برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

روماتیسم؛ بایدها و نبایدها

روماتیسم؛ بایدها و نبایدها هر روز غروب تعدادی از نرمش های ملایم و سبک را انجام دهید، در اینصورت صبح ها کمتر احساس خشکی خواهید کرد.

فعالیت فیزیکی باعث کاهش دردهای روماتیسمی می شود یا آنها را افزایش می دهد؟ در این مقاله به راهنمایی شما در زمینه ورزش و سایر کارهایی پرداختیم که به شما کمک می کند با دردهای روماتیسمی کنار بیایید.
تا بحال انواع توصیه ها در مورد ورزش، دارو و کاهش استرس را به شما کرده اند، اما آیا می دانید کدامیک از این توصیه ها برای شما بهترین است؟ در اینجا به بررسی کارهایی پرداختیم که مجازید انجام دهید و یا اینکه باید از آنها پرهیز کنید.

 

اصول اولیه

اگر بیمار هستید با در نظر گرفتن موارد زیر می توانید از درد خود پیشی بگیرید:

-با پزشکتان درمورد همه علایم بیماریتان صحبت کنید، چه دردهایی که به روماتیسم مربوط است و چه سایر دردها. گاهی اوقات مشکلات به ظاهر نامرتبط در حقیقت با بیماری ارتباط دارند.
-با پزشک درمورد همه شرایط پزشکی تان صحبت کنید، نه فقط روماتیسم.
-از پزشک بخواهید تعریف دقیقی از نوع روماتیسمی که دارید بدهد.
-بپرسید آیا هیچیک از مفاصلتان در حال حاضر آسیب دیده است یا خیر؟

 

 

هر روز این کارها را انجام دهید

هر روز غروب تعدادی از نرمش های ملایم و سبک را انجام دهید، در اینصورت صبح ها کمتر احساس خشکی خواهید کرد. زمانی که از نظر تکنیکی کاری انجام نمی دهید مثلا تلویزیون تماشا می کنید یا پشت میز نشسته اید، مطمئن شوید که:

-موقعیت خود را زود به زود عوض کنید.
-بطور متناوب گردنتان را از سمتی به سمت دیگر کج کنید، موقعیت دستها را عوض کنید و پاها را خم کرده و بکشید.
-کمی به خود استراحت داده و قدم بزنید، در اینصورت از یک مفصل بیش از اندازه استفاده نکرده و درد بیشتر نمی شود.

 

 

ورزش

وقتی روماتیسم دارید، تحرک باعث کاهش درد، افزایش دامنه حرکتی، تقویت عضلات و افزایش استقامت شما می شود.

 

 

آنچه که باید انجام دهید

-نوع صحیح و دقیق ورزشی را انتخاب کنید که باعث ساخته شدن عضلات اطراف مفاصل شده و به مفاصل آسیب نرسانده و آنها را تخریب نمی کند.
-بر روی حرکات کششی، دامنه حرکتی و تمرینات تقویت تدریجی پیش رونده تمرکز کنید.
-تمرینات ایروبیک با شدت کم یا low-impact مثل پیاده روی، دوچرخه سواری یا ورزش های آبی را در برنامه خود بگنجانید. این ورزش ها باعث بهبود حال روحی و همچنین کنترل وزن می شود.

 

 

آنچه که باید پرهیز کنید

-دویدن
-پریدن
-تنیس
-ورزش های ایروبیک با شدت بالا یا High-impact
-حرکات مشابه تکراری، مثل توپ زدن در تنیس و تکرار دوباره و دوباره این حرکت
-عدم تحرک و فعالیت که منجر به آتروفی عضلانی و کاهش استقامت مفاصل می شود.

 

 

داروها

داروهای زیادی برای تسکین دردهای روماتیسمی در دسترس است. بیشتر آنها نسبتا ایمن هستند، اما تقریبا هیچ دارویی بدون عوارض جانبی وجود ندارد. با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین دارو را با توجه به علائم خاص درد در شما تجویز کند.
ادامه در صفحه ۲
 صفحه جدید

 

آنچه که باید انجام دهید

اول اینکه استراحت کنید. درد خفیف و گاه به گاه ممکن است چیزی بیش از استراحت و استفاده از گرما و یا سرما جهت تسکین نیاز نداشته باشد. مفاصل دردناک را استراحت داده و جهت تسکین درد از کمپرس سرد و برای کاهش خشکی و درد مفاصل و ماهیچه ها از کمپرس گرم استفاده نمایید.
برای دردهای گاه به گاه؛ از داروهای بدون نیاز به نسخه یا OTC مثل قرص استامینوفن یا آسپرین استفاده کنید. این داروها بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه بوده و همانطور که بر روی برچسب آنها نوشته شده برای تسکین دردهای گاه به گاه که با انجام فعالیتهایی که عادت به آنها نداشتید در مفاصل و ماهیچه ها ظاهر می شوند، مناسبند. مثلا باغبانی بعد از استراحت زمستانی.
برای دردهای طولانی مدت. اگر درد ناشی از فعالیت غیر عادی همچنان ادامه پیدا کرد از قرص های ایبوپروفن یا ناپروکسن به مدت یک یا دو روز استفاده کنید، این داروها نیز بدون نیاز به نسخه پزشک قابل تهیه اند. دوز توصیه شده بر روی برچسب دارو را دنبال کنید. ایبوپروفن و ناپروکسن جزء داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAID بوده و باعث کاهش التهاب و همچنین درد می شوند. آسپرین نیز باعث تسکین درد می شود اما معمولا برای اهدافی بجز کاهش التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.
وقتی پیش بینی می کنید درد به سراقتان بیاید. یک دوز استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن چند ساعت قبل از شروع فعالیتی که فکر می کنید ممکن است باعث درد مفاصل شود، مصرف کنید.
وقتی درد ادامه پیدا می کند. اگر درمانهایی که ذکر شد برای تسکین درد مناسب نبود و درد ادامه یافت با پزشکتان مشورت کنید.

آنچه که باید پرهیز کنید

خود درمانی: اگر بطور منظم و خودسرانه استامینوفن، آسپرین یا NSAID ها را مصرف می کنید، حتما لازم است با پزشک مشورت کنید.
تحت درمان: سعی نکنید دردهای روماتیسمی شدید و طولانی مدت را نادیده بگیرید. این دردها ممکن است ناشی از تخریب مفصلی بوده و نیاز به درمان روزانه داشته باشد.
تمرکز فقط روی درد: افسردگی در مبتلایان به روماتیسم بسیار شایع است. پزشکان دریافته اند که درمان افسردگی با داروهای ضد افسردگی و دیگر درمانها نه تنها علائم بیماری افسردگی را کاهش می دهد بلکه باعث تخفیف دردهای روماتیسمی نیز می شود.

ترکیب روح و جسم

این مساله ای طبیعی است که دردهای روماتیسمی اثر منفی بر خلق و خوی افراد دارد. شما بدلیل اینکه نمی توانید فعالیت های روزمره خود را مثل همیشه انجام دهید، دلسرد و نا امید می شوید. اما وقتی این احساسات منفی تشدید می شود و ناامیدی و ترس پایدار، افکار نا امید کننده در شما شکل می گیرد، دردهای روماتیسمی نیز بدتر و شدیدتر می گردند.

 

آنچه باید انجام دهید

درمان هایی که فعل و انفعالات مخرب ذهن-بدن را قطع می کند. مثل:
درمان رفتاری شناختی: این مطلب بخوبی مورد مطالعه قرار گرفته که ترکیبی موثر از گفتار درمانی و اصلاح رفتار به فرد کمک می کند چرخه های افکار و اعمالی که بر علیه خودش است را تشخیص داده و از بین ببرد.
تغییر سبک زندگی: اضافه وزن و چاقی عوارض ناشی از روماتیسم را افزایش داده و منجر به دردهای روماتیسمی می شود. تغییر تدریجی و دائمی سبک زندگی که نتیجه آن کاهش تدریجی وزن است اغلب موثرترین روش برای مدیریت وزن است. و اگر سیگار می کشید، روشی برای ترک آن پیدا کنید. سیگار کشیدن باعث ایجاد استرس در بافتهای همبند شده و دردهای روماتیسمی را بیشتر می کند.
 روزنگاری و دیگر مهارت های مقابله ای: سعی کنید احساسات خود را هر روز بنویسید تا از آنها رها شوید. می توانید از دیگر مهارت های مقابله ای نیز استفاده کنید. این روش ها باعث کاهش احساس درد می شود.
طب سوزنی: طب سوزنی نیز از گروه طب مکمل است که باعث تسکین درد می شود.

 

آنچه که باید پرهیز کنید

سیگار کشیدن: اگر معتاد به سیگار هستید، ممکن است از آن به عنوان یک ابزار مقابله احساسی استفاده کنید. اما باید بدانید که اثر آن بشدت معکوس است: سموم موجود در سیگار باعث ایجاد استرس در بافتهای همبند شده و منجر به بروز مشکلات بیشتر در مفاصل می گردد.
نگرش منفی: افکار منفی خود را تداوم می بخشید. تا زمانیکه شما این افکار را ادامه دهید آنها بیشتر و بیشتر شده تا جاییکه به آنها اعتقاد پیدا می کنید. استفاده از افکار منفی برای کنار آمدن با درد و مقابله با آن در واقع باعث افزایش خطر درد و ناتوانی می شود. در عوض، تمرکز بر درمان های تطبیقی مثل حواس پرتی یا جملات آرامش بخش در بهبود حال روحی تان تاثیر بسزایی دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات