراری و پروستات.

 

استرس چگونه بر زنان تأثیر می گذارد

زنان به طرق مختلف نسبت به مردان تحت استرس قرار می گیرند. در حالی که مردان بیشتر گزارش می دهند که کار باعث استرس می شود، زنان بیشتر به احتمال زیاد استرس خود را به نگرانی های مالی نسبت می دهند. آنها همچنین نسبت به مردان بیشتر احتمال دارد که سطوح بالایی از استرس را گزارش کنند. در یک نظرسنجی، 28 درصد از زنان گفتند که استرس را در سطح 8 تا 10 در مقیاس 10 درجه ای تجربه می کنند که تنها 20 درصد از مردان همین را گزارش کردند.زنان نیز استرس خود را متفاوت از مردان کنترل می کنند. شاید همانطور که قبلا ذکر شد اکسی توسین باشد که زنان در دوزهای بالاتر در واکنش به استرس آزاد می کنند. زنان بیشتر به دوستان و خانواده خود اعتماد می کنند و آزادانه تر در مورد احساسات خود صحبت می کنند. این چیز خوبی است، زیرا یکی از راه های مقابله با استرس، پرداختن به آن است.با این حال، آنچه برای زنان چندان خوب نیست، این است که استرس آنها بیشتر در علائم فیزیکی ظاهر می شود. زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان سردرد استرسی،  معده درد و گریه ناشی از استرس را گزارش می کنند.

 

استرس و سلامت جنسی در زنان

استرس شدید می تواند باعث شود که زنان و دختران نوجوان چرخه های نامنظم پریود را تجربه کنند. همچنین می تواند پریود آنها را دردناک تر کند. علائم PMS مانند نفخ، گرفتگی عضلات و نوسانات خلقی نیز بدترمی شود. میل جنسی برای زنانی که استرس دارند کاهش می یابد.برای زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند، تغییرات هورمونی می تواند باعث استرس شود. استرس عاطفی می تواند علائم یائسگی را نیز بدتر کند، مانند افزایش دفعات و شدت گرگرفتگی.

 

مقابله با استرس

 

ورزش و رژیم غذایی می تواند به درمان استرس مزمن کمک کند.استرس مزمن بر تعداد زیادی از مردم تأثیر می گذارد. یک نظرسنجی نشان داد که بیش از 40 درصد از بزرگسالان آمریکایی با نگرانی خواب خود را از دست می دهند.تحقیقات نشان می دهد که این وضعیت دردناک و خطرناک را می توان از طریق تغییرات رفتاری و گاهی اوقات با دارو درمان کرد.

 

تغییرات رفتاری برای کاهش استرس

یاد بگیرید چگونه به تعهداتی که انرژی شما را کاهش می دهد نه بگویید.

به خانواده و دوستان نزدیک خود بگویید که دوران سختی را سپری می کنید و از حمایت آنها استقبال و قدردانی می کنید.

گام های کوچک و ساده ای برای بهبود سلامت خود بردارید، مانند ورزش کردن یا بهبود رژیم غذایی.

خواب با کیفیت را در اولویت قرار دهید.

تمام تلاش خود را بکنید تا به مسائل مثبت نگاه کنید.

از کمک درمانی متخصص نترسید.

 

دارو

داروهای مختلفی برای افرادی که از اضطراب رنج می برند وجود دارد که شامل SSRI ها، بنزودیازپین ها و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای است.SSRI ها (مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین) برخی از اعصاب مغز را از بازجذب سروتونین باز می دارند که باعث می شود بدن با سروتونین بیشتری همراه شود و به بهبود خلق و خوی کمک کند. در حالی که به طور کلی برای هر نوع اختلال اضطراب مفید در نظر گرفته می شود، SSRI ها همچنین با اختلالات خواب مانند بی خوابی، و همچنین افزایش وزن و اختلال عملکرد جنسی مرتبط هستند.بنزودیازپین ها باعث می شوند کمتر به سیگنال های استرس پاسخ دهید ، عضلات و ذهنتان راحت‌تر شوند. با این حال، این داروها می توانند منجر به اعتیاد شوند.داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای نیز در درمان اضطراب مؤثر هستند و به شکلی که بنزودیازپین‌ها می‌توانند اعتیادآور باشند، اعتیادآور نیستند. اگرچه ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشند، از جمله تاری دید و یبوست./

 

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات