برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سبزیجاتی که پخته آنها مغذی‌تر است

سبزیجاتی که پخته آنها مغذی‌تر است خام‌گیاه‌خواری یک سبک غذایی نسبتاً جدید است و طرفداران این رژیم بر این باورند که هرچه غذا کمتر فرآوری شود، سالم‌تر است. با ‌این‌حال همه غذاها وقتی خام مصرف‌ شوند، مغذی‌تر نیستند. برخی از سبزیجات در صورت پخته‌ شدن، مغذی‌تر هستند.

خام‌گیاه‌خواری یک سبک غذایی نسبتاً جدید است و طرفداران این رژیم بر این باورند که هرچه غذا کمتر فرآوری شود، سالم‌تر است. با ‌این‌حال همه غذاها وقتی خام مصرف‌ شوند، مغذی‌تر نیستند.

به گزارش «بهپو»، در واقع برخی از سبزیجات در صورت پخته‌ شدن، مغذی‌تر هستند.

در این مطلب چند نمونه از این سبزیجات معرفی شده است:

 

مارچوبه

پختن مارچوبه باعث می‌شود که دیواره‌های سلولی آن شکسته شده و در نتیجه ویتامین‌های A، B9، C و E موجود در این سبزی بهتر جذب بدن می‌شوند.

 

قارچ

قارچ حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان ارگوتیونئین است که در طول پخت‌وپز آزاد می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به شکستن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مواد شیمیایی هستند که می‌توانند به سلول‌های ما آسیب برسانند و باعث بیماری و پیری شوند.

 

اسفناج

اسفناج سرشار از مواد مغذی از جمله آهن، منیزیم، کلسیم و روی است. با این‌ حال وقتی اسفناج پخته می‌شود، این مواد مغذیِ موجود در آن راحت‌تر جذب بدن می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که بخارپز کردن اسفناج سطح فولات (B9) آن را حفظ می‌کند که ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.

 

گوجه‌فرنگی

پخت‌وپز با استفاده از هر روشی، سطح آنتی‌اکسیدان لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی را افزایش می‌دهد. لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی و سرطان مرتبط است. اگرچه پختن گوجه‌فرنگی محتوای ویتامین C آن را تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد اما میزان لیکوپن آن در ۳۰ دقیقه پس از پخت بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

 

هویج

هویج پخته‌شده حاوی بتاکاروتن بیشتری نسبت به هویج خام است. بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید است که بدن، آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. این ویتامین محلول در چربی از رشد استخوان، بینایی و سیستم ایمنی حمایت می‌کند. پختن هویج با پوست، بیش از دو برابر قدرت آنتی‌اکسیدانی آن را افزایش می‌دهد.

 

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای نیز منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن به‌ ویژه کاروتنوئیدها، بتاکاروتن، بتا کریپتوکسانتین و لوتئین است. گرما دیدن این سبزی باعث می‌شود که بدن، کاروتنوئیدهای موجود در آن را راحت‌تر جذب کند.

 

کلم‌پیچ

کلم‌پیچ زمانی سالم‌تر است که کمی بخارپز شود زیرا آنزیم‌هایی را که مانع استفاده بدن از ید مورد نیاز برای غده تیروئید می‌شوند، غیرفعال می‌کند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال‌ اکسپرس»، برای همه سبزیجات دمای بالاتر، زمان پخت طولانی‌تر و مقادیر بیشتر آب باعث از بین‌ رفتن مواد مغذی بیشتر می‌شود. ویتامین‌های محلول در آب (ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های B) ناپایدارترین مواد مغذی هنگام پخت‌وپز هستند، زیرا از سبزیجات خارج می‌شوند. بنابراین از خیساندن آن‌ها در آب خودداری کنید، هنگام پخت‌وپز از کمترین مقدار آب استفاده کنید و از روش‌های دیگر پخت مانند بخارپز یا کباب‌کردن استفاده کنید. همچنین اگر آب پخت‌وپز باقی مانده است، از آن در سوپ استفاده کنید زیرا تمام مواد مغذی سبزیجات را در خود نگه می‌دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات