برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشپزی را با وجود روماتیسم لذت بخش کنید!

از آرام پز استفاده کنید به جای اینکه مدت زمان زیادی پای اجاق ایستاده و غذا بپزید، از یک آرام پز استفاده کنید. سعی کنید قبلا مواد اولیه را آماده کنید تا موقع طبخ غذا فقط مواد را ترکیب کنید و به سرعت غذا را آماده نمایید.
از وسایل برقی کمک بگیرید خرد کردن، هم زدن و مخلوط کردن نیازمند حرکات تکراری دست هستند و برای مفاصل دردناک کاری سخت و دشوارند. اجازه دهید وسایل برقی در این کار به شما کمک کنند. استفاده از مخلوط کن یا همزن های برقی گزینه های خوبی است. همچنین می توانید از دستگاه های غذاساز برای مخلوط کردن مواد اولیه غذا کمک بگیرید. باز کردن درب شیشه حتی برای افراد سالم هم سخت است، از درب بازکن های برقی استفاده کنید.
یک بار بپزید، دو بار بخورید هروقت آشپزی می کنید، مواد اولیه را دو برابر اضافه کنید تا یک وعده اضافه در فریزر ذخیره کنید. این راه حل برای روزهایی است که حال خوشی ندارید و مفاصلتان درد می کند یا حتی برای شب هایی که حوصله غذا پختن ندارید!
کتری را لیوان لیوان پر کنید وقتی می خواهید کتری یا هر ظرف دیگری را از حجم زیادی آب پر کنید، آن را درحالیکه خالی است روی اجاق بگذارید و به کمک لیوان یا پارچ آب را به مقداری که می توانید داخلش بریزید. اگر شیر آب از اجاق دور است، از یک میز چرخ دار برای جابجا کردن پارچ کمک بگیرید.
از ابزارهای ارگونومیک استفاده کنید کافیست از ابزارهای آشپزخانه مناسب استفاده نمایید تا تفاوت را احساس کنید. چاقوی ارگونومیک با دسته بزرگ به شما این امکان را می دهد به جای استفاده از دست یا مچ از وزن بدن خود برای خرد کردن استفاده کنید. دسته های توخالی و حجیم ابزارهای آشپزخانه در دست گرفتن آنها را راحت تر می کند. همچنین بهتر است از ماهیتابه و قابلمه هایی استفاده کنید که دو دسته دارد. وقتی وزن وسایل را بین دو دست خود پخش می کنید، حمل کردن آنها آسان تر می شود.
قابلمه و تابه را آویزان کنید به جای اینکه خم و راست شوید تا از کابینت لوازم مورد نیاز آشپزی را بردارید، آنها را در دسترس و در سطح بازوی خود قرار دهید. آنها را از یک آویز آشپزخانه آویزان کنید تا مجبور نباشید در اعماق کابینت دنبال یک قابلمه بگردید و در همین حال بر مفاصل خود فشار اضافه وارد نمایید.
ادویه جات را در دسترس بگذارید روغن پخت و پز، ادویه جات و دیگر مواد مورد نیاز آشپزی را بر روی کابینت قرار دهید تا هر وقت به آنها نیاز داشتید به راحتی در دسترستان باشد. شکر، آرد، چای و مربا را بر روی کابینت و در ظروفی بگذارید که درب آنها به راحتی باز و بسته شود.
آشپزی راحت با وجود روماتیسم با چند ترفند می توانید آشپزخانه را طوری طراحی کنید که از آشپزی لذت برده و به مفاصل روماتیسمی آسیبی وارد نکنید. اول از همه یک صندلی محکم با ارتفاع مناسب پیدا کنید و روبروی کابینت یا اجاق پخت غذا قرار دهید. در نتیجه دیگر مجبور نخواهید بود برای هم زدن غذا یا خرد کردن مواد غذایی مدت طولانی روی پا بایستید.
شستن ظروف با دست استفاده از ماشین ظرفشویی و خم و راست شدن طولانی و مکرر برای گذاشتن و خارج کردن ظروف را فراموش کنید. ظروف را با دست شسته و اجازه دهید آب گرم مفاصل شما را نرم و آرام کند. اجازه دهید ظروف خیس در هوای آزاد و خود به خود خشک شوند، از حرکات تکراری دست برای خشک کردن ظروف با پارچه استفاده نکنید.
از توستر استفاده کنید در صورت امکان، گرم کردن نان، گرم کردن مجدد غذا و پخت غذا را در توستر یا ماکروویو انجام دهید. بنابراین دیگر مجبور نخواهید بود بخاطر استفاده از اجاق گازهای قدیمی دولا شوید و فشار مضاعف بر مفاصل خود وارد کنید. ماکروویو را در محلی بگذارید که دسترسی به آن راحت باشد و مجبور نباشید برای دسترسی به آن روی مفاصل پا بلند شوید.
درب یخچال را راحت تر باز کنید! اگر برای باز کردن درب یخچال مشکل دارید، پیشنهاد می کنیم یک روسری یا بند پارچه ای به دسته یخچال به شکل دایره گره بزنید. سپس بازوی خود را داخل حلقه انداخته و درب را به راحتی و بدون فشار اضافه به دست باز کنید.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات