برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ماموگرافی احتمال بیماری های قلبی را نیز مشخص می کند

ماموگرافی احتمال بیماری های قلبی را نیز مشخص می کند ماموگرافی معمولی می‌تواند بیشتر از تشخیص سرطان پستان انجام دهد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تصویربرداری از پستان ممکن است به عنوان یک هشدار اولیه برای بیماری قلبی نیز باشد.

ماموگرافی معمولی می‌تواند بیشتر از تشخیص سرطان پستان انجام دهد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تصویربرداری از پستان ممکن است به عنوان یک هشدار اولیه برای بیماری قلبی نیز باشد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «everydayhealth»، این مطالعه بر روی آنچه به عنوان کلسیفیکاسیون شریان پستانی شناخته می‌شود، متمرکز شد؛ رسوبات کلسیم در بافت پستان که شبیه لکه‌های سفید در ماموگرافی هستند و گاهی اوقات می‌توانند سلول‌های پیش‌سرطانی را نشان دهند، اما اغلب خوش‌خیم هستند. کلسیفیکاسیون پستان شایع است و با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می‌کند. بیش از نیمی از زنان این رسوبات را تا اواسط هفتاد در ماموگرافی مشاهده می‌کنند.

چندین علت کلسیفیکاسیون پستان - از جمله سن بالا، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 نیز از عوامل خطر بیماری قلبی عروقی هستند. به همین دلیل، محققان می‌خواستند ببینند که آیا ماموگرافی ممکن است راه خوبی برای پیش‌بینی زنانی باشد که در معرض خطر حوادثی مانند حملات قلبی و سکته هستند یا خیر.

این مطالعه نشان داد زنانی که کلسیفیکاسیون سینه داشتند 51 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (تصلب شرایین) به ویژه و 23 درصد بیشتر احتمال دارد که هر نوع بیماری قلبی را تجربه کنند.

در حال حاضر، توجه رادیولوژیست‌ها به کلسیفیکاسیون پستان در گزارش‌های ماموگرافی، به ویژه زمانی که این رسوبات خوش‌خیم به نظر می‌رسند، روش استانداردی نیست.

بعضی از رادیولوژیست‌ها این اطلاعات را در گزارش‌های ماموگرافی خود لحاظ می‌کنند، اما نیازی به این اطلاعات نیست.

دکتر ایریبارن می‌گوید: امیدواریم که مطالعه ما بروز‌رسانی دستورالعمل‌ها برای گزارش کلسیفیکاسیون شریان پستانی از ماموگرافی‌های معمول را تشویق کند.

انجام این کار ممکن است به شناسایی بهتر بیماری قلبی در میان زنان کمک کند. ایریبارن خاطرنشان می‌کند که این به شدت مورد نیاز است، زیرا محاسبه‌گر ریسک استاندارد برای پیش‌بینی اینکه کدام افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند یا می‌میرند، برای مردان دقیق‌تر از زنان است.

ردیابی کلسیفیکاسیون سینه در ماموگرافی ممکن است راه دیگری را به پزشکان بدهد تا زودتر بیماری قلبی را در زنانی که مبتلا هستند شناسایی کنند، زمانی که درمان و پیشگیری از عوارض جدی آسان‌تر است.

دکتر سادیا خان می‌گوید صحبت در مورد این نتایج با بیماران ممکن است به پزشکان کمک کند تا در مورد عادات سبک زندگی سالم مانند خوب غذا خوردن، ورزش بیشتر و حفظ وزن سالم صحبت کنند.

توجه به این نکته واقعاً مهم است که عدم وجود کلسیفیکاسیون شریان سینه منجر به خطر کمتر نمی‌شود و وقتی کلسیفیکاسیون شریان سینه وجود ندارد نباید به‌طور کاذب اطمینان‌بخش باشد. کنترل بهینه عامل خطر برای همه زنان با و بدون کلسیفیکاسیون شریان پستانی به یک اندازه مهم است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات