برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

باکتریمی چیست؟

باکتریمی چیست؟ باکتریمی هنگامی اتفاق می افتد که در جریان خون باکتری وجود داشته باشد. در برخی شرایط باکتریمی می تواند بدون هیچ علامتی اتفاق بیفتد و در برخی شرایط علاوه بر وجود علائم، احتمال بروز عوارض جانبی جدی نیز وجود دارد.

باکتریمی هنگامی اتفاق می افتد که در جریان خون باکتری وجود داشته باشد. یکی از اصطلاحاتی که ممکن است در خصوص باکتریمی به گوش تان خورده باشد «مسمومیت خون» است؛ اما این اصطلاحی پزشکی نیست. در برخی شرایط باکتریمی می تواند بدون هیچ علامتی اتفاق بیفتد و در برخی شرایط علاوه بر وجود علائم، احتمال بروز عوارض جانبی جدی نیز وجود دارد.

 

تفاوت باکتریمی و سپسیس

ممکن است شنیده باشید که باکتریمی در ارتباط با بیماری هایی همچون سپتیسمی و سپسیس است. این اصطلاحات با هم در ارتباطند اما معانی متفاوتی دارند. به طور کلی باکتریمی به وجود باکتری در جریان خون اشاره دارد. باکتری به دلایلی مثل اعمال دندانپزشکی یا انجام جراحی های جزئی وارد جریان خون می شود.

باکتریمی ممکن است باعث عفونت های متاستاتیک، از جمله اندوکاردیت، به ویژه در بیماران مبتلا به ناهنجاری های دریچه ای قلب شود. باکتریمی گذرا اغلب بدون علامت است اما ممکن است باعث تب شود. بروز علائم دیگر معمولاً نشان دهنده عفونت جدی تری مانند سپسیس یا شوک سپتیک است. سپسیس و شوک سپتیک می تواند منجر به نارسایی اندام و حتی مرگ شود.

 

علائم باکتریمی عبارتند از:

تب و لرز

حالت تهوع یا استفراغ

از دست دادن اشتها

مشکل در تنفس

ضربان قلب سریع

سبکی سر

بثورات پوستی

گیجی یا از دست دادن هوشیاری

 

علل باکتریمی

باکتری های مختلفی می توانند باعث باکتریمی شوند. برخی از این باکتری ها می توانند عفونت را در جریان خون ایجاد کنند. نمونه هایی از این باکتری ها عبارتند از:

استافیلوکوک اورئوس، از جمله MRSA

اشریشیا کلی (E. coli)

باکتری پنوموکوک

استرپتوکوک گروه A

گونه های سالمونلا

سودوموناس آئروژینوزا

 

این باکتری ها از راه های مختلفی ممکن است به جریان خون راه پیدا کنند. شایع ترین این راه ها عبارتند از:

از طریق اعمال دندانپزشکی یا از طریق کشیدن دندان

از طریق اعمال جراحی

عفونتی که از قسمت دیگری از بدن به جریان خون سرایت می کند

از طریق دستگاه های پزشکی، به ویژه کاتترهای داخلی و لوله های تنفسی

از طریق جراحات شدید یا سوختگی

 

تشخیص باکتریمی

با استفاده از کشت خون می توان باکتریمی را تشخیص داد. بسته به علت احتمالی عفونت، ممکن است پزشک بخواهد آزمایش‌های بیشتری را انجام دهد. اگر به نظر رسید که عفونت سیستم تنفسی دارید یا در حال استفاده از لوله تنفسی باشید پزشک تست کشت خلط را پیشنهاد می دهد. اگر دچار جراحت و سوختگی باشید یا اخیرا جراحی انجام داده اید تست کشت زخم پیشنهاد می شود. ممکن است که از کاتتر یا سایر ابزاری که طی درمان برای بیمار استفاده شده است، نمونه برداری انجام شود. آزمایش های تصویر برداری همچون اشعه ایکس، سی تی اسکن یا سونوگرافی هم در صورت نیاز تجویز می شود. از این آزمایش ها برای شناسایی مکان های احتمالی عفونت در بدن استفاده می شوند.

 

درمان باکتریمی

درمان عفونت خون نیازمند استفاده از آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک از بروز عوارض جانبی همچون سپسیس پیشگیری می کند. در طول دوره درمان در بیمارستان بستری خواهید شد. وقتی وجود باکتری در خون اثبات شد، آنتی بیوتیک های طیف وسیع به صورت تزریق وریدی دریافت خواهید کرد. آنتی‌بیوتیک گسترده‌اثر یا آنتی‌بیوتیک وسیع‌الطیف به آنتی‌بیوتیکی اشاره دارد که بر روی طیف گسترده‌ای از باکتری‌های بیماری‌زا عمل می‌کند. آنتی‌بیوتیک‌های گسترده‌اثر بر روی هر دو خانواده باکتری باکتری گرم مثبت و گرم منفی اثر دارند در حالی که آنتی‌بیوتیک‌های با طیف محدود فقط روی یک خانوادهٔ خاص از باکتری‌ها اثر می‌گذارند.

در طی مدت بستری بودن در بیمارستان، نوع باکتری که عامل عفونت شده تشخیص داده و از فرد تست حساسیت به آنتی بیوتیک گرفته می شود. در نتیجه، پزشک درمان با آنتی بیوتیک را به طور اختصاصی برای باکتری خاصی که سبب عفونت شده تنظیم می کند. طول دوره درمان به علت و شدت عفونت بستگی دارد. ممکن است نیاز باشد که برای ۱ الی ۲ هفته آنتی بیوتیک استفاده کنید. در طی دوره درمان انواع دیگری از مایعات و داروها نیز به شکل تزریق وریدی دریافت خواهید کرد.

 

خطرات و عوارض جانبی باکتریمی

اگر عفونت خون درمان نشود، در معرض عوارض جانبی ای قرار خواهید گرفت که زندگی تان را به خطر می اندازند. از جمله این عوارض جانبی می توان به سپسیس و شوک سپتیک اشاره کرد. سپسیس به علت پاسخ ایمنی به عفونت اتفاق می افتد. این پاسخ ایمنی سبب بروز تغییراتی همچون التهاب در بدن می شود.

این تغییرات می توانند مضر باشند و سبب آسیب به اندام ها شوند. وقتی شوک سپتیک اتفاق می افتد فشار خون فرد پایین می آید. بعد از شوک سپتیک احتمال نقص اندام ها هم وجود دارد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث‌لاین»، درمان به موقع عفونت های جریان خون با آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عوارض ضروری است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات