برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با بیماری هایی که تشخیص آنها برای پزشکان سخت است

آشنایی با بیماری هایی که تشخیص آنها برای پزشکان سخت است تشخیص همه دردها به سادگی تشخیص سرماخوردگی نیست. علایم برخی بیماری ها با هم مشترکند و زمانی کار سخت تر می شود که این درد و ناراحتی مدت طولانی است که ادامه دارد و به هیچ درمانی پاسخ نمی دهد.

زمانی که با درد و رنج بیماری به پزشک مراجعه می کنیم انتظارمان این است که با یک معاینه و نهایتا عکس و آزمایش تکلیف دردمان مشخص شود و با مصرف یکی دو قرص از این درد خلاص شویم. اما تشخیص همه دردها به سادگی تشخیص سرماخوردگی نیست. علایم برخی بیماری ها با هم مشترکند و زمانی کار سخت تر می شود که این درد و ناراحتی مدت طولانی است که ادامه دارد و به هیچ درمانی پاسخ نمی دهد.

به گزارش «بهپو»، آشنایی با شایع ترین بیماری هایی که به دلیل همپوشانی علایم تشخیص آنها برای پزشکان سخت است به شما کمک می کند اگر با این علایم روبرو شدید سریع تر به پزشک مراجعه کنید و درمان را زودتر شروع کنید.


سندرم روده تحریک‌پذیر

این عارضه باعث درد در ناحیه شکم و تغییر در عادات اجابت مزاج می شود که حداقل 3 ماه طول می کشد. پزشک قبل از اینکه بتواند سندرم روده تحریک پذیر را تشخیص دهد باید مطمئن شود که شما چیزی مانند عدم تحمل لاکتوز، بیماری سلیاک، عفونت باکتریایی یا انگل ندارید.

 

بیشتر بخوانید: اصلاح باور های غلط درباره سندرم روده تحریک پذیر

 

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک باعث می‌شود وقتی گلوتن -پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار- مصرف می‌کنید، سیستم ایمنی به اشتباه به دستگاه گوارش حمله کند. این بیماری اغلب باعث اسهال، خستگی و کاهش وزن می شود، اما ممکن است درد مفاصل، بثورات، سردرد، افسردگی و تشنج نیز داشته باشید. این علایم در برخی از دیگر بیماری ها مانند زخم معده، بیماری کرون و سندرم روده تحریک پذیر نیز مشاهده می شوند. برای تشخیص این بیماری آزمایش خون و نمونه گیری از روده کوچک انجام می شود.

 

بیشتر بخوانید: مبتلایان به سلیاک بخوانند، آشنایی با رژیم غذایی بدون گلوتن

 

آپاندیسیت

آپاندیسیت زمانی است که آپاندیس (کیسه کوچک انگشت مانند متصل به روده) ملتهب می شود. آپاندیسیت باعث درد در اطراف ناف می شود. درد ناگهان شروع می شود و با بدتر شدن به سمت پایین حرکت می کند. همچنین ممکن است حالت تهوع، استفراغ، تب، یبوست یا اسهال داشته باشید. آپاندیسیت همیشه فورا تشخیص داده نمی شود زیرا بیماری کرون، بیماری التهابی لگن، انسداد روده و کولیت علایم یکسان با آپاندیسیت دارند. معاینه و آزمایش های تصویربرداری به پزشک در تشخیص بیماری کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: درد شکمی که به تشخیص آپاندیسیت ختم می شود

 

پرکاری تیروئید

هیپرتیروئیدیسم یا تیروئید پرکار بیماری است که در آن غده تیروئید شما مقادیر بالایی از هورمون تیروکسین را ترشح می کند. افزایش متابولیسم بدن، کاهش ناگهانی وزن، افزایش تعریق و بهم خوردن نظم ضربان قلب از علائم شایع این بیماری است. شما ممکن است عصبی، مضطرب یا تحریک پذیر باشید و این علایم می تواند یک اختلال خلقی به نظر برسد. بنابراین در مراجعه به پزشک باید تمام حالات جسمی و روحی خود را برای او شرح دهید. این توضیح ها همراه با آزمایش‌های خون، می‌توانند به پزشک شما در تشخیص درست کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با علایم اختلالات تیروییدی

 

کم کاری تیروئید

اگر احساس تنبلی می‌کنید و وزن اضافه می‌کنید، این علائم می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که تیروئید شما تیروکسین کافی تولید نمی‌کند. همچنین ممکن است موهایتان نازک شود، حرکات روده شما تغییر کند و نسبت به گرما و سرما حساس تر شوید. این علائم همراه با آزمایش خون می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا کم کاری تیروئید دارید یا خیر.

 

آپنه خواب

آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب یک اختلال خواب جدی است که در هنگام خواب تنفس مکررا متوقف شده و دوباره ادامه پیدا می کند. اگر فرد خرناس های بلند می کشد ممکن است دچار آپنه خواب شود. کسانی که دچار آپنه هستند حتی اگر خواب کاملی داشته باشند صبح با حالت تحریک پذیر و مه آلود، خشکی دهان، گلو درد و سر درد از خواب برمی خیزند. اما اینها می توانند نشانه هایی از آنفولانزا، سرماخوردگی یا بیماری های دیگر نیز باشند.

پزشک بر اساس علائم و نشانه های شما عارضه را مورد بررسی قرار می دهد یا شما را به مرکز درمانی اختلال خواب یا متخصص اختلالات خواب ارجاع می دهد. در چنین ارزیابی هایی معمولا می بایست فرد یک شب را تحت نظارت بخوابد تا فعالیت مغز، ضربان قلب، تنفس و سطح اکسیژن در طول خواب مورد بررسی قرار بگیرد.

 

بیماری لایم

بیماری لایم یک بیماری عفونی است که از طریق گزش کنه آلوده به باکتری Borrelia burgdorferi به بدن منتقل می شود. کنه ها معمولا این باکتری را بوسیله گزش حیوانات آلوده مثل گوزن و موشها دریافت می کنند. بیشتر کسانی که بوسیله کنه ها گزیده می شوند به لایم مبتلا نمی شوند و همه کنه ها نیز آلوده به این باکتری نیستند. بثورات پوستی شبیه به چشم گاو یکی از نشانه هایی است که شما آلوده شده اید، اما این علامت همیشگی نیست. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده نشود ممکن است سردرد، درد مفاصل و سرگیجه بروز کند. این علایم با علایم بیماری های دیگر مشترک است و تشخیص را برای پزشک سخت می کند. درمان زودهنگام مهم است، اما علائم بیماری ممکن است تا چند هفته در آزمایش خون ظاهر نشود، بنابراین دانشمندان به دنبال راه های دیگری برای تشخیص آن هستند.

 

فیبرومیالژیا

هیچ آزمایشی برای تشخیص فیبرومیالژیا وجود ندارد، بنابراین پزشک ابتدا باید مطمئن شود که بدن درد شما ناشی از آرتریت، لوپوس یا چیز دیگری نیست. اگر مشکلات خواب دارید یا نمی توانید به وضوح فکر کنید، پزشک ابتدا تلاش می کند احتمال افسردگی یا اضطراب را در شما رد کند.

درد گسترده در عضلات شانه، گردن و کمر بند لگنی، خستگی و اختلال خواب نشانه های اصلی فیبرومیالژیا هستند. فیبرومیالژیا معمولا هیچ علامت ظاهری ندارد بنابراین ممکن است حتی زمانی که بیمار درد زیادی دارد نیز خوب به نظر برسد و درد و خستگی او توسط اطرافیان درک نشود.

هنگامی که پزشک مطمئن شود هیچ چیز دیگری عامل این علائم نیست و مدتی آنها را از نزدیک مشاهده کرد، احتمال اینکه فیبرومیالژیا دارید تقویت می شود.

 

بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات شما درباره فیبرومیالژیا

 

لوپوس

در لوپوس، سیستم ایمنی بدن شما که معمولا از شما محافظت می کند، به اشتباه به بافت ها و مفاصل حمله می کند. مانند برخی از انواع آرتریت و فیبرومیالژیا، لوپوس می تواند با خستگی و درد مفاصل همراه باشد. بثورات خاص پوستی به پزشک در تشخیص لوپوس کمک می کند، اما همه به آن مبتلا نمی شوند. هیچ آزمایشی نمی تواند نشان دهد که شما لوپوس دارید و علائم در همه افراد یکسان نیست و ممکن است بیایند و بروند. معاینه فیزیکی و آزمایش‌ها می‌توانند سایر بیماری ها را رد کنند، سپس پزشک می‌تواند علائم شما را بررسی کند تا تشخیص دهد که آیا لوپوس دارید یا خیر.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با لوپوس، بیماری هزار چهره

 

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون باعث می‌شود سلول‌های مغز آنطور که باید کار نکنند. ممکن است لرزش بازو، سفتی گردن یا مشکلات تعادلی داشته باشید و صورتتان متفاوت به نظر برسد. اما این علایم می توانند نشانه هایی از سکته مغزی، آسیب به سر، بیماری آلزایمر و حتی استرس باشند. هیچ آزمایش استانداردی برای تشخیص پارکینسون وجود ندارد، بنابراین ممکن است سالها طول بکشد تا مطمئن شوید که آیا آن را دارید یا خیر. آزمایش‌های تصویربرداری که نشان می‌دهند مغز شما چگونه از ماده شیمیایی دوپامین استفاده می‌کند، ممکن است به هدایت پزشک در تشخیص درست کمک کند.

 

مولتیپل اسکلروزیس - ام اس

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس سیستم ایمنی بدن به اشتباه به پوشش های انتهای عصب خاصی حمله می کند. این امر باعث می‌شود که مغز شما نتواند به بدنتان بگوید چه کاری انجام دهد. این می تواند باعث خستگی، مشکلات بینایی، ضعف، سرگیجه، افسردگی و سایر علائمی شود که می تواند نشان دهنده تعدادی از بیماری های دیگر باشد. هیچ آزمایشی وجود ندارد که به تنهایی بتواند بیماری ام اس را تایید کند، اما اسکن تصویربرداری یا آزمایش مایع نخاعی می تواند به کاهش خطای تشخیص کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم ام اس داریم

 

سندرم خستگی مزمن

اگر به مدت 6 ماه یا بیشتر بدون هیچ دلیل واضحی همیشه احساس خستگی می کنید، ممکن است سندرم خستگی مزمن داشته باشید. سندرم خستگی مزمن یک اختلال پیچیده است که با خستگی مفرط که نمی توان با هیچ بیماری زمینه ای آن را توضیح داد، مشخص می شود. خستگی ممکن است با فعالیت جسمی یا روحی بدتر شود، اما با استراحت بهبود نمی یابد.

سندرم خستگی مزمن همچنین می تواند باعث گلودرد، سردرد، درد عضلانی، مشکلات خواب و مشکل در تمرکز شود. اما اینها همچنین می توانند نشانه هایی از آپنه خواب، بی خوابی، مشکلات تیروئید، کم خونی، دیابت و سایر بیماری ها باشند. هیچ آزمایشی برای نشانگان خستگی مزمن وجود ندارد، بنابراین پزشک شما باید قبل از تشخیص موارد دیگر را رد کند.

 

بیشتر بخوانید: چرا همیشه خسته ام؟

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک

پزشکان در مورد نحوه تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک توافق ندارند اما، همه آنها به دنبال این علائم هستند:

● کیست در یک یا هر دو تخمدان

● پریودهای از دست رفته

● علائم سطوح بالای هورمون آندروژن، مانند رشد موهای اضافی یا آکنه

اگر این موارد را دارید، پزشک می تواند خون شما را آزمایش کند تا موارد دیگر مانند مشکلات غدد را رد کند. اگر چیزی نشان نداد، از تاریخچه پزشکی، سونوگرافی و سونوگرافی تخمدان‌های شما استفاده می‌کنند تا ببینند آیا تخمدان پلی کیستیک دارید یا خیر.

 

بیشتر بخوانید: 12  باور غلط درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک و پاسخ ما به آنها

 

اندومتریوز

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، اندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافتی که رحم را می پوشاند - آندومتر - در خارج از رحم رشد کند. این می تواند منجر به درد شدید در قسمت پایین شکم و مشکلات باردار شدن شود. اندومتریوز را می توان با سایر مواردی که باعث درد در همان ناحیه می شود اشتباه گرفت، مانند کیست تخمدان یا سندرم روده تحریک پذیر. تشخیص اندومتریوز با معاینه لگن توسط پزشک برای کشف ناهنجاریهایی چون کیست، سونوگرافی واژینال و لاپروسکوپی صورت می گیرد.همچنین ممکن است برای بررسی بیشتر نمونه گیری بافت انجام شود./

بیشتر بخوانید: دردهای اندومتریوز چه ویژگی هایی دارند؟

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات