برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خستگی ناشی از روماتیسم

خستگی ناشی از روماتیسم اگر صبح‌ها دلتان نمی‌خواهد از رختخواب بیرون بیایید، تمام طول روز خمیازه می‌کشید، بدنتان کوفته و بی‌رمق است همه اینها از نشانه های خستگی است.
اگر صبح‌ها دلتان نمی‌خواهد از رختخواب بیرون بیایید، تمام طول روز خمیازه می‌کشید، بدنتان کوفته و بی‌رمق است و همه‌اش می‌خواهید یک گوشه بنشینید یا بخوابید، احساس می کنید انرژی‌تان کم است و حوصله کار و فعالیت ندارید، تمام این حالات بد به این دلیل است که احساس خستگی می‌کنید، همه اینها از نشانه های خستگی است.
 
بیشتر بخوانید: چرا همیشه خسته ام؟
 

خستگی چیست؟

خستگی عبارت است از احساس شدید ناتوانی فیزیکی یا ذهنی یا تلفیقی از هر دو. اکثر افراد بعد از یک روز طولانی احساس خستگی می کنند اما اگر شخصی به مدت طولانی تحت شرایط خاص پزشکی مانند آرتروز باشد، ممکن است  خستگی را با کیفیت و شدت کاملا متفاوتی احساس کند که اغلب بعد از استراحت کردن هم از بین نمی رود. خستگی می تواند بر افرادی که مبتلا به هر نوعی از آرتروز هستند، تاثیر بگذارد. در زیر متداولترین شرایطی که خستگی بر آن ها تاثیر می گذارد آورده شده است :
  • آرتریت های التهابی (به طور مثال آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و اسپوندیلیت آنکیلوزان)
  • بیماری های خود ایمنی (به طور مثال لوپوس، سندرم بهجت، اسکلرودرمی و سندرم شوگرنت آنکیلوزان آرتروز هستند، تاثیر بگذارد. در س کند که اغلب بعد از استراحت کردن هم از بین نمی رود)
  • فیبرومیالژیا

خستگی دارای چه ویژگی هایی است؟

خستگی می تواند دارای ویژگی های زیر باشد :
  • در بدن و اندام هایتان احساس خستگی می کنید و آن ها به خوبی کار نمی کنند.
  • احساسات شبه آنفولانزا از خستگی
  • احساس اینکه انرژی تان به طور کامل تخلیه شده است.
همچنین بسیاری از افراد هنگامی که نمی توانند به خوبی فکر کنند و تمرکز و انگیزه شان را از دست می دهند گزارش خستگی روانی را می دهند. بعضی بیماران به این مورد به عنوان «مه مغز» اشاره می کنند. بعضی افراد از خستگی عاطفی می گویند که موجب می شود آن ها بیشتر تحریک پذیر، غمگین و گریان شوند. این خستگی مانند سندرم خستگی مزمن نیست، این یک علامت مرتبط با آرتروز است ( مانند درد و گرفتگی مفاصل)، و شما می توانید یاد بگیرید که چگونه آن را با موفقیت کنترل کنید.
حملات خستگی ممکن است در هر زمان از روز اتفاق بیفتند. بیمار ممکن است آن را هنگامی که از خواب برمی خیزید تجربه کند، بنابراین بیمار احساس شادابی پس از خواب را ندارد، یا ممکن است این حملات هنگامی رخ بدهند که  از نظر فیزیکی مشغول می باشد و یا تمرکز زیادی دارد. برای بسیاری از افراد، خستگی دارای دلیل واضح و روشنی نیست و بدون هشدار اتفاق می افتد. خستگی ممکن است در هر جایی به طور مثال از یک ساعت تا کل یک روز رخ دهد، همچنین ممکن است برای چند روز و یا چند هفته وجود داشته باشد، البته مورد آخر کمتر اتفاق می افتد.
خستگی می تواند تاثیر بزرگی در زندگی شما داشته باشد. می تواند شما را مجبور به توقف کاری که در حال انجام آن هستید کرده، و یا طرح های شما را تغییر دهد.  این مورد می تواند بر توانایی شما در پیشبرد زندگی  یا نحوه انجام کارها تاثیر بزرگی بگذارد . وقتی خستگی شدت می یابد،  احساس ناتوانی کامل ایجاد می شود، هنگامی که شخص باید برای تجدید قوا بنشیند و یا دراز بکشد.این مورد می تواند با عدم درک شدن از طرف اطرافیان بدتر هم بشود. می توانید این اطلاعات و تجربیاتتان را در اختیار دوستان و خانواده تان قرار دهید.

خستگی چطور سنجیده می شود؟

هیج راهی برای سنجش خستگی وجود ندارد، اما تیم روماتولوژی یا پزشک شما می توانند درباره تاثیر آن بر زندگی شما ارزیابی داشته باشند. ممکن است به شما پرسشنامه ای درباره مقدار و تاثیرات خستگی داده شود تا پزشکان  از آن راهنمایی گرفته  و راهکاری کاربردی تعیین کنند که شما هم قادر به استفاده از آن باشید. ممکن است پرسشنامه شامل سوالاتی برای ارزیابی موارد زیر باشد :
  • شدت خستگی
  • مقدار رنج و دردی که ایجاد می کند
  • خستگی فیزیکی و روانی
  • مقدار تاثیر بر زندگی روزانه
  • مقداری که شما احساس می کنید از عهده آن برآیید
بیشتر بخوانید: 5 گیاه دارویی که به شما آرامش می دهد

چه چیزهایی سبب خستگی می شوند؟

 

فاکتورهای زیر ممکن است در خستگی انواع آرتروزها شراکت داشته باشند :
بیماری فعال : اگر شما دچار آرتریت های التهابی یا بیماری خود ایمنی هستید، التهاب در مفاصل و دیگر بافت ها می تواند سبب خستگی شود. مواد شیمیایی به نام سایتوکاین ها ، که در بافت های ملتهب یافت می شوند، شبیه به موادشیمیایی رها شده در بیماری های ویروسی از قبیل سرماخوردگی و آنفولوآنزا می باشند، و آن ها می توانند سبب خستگی زیاد شوند. برخی اوقات کم خونی با التهاب رخ می دهد، و این مورد هم می تواند سبب خستگی شود.
مشکلات طولانی مدت : مشکلات  دیابت و تیروئیدی می توانند سبب خستگی شوند.
درمان دارویی : بعضی داروهایی که برای درمان آرتروزها در ارتباط با درد استفاده می شوند ممکن است سبب خواب آلودگی و کاهش تمرکز شوند.
درد : درد یکی از علایم عمده اکثر آرتروزها است و اگر به صورت دایمی باشد می تواند شما را از پا در بیاورد.
ضعف ماهیچه ای : غیر فعال بودن به دلیل درد یا مشکلات مفصلی سبب ضعیف شدن ماهیچه ها می شود، که می تواند در ایجاد خستگی سهیم باشد چون در این شرایط باید تلاش بیشتری برای انجام کارها داشت. هنگامی که از نظر فیزیکی فعالیت کمی دارید، بدنتان از حالت مناسب و فیت خارج شده و این مورد هم سبب خستگی می شود.
بیش از حد انجام دادن آن : درد و مشکلات مفصلی انجام کارها را در افرادی که مبتلا به آرتروز هستند سخت تر از قبل می کنند. اغلب افراد به رفتن ادامه می دهند در حالی که می دانند باید بایستند ( به طور مثال هنگام باغبانی)، که این مورد می تواند سبب خستگی برای ساعت ها و یا روزها بعدی شود. به این مورد رفتار پیشرفت و افت آنی گفته می شود.
استرس و نگرانی : بدن شما به طور طبیعی در برابر استرس، هورمونی به نام آدرنالین آزاد می کند، که بدن شما را برای مواجه شدن با بحران آماده می کند ( ماهیچه ها، قلب و شش ها سخت تر کار می کنند و ذهن شما هوشمندتر می شود).معمولا این موج آدرنالین موقتی بوده و تا وقتی که بحران بگذرد ادامه دارد، اما اگر استرس ادامه یابد ( به طور مثال به دلیل درد دایمی و یا نگرانی درباره آینده ) و بدن شما به آزادسازی آدرنالین ادامه می دهد، و این مورد ایجاد خستگی فیزیکی و روانی می کند.
اختلال خواب : اگر خواب شما به خاطر درد، نگرانی و استرس مختل شده است، این مورد هم می تواند سبب خستگی شود. خواب بیشتر می تواند شما را خسته تر کند به خصوص اگر در طول روز هم می خوابید.
کم حوصلگی و پریشانی : گاهی اوقات افرادی که مبتلا به بیماری طولانی مدت هستند احساس ناامیدی کرده و راجع به آینده مطمئن نیستند.این مورد سبب پریشانی شده و کم شدن انرژی را در پی دارد که نهایتا به احساس خستگی می انجامد.
رژیم غذایی ضعیف یا گرسنگی : یک رژیم غذایی ضعیف یا وعده های غذایی از دست رفته موجب فقدان انرژی می شود. به نظر می رسد که یک فاکتور به تنهایی سبب خستگی نمی شود اما ترکیب چندین فاکتور با هم، موجب بروز خستگی می شود. این ترکیب برای هرکس متفاوت باشد و هر دفعه متغیر باشد. برای مثال، خستگی شما ممکن است به دلیل التهاب باشد که همچنین سبب درد و اختلال خواب هم می شود، اما در زمان دیگر خستگی شما ممکن است به دلیل استرس ناشی از بحران های خانوادگی باشد که این به معنای بیش از حد درگیر کردن خود با کارها (افراط)  و از دست دادن وعده های غذایی است.

 

بیشتر بخوانید: آموزش ماساژ برای رفع خستگی و کوفتگی

 

چطور می توانم به خود کمک کنم ؟

کارهای بسیاری وجود دارند که شما برای کاهش تاثیر خستگی می توانید آن ها را انجام دهید. با شناسایی عوامل بالقوه شروع کنید سپس با تیم درمانی خود مشورت کنید تا آن ها بهترین راه ها را به شما پیشنهاد دهند. اگر شما فکر می کنید که درمان دارویی تان موجب خستگی شما می شود، با پزشک خود درباره بازنگری درمان خود صحبت کنید. آن ها همچنین می توانند به جستجو درباره علایم  شرایط دیگری که می توانند سبب خستگی شوند مانند دیابت، یا مشکلات تیروئیدی، ورم مفاصل یا کم خونی، بپردازند. اگر شما دچار التهاب هستید، پزشک شما ممکن است داروهای شما را کاهش دهد، این مورد می تواند به کم شدن  خستگی کمک کند. اگر شما به انواع خاصی از آرتریت های التهابی مبتلا هستید، شما باید توسط یک بیولوژیست معالجه شوید، که به طور قابل توجهی می تواند خستگی را در بعضی افراد کاهش دهد. به هر حال، تغییرات عمده در درمان های دارویی برای کنترل خستگی غیرمعمول است مگر اینکه شواهد کافی در دسترس باشد.
هیچ دارویی نمی تواند خستگی مرتبط با آرتروز را درمان کند، اما راه های بسیاری برای کاهش تاثیرات خستگی در زندگی بدون استفاده از دارو وجود دارد.تغییر رفتارهایی که در ادامه آورده شده اند مناسب هستند، اما اکثر ما برای انجام آن به حمایت و پشتیبانی نیازمندیم، پس این اطلاعات را با پزشک و یا تیم روماتولوژی در میان بگذارید، آن ها ممکن است در انجام این کارها به شما کمک کنند. ( به ویژه درمانگر کاری، متخصص روماتولوژی یا فیزیوتراپیست )./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات