برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شکستگی بینی؛ علایم و درمان

شکستگی بینی؛ علایم و درمان هنگامی که ضربه‌ای به صورت وارد می‌شود، بینی یکی از شایع‌ترین قسمت‌هایی است که در معرض شکستگی است. خونریزی بدون وقفه، اشکال در تنفس و تغییر شکل ظاهر بینی از علائمی است که پس از ضربه بینی باید به آنها توجه و برای پیشگیری از عوارض جدی به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که ضربه‌ای به صورت وارد می‌شود، بینی یکی از شایع‌ترین قسمت‌هایی است که در معرض شکستگی است. علت اینکه احتمال شکستگی بینی زیاد است به قرارگرفتن در مرکز صورت برمی‌گردد و از طرفی استخوان‌های محکمی از اطراف بینی را نگه نمی‌دارند.

به گزارش «بهپو»، در موارد نادر شکستگی بینی اگر طی ساعات نخست بروز ضربه و پیش از اینکه بینی ورم کند، بتوان به پزشک مراجعه کرد امکان جا انداختن بینی وجود دارد. اما واقعیت این است که چنین شرایطی معمولا خیلی کم اتفاق می‌افتد و البه نباید نگران بود زیرا ادامه روند درمان امکان‌پذیر خواهد بود.

 

بینی شکسته چه علائمی دارد؟

درد یا حساسیت به خصوص هنگام لمس بینی

تورم بینی و نواحی اطراف

خونریزی بینی

کبودی اطراف بینی یا چشم

بینی کج یا بد شکل

مشکل در تنفس از راه بینی

ترشح مخاط از بینی

احساس می کنید که یک یا هر دو مجرای بینی مسدود شده است

 

اگر آسیب بینی همراه با موارد زیر را تجربه کردید، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید:

آسیب به سر یا گردن، که ممکن است با سردرد شدید، گردن درد، استفراغ یا از دست دادن هوشیاری همراه باشد

دشواری در تنفس

خونریزی که بند نمی آید

تغییر قابل توجه در شکل بینی که به تورم مربوط نمی شود، مانند ظاهر کج یا پیچ خورده

خروج مایع شفاف و آبکی از بینی

 

جا انداختن استخوان بینی تا بهبود ورم باید به تعویق بیفتد

بیشتر مردم تصور می‌کنند که شکستگی بینی همانند شکستگی دیگر استخوان‌های بدن باید خیلی سریع انجام شود اما از آنجا که استخوان‌های بینی نازک هستند، امکان جا انداختن سریع نیست. به‌همین دلیل از بیمار خواسته می‌شود تا زمان رفع ورم بینی صبر کنند و سپس جا انداختن بینی انجام شود. برای رفع ورم لازم است تا 48 ساعت کمپرس یخ روی بینی گذاشته‌شود و این کار تا چند روز بعد با کمپرس سرد تکرار شود. اما نکته مهم اینکه باید پس از بروز ضربه بینی، بیمار توسط پزشک معاینه شود زیرا عارضه مهمی به‌نام «هماتوم سپتوم» در این زمینه مطرح است. این عارضه به تجمع خون در تیغه وسط بینی اطلاق می‌شود که اگر بلافاصله درمان نشود می‌تواند منجر به آبسه، بدشکلی بینی، سوراخ‌شدن تیغه بینی و مشکلات بعدی شود. پس اگر چنین عارضه‌ای اتفاق نیفتاده‌باشد می‌توان جاندازی بینی را تا رفع ورم به تعویق انداخت.

بین 7 تا 10 روز پس از شکستگی بینی مناسب‌ترین زمان برای جا انداختن بینی است. البته این اقدام را می‌توان طی دو تا سه هفته بعد که ورم بینی برطرف شود نیز انجام داد اما عدم‌درمان بیشتر از این زمان منجر به تغییرشکل بینی می‌شود.

 

جا اندازی بینی معمولا اقدام سرپایی است

جا انداختن بینی در اکثر موارد نیاز به بازکردن بینی ندارد و عمل نسبتا سرپایی است. البته در ضربه‌های شدیدتر که تیغه میانی بینی نیز شکستگی دارد ممکن است به عمل جراحی باز باشد.

واقعیتی که در این زمینه وجود دارد اینکه می‌توان در این زمان به پزشک مراجعه شود و با انجام بی‌حسی و پانسمان روی بینی، جاانداختن بینی به هفته بعد موکول شود.

 

درمان شکستگی بینی و جراحی زیبایی همزمان ممکن نیست

درمان شکستگی بینی همانند هر اقدام دیگری در پزشکی، موفقیت قطعی ندارد. به‌نظر می‌رسد میزان موفقیت در جااندازی بینی بین 70 تا 80 درصد است و در حدود 20درصد موارد ممکن است بیمار دچار عوارض و مشکلاتی شود که در آینده نیاز به اقدامات درمانی و ترمیمی دیگری باشد. ترمیم بینی به این معناست که شش ماه تا یک سال بعد بیمار تحت جراحی رینوپلاستی قرار گیرد تا مشکل برطرف گردد.

بسیاری از بیماران در چنین مواردی از پزشک می‌خواهند تا در این شرایط که نیاز به جراحی برای شکستگی بینی وجود دارد، عمل زیبایی نیز انجام شود. در پاسخ باید تاکید کرد که نمی‌توان این دو عمل را همزمان انجام داد. در وهله اول باید بینی ترمیم شود تا از بروز عوارض جلوگیری شود و سپس برای جراحی زیبایی تصمیم‌گیری شود.

 

درمان شکستگی بینی‌کودکان باید زودتر صورت‌گیرد

شکستگی بینی در کودکان به‌علت حضور در مدرسه، بازی و... شایع‌تر است اما شکستگی‌های شدید معمولا در کودکان اتفاق نمی‌افتد. به‌طور کلی تشخیص شکستگی بینی، بالینی است اما در کودکان این نکته اهمیت بیشتری پیدا می‌‌کند. در اکثر موارد کودک بلافاصله پس از بروز حادثه به مراکز درمانی برای رادیولوژی ارجاع داده می‌شود اما این کار هیچ کمکی به تشخیص نمی‌کند و دلیلی برای اینکه کودک در معرض اشعه باشد، نیست. زمان جااندازی بینی در کودکان کوتاه‌تر است و نمی‌توان این اقدام را به دو تا سه هفته بعد موکول کرد زیرا استخوان‌های بینی زودتر جوش می‌خورد و ممکن است شکل بینی تغییر پیدا کند. البته جااندازی همانند بزرگسالان است اما ممکن است به‌‌خاطر تحمل درد با بیهوشی انجام شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مایوکلینیک»، متاسفانه اگر ضربه به بینی کودک وارد شود امکان دارد رشد صورت یا بینی تحت‌تاثیر قرار گیرد. از این‌رو لازم است به والدین اطلاع داده‌شود که معمولا پس از سن بلوغ نیاز به جراحی ترمیمی خواهد بود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات