برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بیماران روماتیسمی این ۱۰ نشانه را جدی بگیرند

بیماران روماتیسمی این ۱۰ نشانه را جدی بگیرند بیماری های روماتیسمی به خاطر اینکه سیستم دفاعی بدن علیه خود بدن وارد عمل می شود باید خیلی مورد توجه قرار گیرند.

بیماری های روماتیسمی به خاطر اینکه سیستم دفاعی بدن علیه خود بدن وارد عمل می شود باید خیلی مورد توجه قرار گیرند.
درد و تورم مفاصل از علائم بارز بیماری آرتریت روماتوئید است، اما برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید این تنها نشانه بیماری نیست که در بدن بروز پیدا می کند.
از آنجا که در بیماری آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی بدن به بدن حمله می کند، فقط مدیریت درد کانون توجه نیست و این بیماری احتیاج به توجه همه جانبه دارد. نشانه های دیگری که حتی شاید بی ارتباط به بیماری به نظر برسند، ممکن است یک تهدید برای بیمار به حساب آیند.
پزشکان معتقدند آرتریت روماتوئید فقط یک بیماری که مفاصل را درگیر می کند نیست، بلکه یک فرآیند است که می تواند در همه بافت های بدن خود را نشان دهد و باعث بروز مشکلاتی چون التهاب شود.
افرادی که به روماتوئید آرتریت حاد مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به سایر عوارض هستند، اگرچه مبتلایان به سطوح متوسط آرتریت روماتوئید نیز ممکن است به این عوارض دچار شوند.
در اینجا ۱۰ نشانه بیماری روماتوئید آرتریت را آورده ایم که هرگز نباید مورد بی توجهی و چشم پوشی قرار بگیرند.

 

بیشتر بخوانید: آیا روماتیسم درمان قطعی دارد؟
 

۱-تنگی نفس و درد قفسه سینه

از آنجا که بیماری روماتوئید آرتریت می تواند عروق خونی و ماهیچه قلب را تحت تاثیر قرار دهد، افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بیشتر در خطر حمله قلبی و یا نارسایی قلبی هستند. بیماران روماتیسمی تنگی نفس و درد قلب را باید جدی بگیرند.
اگر به تنگی نفس مبتلا هستید، ممکن است به عفونت ریه مبتلا باشید. و یا ممکن است به نوعی از بیماری های بینابینی ریه مبتلا باشید که باعث التهاب و زخم در ریه می شود. گاه مایعاتی که ریه را محبوس می کنند احتیاج به خارج کردن و درمان دارویی دارند.
اگر مشکلاتی از این دست داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید، حتی اگر سابقه بیماری های قلبی-ریوی در شما وجود ندارد.

 

۲-بی حسی یا سوزن سوزن شدن

روماتوئید آرتریت ممکن است باعث ایجاد بافت همبند در دست و پا و در نتیجه التهاب شود و با وارد آوردن فشار به رشته های عصبی باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن شود. در نتیجه فرد ممکن است احساس ضعف کرده، از عهده انجام درست کارهایش بر نیاید یا حتی دچار آسیب عصبی شود.
این نوع از التهاب می تواند در هر جای بدن رخ دهد اما بروز آن در مچ دست شایع تر است که منجر به بیماری تونل کارپال می گردد.
چنانچه احساس ضعف و سوزن سوزن شدن در اعضای بدنتان دارید بلافاصله به روماتولوژیست مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

 

بیشتر بخوانید10 حرکت ورزشی جهت تقویت دست
 

۳-عدم توانایی در حرکت دادن یا بالا آوردن دست و پا

در مقایسه با بی حسی و سوزن سوزن شدن گاهی فرد به طور ناگهانی قادر نیست دست و یا پایش را حرکت داده یا بالا بیاورد که این حالت از عوارض بسیار شدیدتر بیماری آرتریت روماتوئید است.
گاه و در موارد نادر علت این عارضه آسیب دیدن اعصابی است که به ماهیچه ها متصلند و فرمان حرکت را صادر می کنند.
در صورت داشتن علائمی از این دست حتما به روماتولوژیست مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرید.

 

۴-نقاط قرمز بر روی نوک انگشتان و یا اطراف آن

نقاط قرمز و یا سیاه اطراف و یا روی ناخن ها به این معناست که بافت این نقاط در نتیجه التهاب رگهای خونی کوچک، مرده است. در موارد بسیار نادر این نقاط قرمز و سیاه نشانه ای از یک فرم پیشرفته التهاب است که نیاز به توجه و مراقبت خاص پزشکی دارد.
چنانچه به این علائم توجه نشده و بیمار تحت درمان قرار نگیرد ممکن است حتی منجر به از دست دادن انگشتان دست و پا نیز شود.

 

۵-چشمان قرمز و ملتهب

عروق خونی در چشم یکی دیگر از نقاط هدف بیماری آرتریت روماتوئید است به خصوص در افرادی که به اشکال جدی تر این بیماری مبتلا هستند.
اگر در لایه خارجی چشم خود احساس خشکی و تحریک می کنید، قطره های چشمی معمولا می توانند مشکل را برطرف نمایند.
با این وجود دردهای شدید و ناگهانی و قرمزی چشم ها به این معناست که بخش های عمیق تری از چشم تحت تاثیر قرار گرفته است. این حالت مشکلی جدی است و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: آیا روماتیسم بر چشم تاثیر می گذارد؟
 

۶-مشکلات معده

اگر برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف می کنید، در خطر مشکلات معده قرار دارید.
این داروها می توانند ایجاد زخم معده کنند که باعث خونریزی معده و یا سوراخ دیواره آن می گردد.
زمانی که داروهای NSAID مصرف می کنید هرگونه علائمی از قبیل مدفوع سیاه رنگ یا خونی و یا حالت تهوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: آیا زخم معده درمان می شود؟
 

۷-تب بالا و دیگر علائم عفونی

مشکلات دیگری که در ارتباط با بیماری آرتریت روماتوئید وجود دارد عفونتی است که به مصرف داروهایی چون سیمزیا، انبرل، هومیرا، رمی کید و سیمپونی مربوط می شود.
بارزترین نشانه عفونت تب بالا است (۳۸ تا ۳۹ درجه سانتی گراد). سایر علائم عفونت شامل سرفه غیر قابل توضیح و یا ناحیه ای از پوست که به شدت داغ، قرمز، متورم یا بیش از حد معمول درناک است.
این نوع از عفونت می تواند به سرعت گسترش یابد و معمولا به سختی قابل کنترل است، چرا که در بیماری آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی بیمار معیوب است و نمی تواند به خوبی در برابر عفونت مقاومت کند.
اگر مشکوک به عفونت هستید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

۸-احساس ناخوشی عمومی

نشانه هایی که فقط ایجاد حالت ناخوشی عمومی در بدن می کنند نیز می تواند ناشی از عفونت باشد. بنابراین هیچگاه هیچ علامتی را در بدن نادیده نگیرید.
به طور خاص علائمی چون از دست دادن انرژی، تعریق شبانه، کاهش وزن ناگهانی، خستگی غیر قابل توضیح، یا تب با درجه پایین به این معناست که باید روند درمانی خود را ارزیابی مجدد کنید.

 

بیشتر بخوانید: خستگی ناشی از بیماری روماتیسم
 

۹-شکستگی استخوان

شکستگی استخوان در یک فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید ممکن است در زمینه بیماری مثل پوکی استخوان دیده شود، به خصوص در زنان.
به دلیل طبیعت التهابی این بیماری، روماتوئید آرتریت می تواند باعث از دست رفتن استخوان ها شود. در کنار آن، اگر بیمار پردنیزولون که دارویی معمولی در درمان آرتریت روماتوئید است مصرف می کند خطر شکستگی به سرعت افزایش پیدا می کند.
علاوه بر ورزش منظم و مداوم و داشتن رژیم غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D، مبتلایان به آرتریت روماتوئید لازم است پس از تشخیص بیماری خود بلافاصله سنجش تراکم استخوان را انجام دهند.

 

بیشتر بخوانید: با وجود پوکی استخوان و مصرف طولانی مدت پردنیزولون چه خطراتی برای من وجود دارد؟

 

۱۰-کبود شدن ناگهانی بدن

اگر به راحتی و ناگهانی دچار کبودی می شوید، می تواند ناشی از یک عارضه از بیماری آرتریت روماتوئید باشد که تعداد پلاکت خون را کاهش می دهد. همچنین می تواند از عوارض مصرف داروها و یا ناشی از خود بیماری باشد.
در صورت بروز نشانه هایی از این دست به پزشک مراجعه کنید تا تعداد پلاکت خونتان را با آزمایش تعیین کند. اگر پلاکت خون شما پایین باشد خطر کبودی و خونریزی در شما بالاست./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

آواآواپاسخ به این نظر سلام. من حدود 8 سال هست که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستم. در مورد کبودی بیشتر توضیح بدید لطفا.من هر بار آزمایش دادم تعداد پلاکتم خیلی مناسب بوده اما کبودی های بدون دلیل بزرگی به اندازه کف دست توی پاهام ایجاد میشه که نگاه کردن بهشون هم آدم رو میترسونه. اگر ناشی از کمبود پلاکت نباشه چطوری میشه جلوی این کبودی ها رو گرفت؟ خیلی آزار دهنده و نگران کننده هستند. لطفا پاسخ بدهید. سپاسگزارم.
پاسخ به این نظر یکی از انگشتان دست من دچار حمله شده و نمی تونم حرکتش بدم پزشک معالج هم ایران نیست نگرانم انگشتم دیگه کار نکن لطفا راهنمایی کنید

دیدگاه و نظــرات