برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با روش های درمانی پیرچشمی

آشنایی با روش های درمانی پیرچشمی هر فرد بالای 40 سال دیر یا زود به درجاتی از مشکلات دید نزدیک دچار خواهد شد. تعریف پیرچشمی در یک عبارت، چنین است: کاهش پیشرونده قدرت دید اجسام نزدیک، با افزایش سن.
سرانجام روزی می‌رسد (چه بسا برای بسیاری از ما فرا رسیده باشد) که برای خواندن متن پیامک تلفن همراه ناچار می‌شویم آن را دورتر نگه داریم. این وضعیت در فعالیت‌های معمولی و روزمره نظیر خواندن تاریخ درج شده روی یک محصول حین خرید یا مطالعه یک خبر از روزنامه نیز تکرار می‌شود. کم‌کم دورتر و دورتر به نحوی که به طنز برخی از ما آرزو می‌کنیم کاش دستانی کشیده‌‌تر داشتیم تا نوشته‌ها را دورتر نگه داریم!
پیرچشمی، بر خلاف نام آن در زبان فارسی، از حوالی 40 سالگی آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد می‌توانیم آن را به عنوان شایع‌ترین بیماری بشر قلمداد کنیم، چرا که هر فرد بالای 40 سال دیر یا زود به درجاتی از مشکلات دید نزدیک دچار خواهد شد. تعریف پیرچشمی در یک عبارت، چنین است: کاهش پیشرونده قدرت دید اجسام نزدیک، با افزایش سن.
این مهم در بازه‌ای از زندگی‌مان اتفاق می‌افتد که اغلب هنوز نشانه‌های واضحی از افزایش سن را تجربه نکرده‌ایم و از این رو، گروه زیادی از افراد در پی چاره‌جویی برای رفع مشکل بینایی خود، به دنبال راه‌های گوناگون درمان خواهند بود. پیرچشمی بخشی از روند طبیعی افزایش سن است و هنگامی که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را به تدریج از دست می‌دهد، اتفاق می‌افتد. دلیل عمده پیر چشمی سخت شدن و کاهش انعطاف عدسی چشم است. دلیل دیگر این مشکل، کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی است که در این حالت عضلات مژگانی قادر نیستند انحنای لازم را برای عدسی به وجود بیاورند و در نتیجه چشم در تمرکز روی اشیاء مشکل پیدا می‌کند.
جلوگیری از پیرچشمی یا تعویق آن امکان‌پذیر نیست، هرچند زندگی کم‌استرس و دوری از تابش‌های مضر و عوامل تهدید کننده سلامتی باعث به تعویق انداختن علائم می‌شوند.
 

اصلاح پیرچشمی با کمرا

تکنیک اصلاح با لیزر به همراه بهره‌گیری از لیزر فمتوسکند و درون‌کاشت (inlay) که به آن «کمرا» می‌گوییم، جدیدترین تکنیک اصلاح پیرچشمی است که به نسبت تکنیک‌های پیشین پیشرفت چشمگیری داشته است. کمرا یک درون‌کاشت (inlay) مؤثر و ایمن است که کمتر از یک دهه پیش به عرصه چشم پزشکی وارد شد و از آزمون‌های دقیق و سخت‌گیرانه مختلف سربلند بیرون آمد. پس از طی این مراحل، هم‌اکنون کمرا در اتحادیه اروپا (CE) و برخی کشورهای آمریکای شمالی و شرق آسیا وارد مراحل درمانی شده و در ایران نیز ارائه می‌شود. اینک هزاران فرد در سراسر دنیا، کمرا را به عنوان درمان پیرچشمی برگزیده‌اند، به نحوی که در دو سال گذشته تعدادی از چشم‌پزشکان نیز، خود از کمرا برای درمان پیرچشمی بهره برده‌اند.
 

روش‌های رایج درمان پیرچشمی

1-عینک: در سنین بالاتر از 40 تا 45 سال، افرادی با دید طبیعی احتیاج به عینک مطالعه پیدا می‌کنند و افرادی که قبلا از عینک استفاده می‌کرده و نزدیک‌بین یا دوربین بوده‌اند، احتیاج به دو عینک یکی برای دور و یکی برای نزدیک پیدا خواهند کرد.
از زمان شروع پیرچشمی هر 2 تا 3 سال، 5/0 تا 1 نمره به نمره عینک افزوده می‌شود. فراموش نکنید که استفاده از عینک جهت پیشگیری از افزایش نمره عینک نیست، بلکه تنها به دید بهتر شما در زمان انجام کارهایی مانند مطالعه کمک می‌کند. شماره‌های بالای عدسی عینک مطالعه از لحاظ ظاهری دلنشین نبوده، عوارض سطحی پوست صورت و چروک‌ها را دو چندان می‌کند.
عینک مطالعه دید دور را تار می‌کند و با پیشرفت پیرچشمی، بارها نیاز به تعویض دارد و در همه‌جا و در همه شرایط همراهتان نیست (فراموش کردن، شرایطی مانند استخر و ...) و به راحتی نیز گم می‌شود.
2-لنزهای تماسی: به دنبال معایب عینک دید نزدیک، عدسی‌های چشمی 2 کانونی و لنزهای تماسی مخصوصی ساخته شد که برای آن دسته از افرادی که مشکل نزدیک‌بینی و دوربینی را همزمان دارند، کاربرد داشت. این لنزها دارای 2 کانون هستند که بخش بالایی عدسی برای مشاهده اجسام دور و بخش پایین برای مشاهده اجسام نزدیک است. در صورت استفاده از لنزهای تماسی باید دقت و حوصله کافی برای رعایت نکات بهداشتی و رعایت اصول گذاشتن و برداشتن آن را در چشم داشته باشید. همین نیاز به مراقبت دائمی و عدم توانایی بهره بردن در همه شرایط سبب شده که رضایت بیماران تأمین نشود.
3-تکنیکهای جراحی و لیزر: در سال‌های اخیر و پیرو نیاز به درمان پیرچشمی، روش‌های متعددی برای اصلاح آن با بهره‌گیری از لنزهای درون چشمی و تکنیک‌های لیزری ابداع شد که یکی پس از دیگری به اصلاح مطلوب پیرچشمی نزدیک‌تر شدند.
 

کمرا چگونه دید را تصحیح می‌کند؟

تکنولوژی کمرا مشابه همان چیزی است که در دیافراگم دوربین عکاسی به کار گرفته می‌شود. روزنه‌ای کوچک و مرکزی که تصاویر واضح و کانونی شده از اشیاء دور و نزدیک ایجاد می‌کند و همزمان دید دور، میانی و نزدیک را واضح و شفاف می‌سازد. با پیشرفت تکنولوژی، امکان به‌کارگیری این تکنیک جدید که با بافت‌های زنده بدن سازگاری دارد‌ و دقتش در حد میکرون برای کنترل و اصلاح پیرچشمی است، فراهم شد. خوب است بدانید کمرا ساختاری حلقه‌ای است با بدنه‌ای به ضخامت 5 میکرون (حدود یک دهم نازک‌ترین کاغذ)، با اندازه‌ای به مراتب کوچک تر از لنز تماسی، حدود 8400 روزنه کوچک توسط لیزر در بدنه آن ایجاد شده تا امکان رد و بدل شدن مولکول‌های مغذی چشم از خلال آن، برای سالم و سرحال نگاه داشتن قرنیه امکان‌پذیر شود. جنس این ساختار از مدرن‌ترین مواد پلیمری سازگار با بدن انسان است.
کمرا توسط جراح متخصص چشم، درون ضخامت قرنیه قرار داده می‌شود. طول زمان عمل جراحی کمتر از 15 دقیقه است. در این تکنیک نیازی به بیهوشی عمومی وجود ندارد و جراحی با یک قطره بی‌حسی انجام می‌شود. بخش اصلی این عمل، با بهره‌گیری از دستگاه لیزر فمتوسکند که از پیشرفته‌ترین نوآوری‌های لیزر در دنیا چشم پزشکی است، انجام می‌شود.
 

مزایای کمرا

  • با پیشرفت پیرچشمی دید نزدیک خوب باقی می‌ماند.
  • هم دید نزدیک (نظیر خواندن نوشته‌های صفحه موبایل) و هم دید میانی (نظیر دیدن صفحه کامپیوتر) را بهبود می‌بخشد.
  • همزمان دید دور هم شفاف و واضح خواهد شد.
  • کمرا بسیار کوچک و همرنگ مرکز چشم است که تقریبا توسط خودتان و دیگران غیر قابل دیدن نیست.
 

چه کسانی می‌توانند از کمرا بهره‌مند شوند؟

  • مبتلایان به پیر چشمی (تفاوتی ندارد که امروز نیازمند عینک مطالعه شده‌اید یا چندین سال است عینک برای دید نزدیک می‌زنید).
  • مبتلایان به پیرچشمی همراه با مشکلاتی دیگر نظیر نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم و نا‌منظمی‌های قرنیه.
  • افرادی که قبلا لیزیک یا PRK کرده‌اند و هم‌اکنون به پیرچشمی مبتلا شده‌اند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات