برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با قارچ پوستی تینه‌آ ورسیکالر

آشنایی با قارچ پوستی تینه‌آ ورسیکالر تینه‌آ ورسیکالر یک قارچ پوستی شایع است که لکه های کوچک و تغییر رنگ یافته ایجاد می کند. تینه‌آ ورسیکالر مسری نیست و در صورت مراقبت درمان می شود.

تینه‌آ ورسیکالر «Tinea versicolor» یک عفونت قارچی شایع پوست است. قارچ با رنگدانه طبیعی پوست تداخل می کند و در نتیجه لکه های کوچک و تغییر رنگ یافته ایجاد می کند. این لکه‌ها ممکن است رنگ روشن‌تر یا تیره‌تر از پوست اطراف داشته باشند و معمولاً تنه و شانه‌ها را درگیر می‌کنند.

به گزارش «بهپو»، تینه‌آ ورسیکالر اغلب در نوجوانان و بزرگسالان جوان دیده می شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است تینه‌آ ورسیکالر را آشکارتر کند. تینه‌آ ورسیکالر که به آن پیتریازیس ورسیکالر نیز می گویند، دردناک و مسری نیست اما می تواند منجر به پریشانی عاطفی یا خویشتن آگاهی شود.

کرم ها، لوسیون ها یا شامپوهای ضد قارچ می توانند به درمان تینه‌آ ورسیکالر کمک کنند اما حتی پس از درمان موفقیت آمیز، رنگ پوست ممکن است برای چندین هفته یا چند ماه ناهموار باقی بماند. تینه‌آ ورسیکالر اغلب عود می کند، به خصوص در هوای گرم و مرطوب.

 

علائم تینه‌آ ورسیکالر

علائم و نشانه های تینه‌آ ورسیکالر عبارتند از:

لکه های تغییر رنگ یافته پوستی، معمولا در پشت، قفسه سینه، گردن و بازوها که ممکن است روشن تر یا تیره تر از حد معمول به نظر برسند.

خارش خفیف

فلسی شدن پوست

اگر پوست شما با اقدامات خود مراقبتی بهبود پیدا نکرد یا لکه ها بخش وسیعی از بدن شما را پوشانده یا عفونت قارچی عود کننده است و پس از درمان دوباره برمی گردد به پزشک مراجعه کنید.

 

علل بروز تینه‌آ ورسیکالر

قارچی که باعث تینه‌آ ورسیکالر می شود در پوست سالم هم وجود دارد. این قارچ تنها زمانی شروع به ایجاد مشکل می کند که بیش از حد رشد کند. تعدادی از عوامل ممکن است باعث این رشد شوند، از جمله:

هوای گرم و مرطوب

پوست چرب

تغییرات هورمونی

سیستم ایمنی ضعیف شده

برای کمک به جلوگیری از عود تینه‌آ ورسیکالر، پزشک می تواند یک درمان پوستی یا خوراکی را تجویز کند که یک یا دو بار در ماه استفاده می کنید. ممکن است لازم باشد از این ها فقط در ماه های گرم و مرطوب استفاده کنید. درمان های پیشگیرانه عبارتند از:

لوسیون یا شامپو 2.5 درصد سولفید سلنیوم

کتوکونازول به شکل کرم، ژل یا شامپو

سیکلوپیروکس به شکل کرم، ژل یا شامپو

قرص، کپسول یا محلول خوراکی ایتراکونازول

قرص فلوکونازول یا محلول خوراکی

پزشک با مشاهده چشمی، قارچ تینه‌آ ورسیکالر را تشخیص می دهد. اگر در تشخیص شک کند از ناحیه عفونی نمونه پوست گرفته می شود و زیر میکروسکوپ می بیند.

 

درمان خانگی تینه‌آ ورسیکالر

در مواردی که تینه آ ورسیکالر خفیف است می توانید از لوسیون، کرم، پماد یا شامپو ضد قارچ بدون نسخه استفاده کنید. بیشتر عفونت‌های قارچی به این عوامل موضعی واکنش نشان می‌دهند که عبارتند از:

کرم یا لوسیون کلوتریمازول

کرم میکونازول

لوسیون 1 درصد سولفید سلنیوم

کرم یا ژل تربینافین

صابون زینک پیریتیون

هنگام استفاده از کرم ها، پمادها یا لوسیون ها، ناحیه آسیب دیده را بشویید و خشک کنید. سپس یک لایه نازک از محصول را یک یا دو بار در روز بر روی موضع بمالید و این کار را به مدت حداقل دو هفته ادامه دهید. اگر از شامپو استفاده می کنید، 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. اگر بعد از چهار هفته بهبودی مشاهده نکردید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به داروی قوی تری نیاز داشته باشید.

همچنین توصیه می شود پوست را در برابر نور خورشید و منابع مصنوعی اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید. معمولا رنگ پوست پس از این درمان ها در نهایت یکدست می شود./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات