برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پاها از بیماری ها می گویند

درد در انگشتان کوچکتر پا اگر به هنگام راه رفتن، احساسی چون قدم زدن روی سنگ مرمر دارید و یا در محل اتصال انگشتان به پا درد شروع و تا انگشتان کشیده می شود، ممکن است به نوروما مورتون مبتلا باشید که در آن بافت اطراف عصب-معمولا بین انگشت سوم و چهارم- ضخیم می شود.این بیماری در بین زنان ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان است. این بیماری در نتیجه صدمه یا فشار بیش از اندازه به انگشتان پا ایجاد می شود.
ناخن های سفید صدمه ناخن ها یا بیماری در هر جایی از بدن می تواند باعث ایجاد نقاط سفید رنگ روی ناخن ها شود. اگر قسمتی یا همه ناخن از بستر ناخن جدا شود (در شکل نشان داده شده) به رنگ سفید ظاهر می شود و ممکن است در نتیجه یک آسیب، عفونت ناخن یا بیماری پزوریاسیس باشد. اگر ناخن صدمه ندیده و بیشتر آن سفید است گاه ممکن است نشانه بیماری جدی تری مثل بیماری های کبد، نارسایی احتقانی قلب یا دیابت باشد. در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید.
پاهای متورم پای متورم معمولا حالتی موقتی است که در اثر ایستادن طولانی مدت و یا پروازهای طولانی به خصوص اگر حامله باشید، ایجاد می شود. در مقابل، اگر تورم پا ادامه پیدا کرده و باقی بماند می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد. دلایل بروز این حالت ممکن است گردش ضعیف خون، مشکلات سیستم لنفاوی یا یک لخته خون باشد. بیماری کلیه یا تیروئید نیز می تواند باعث تورم شود. اگر مشکل تورم دائمی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.
ناخن های قاشقی شکل گاهی در نتیجه آسیب به ناخن و یا قرار گرفتن مکرر در برابر حلال های نفتی ناخن ها را مقعر شکل کرده و شبیه به قاشق می کند. با این وجود، کمبود آهن نیز می تواند در ناخن ها چنین تغییر شکلی ایجاد کند.
درد در انگشت بزرگ پا نقرس علت درد ناگهانی در مفصل انگشت بزرگ پا است، که با قرمزی و تورم همراه است. آرتروز یکی دیگر از دلایل درد و تورم است. اگر مفصل سخت و سفت شده باشد، بیماری هالوکس ریجیدوس یا شست خشک است، یک بیماری روماتوئیدی که در آن زائده ای استخوانی توسعه پیدا می کند. و بالاخره سندرم انگشت پا در چمن مصنوعی در ورزشکاران به خصوص کسانی که در سطوح سخت بازی می کنند دیده می شود. این حالت در نتیجه آسیب به رباط های اطراف مفاصل به وجود می آید.
انگشتان قرمز، سفید و آبی پا بیماری رینود باعث تغییر رنگ انشگتان پا ابتدا به سفید، سپس آبی و نهایتا قرمز می شود و در آخر به رنگ اصلی خود بر می گردد. علت بروز این حالت تنگی ناگهانی رگهای خونی است که که به آن وازو اسپاسم می گویند. استرس یا تغییرات دمایی می تواند وازواسپاسم را تحریک کند، که معمولا تهدید جدی برای سلامت فرد محسوب نمی شود.پدیده رینود همچنین ممکن است به بیماری روماتوئید، بیماری شوگرن یا تیروئید مربوط باشد.
درد پاشنه شایع ترین علت درد پاشنه التهاب غلاف کف پا می باشد، التهاب در قسمتی که این رباط بلند به استخوان پاشنه متصل می شود. درد به هنگام برخواستن از خواب و اولین تماس پا با زمین شدیدتر است. آرتروز، ورزش سنگین و کفش تنگ نیز می تواند همانند التهاب تاندون باعث درد پاشنه شود. علل با شیوع کمتر شامل وجود زائده استخوانی در پایین پاشنه پا، عفونت استخوان، تومور و یا شکستگی باشد.
پاهای سرد اگر جزء کسانی هستید که همیشه در انگشتان پای خود احساس سرما می کنند یکی از دلایل آن می تواند جریان ضعیف خون باشد. مشکلات گردش خون گاهی به سیگار کشیدن، فشار بالای خون، یا بیماری های قلبی مربوط می شود. آسیب عصبی دیابت کنترل نشده نیز می تواند باعث احساس سرما در پا شود. سایر علل احتمالی ممکن است کم کاری غده تیروئید و کم خونی باشد. با مراجعه به پزشک خود می توانید علت سرد بودن همیشگی پاهای خود را بیابید، در غیر اینصورت پزشک به شما اطمینان خواهد داد که سرد بودن پاهایتان مساله مهمی نبوده و نگران نباشید.
انگشت چکشی بد شکلی انگشتان پا ممکن است در اثر پوشیدن کفش تنگ و یا بیماری هایی باشد که اعصاب پا را تخریب می کنند؛ مثل دیابت، اعتیاد به الکل و یا دیگر اختلالات عصبی. انگشت چکشی یک نوع تغییر شکل انگشتان کوچک پا ( انگشتان پا بجز شست را انگشتان کوچک پا میگویند) است که در آن مفصل وسطی انگشت خم میشود و آنرا شبیه یک چکش میکند. انگشت چکشی ممکن است به کمک ورزش و یا کشش انگشتان، پوشیدن کفش های خاص و یا حتی جراحی قابل درمان باشد.
زخمی که بهبودی پیدا نمی کند زخم های موجود در پا که بهبود پیدا نمی کنند، علامت هشدار جدی برای بیماری دیابت هستند. دیابت باعث از بین رفتن حس در پاها، گردش خون و بهبود طبیعی زخم می شود، در نتیجه حتی یک تاول می تواند تبدیل به زخمی جدی و مزاحم شود. این زخم ها مستعد تبدیل شدن به عفونت را نیز دارند. مبتلایان به دیابت باید پاهایشان را شسته و خشک کنند و هر روز آنها را از نظر وجود زخم و تاول بررسی کنند. بهبود آرام و طولانی مدت زخم همچنین می تواند ناشی از گردش خون ضعیف در نتیجه بیماری هایی چون بیماری عروق محیطی حاصل شود.
سطوح ناهموار روی ناخن سطوح ناهموار و وجود حفره روی ناخن در نتیجه اختلال در رشد ناخن ایجاد می شود. این حالت در بیش از نیمی از مبتلایان به پزوریاسیس دیده می شود.
ناخن های زرد رنگ در پا ناخن ها چیزهای زیادی درمورد سلامت کلی بدن به ما می گویند. یک عفونت قارچی اغلب باعث ایجاد ناخن های زرد رنگ ضخیم می شود. ناخن های زرد رنگ ضخیم می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای مثل ادم لنفاوی (تورم مربوط به سیستم لنفاوی)، مشکلات ریوی یا روماتوئید آرتریت باشد.
خارش پا پوسته پوسته شدن و خارش پا معمولا در ورزشکاران دیده می شود و یک عفونت قارچی است که در بین مردان ۲۰ تا ۴۰ ساله شایع تر است. همچنین واکنش نسبت به مواد شیمیایی یا محصولات مراقبت پوست –به نام درماتیت پوستی- نیز می تواند باعث خارش پوستی شود که با قرمزی و لایه های خشک پوست همراه است. اگر پوست پایتان که به خارش مبتلاست ضخیم و جوش مانند است ممکن است نشانه ای از بیماری پزوریاسیس باشد که از گروه بیماری های روماتوئیدی است. کرم های دارویی می تواند علائم رااز بین ببرد.
کشیدن پا روی زمین گاهی اولین علامت یک مشکل در بدن، تغییر در نحوه راه رفتن فرد است- برداشتن قدمهای بازتر و یا کشیدن پا به آرامی روی زمین. علت آن می تواند از دست رفتن تدریجی حس طبیعی در پاها باشد که در نتیجه تخریب اعصاب محیطی حاصل می شود. در حدود ۳۰ درصد از این مشکل مربوط به دیابت می شود. تخریب عصبی همچنین ممکن است در نتیجه عفونت، کمبود ویتامین و مصرف الکل باشد. در بسیاری از موارد نیز، علت تخریب عصبی نامشخص است.
سوزش پاها احساس سوزش در پاها در بین افراد دیابتی شایع است که ناشی از تخریب عصب محیطی است. همچنین کمبود ویتامین D، پاهای ورزشکاران، بیماری مزمن کلیه، گردش ضعیف خون در پا و انگشتان (بیماری شریانی محیطی) و یا کم کاری تیروئید نیز می تواند باعث احساس سوزش در پاها شود.
درد پا وقتی پای شما در انتهای یک روز کاری طولانی درد می کند، احتمالا کفش هایتان را نفرین خواهید کرد! از هر ۱۰ زن، ۸ نفر اذعان می کنند که علت بروز آسیب در پاهایشان، کفش است. از مساله کفش های پاشنه بلند که بگذریم، درد پا ممکن است ناشی از یک شکستگی فشاری –ترک کوچک در استخوان- باشد. علت دیگر ممکن است ورزشهای خیلی سنگین و شدید مثل بسکتبال و دوی سرعت باشد. استخوان های ضعیف ناشی از پوکی استخوان نیز خطر صدمه پا را افزایش می دهد.
اسپاسم عضلات پا درد ناگهانی و شدید در پا مشخصه اسپاسم یا گرفتگی عضلات است که ممکن است تا چند دقیقه طول بکشد. کار زیاد و خستگی عضلات از علل عمده بروز این حالت هستند. عوامل دیگری که باعث اسپاسم عضلانی پا می شود گردش خون ضعیف، کم آبی بدن یا عدم تعادل پتاسیم، منیزیم، کلسیم یا ویتامین D در بدن می باشد. تغییرات هورمونی ناشی از حاملگی یا اختلالات تیروئیدی نیز نقش مهمی ایفا می کند. اگر گرفتگی عضلات در شما زیاد اتفاق می افتد یا شدید است حتما به پزشک مراجعه کنید. ورزش های کششی به کاهش خستگی عضلات کمک می کند.
چماقی شدن ناخن پا چماقی شدن ناخن پا (Club nail) به حالتی گفته می شود که شکل ناخن تغییر می کند؛ ناخن ها در قسمت بالا گردتر شده و به سمت پایین انحنا پیدا می کند. بیماری های ریوی شایع ترین علت زمینه ای این بیماری است، اما بیماری های قلبی، کبد و اختلالات گوارشی و یا برخی عفونت ها نیز می تواند باعث این حالت شود. گاهی چماقی شدن ناخن بدون وجود هیچ بیماری زمینه ای در یک خانواده دیده می شود.
نقطه سیاه روی پا معمولا سرطان پوست با تابش نور خورشید به پوست در ارتباط است. بنابراین معمولا نقاطی از بدن مثل پاها که در معرض نور خورشید نیستند جهت پیدا کردن عوارض نامعمول پوستی بررسی نمی شود. با این وجود، ملانوم، خطرناک ترین شکل سرطان پوست می تواند حتی در نقاطی از بدن که در معرض نور خورشید نیستند نیز توسعه پیدا کند. ملانوم حتی می تواند زیر ناخن ها نیز ظاهر شود، جاییکه ممکن است فقط یک نقطه سیاه به نظر رسد.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات