برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تولید ماده موثره داروی صرع به همت محققان ایرانی

تولید ماده موثره داروی صرع به همت محققان ایرانی یک شرکت دانش بنیان توانست ماده موثره داروی لوتیراستام برای درمان بیماری صرع را در کشور تولید و برای رفع نیاز به واردات آن، این محصول را آماده ورود به مرحله تولید صنعتی کند.

یک شرکت دانش بنیان توانست ماده موثره داروی لوتیراستام (Levetiracetam) برای درمان بیماری صرع را در کشور تولید و برای رفع نیاز به واردات آن، این محصول را آماده ورود به مرحله تولید صنعتی کند.

«ابوالفضل رودکی»، مدیرعامل شرکت دانش بنیان آرتاشیمی ‌در خصوص تولید این ماده موثره گفت:‌ داروی لوتیراستام (Levetiracetam)  برای درمان تشنج‌های پارشیال (فوکال)، میوکلونیک و توینک-کلونیک تجویز و به عنوان داروی کمکی در درمان صرع پارشیال، منجر به کاهش بیش از ۵۰ درصد تشنج‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ محققان این شرکت دانش بنیان توانستند از طریق سرمایه‌گذاری دو جزیی با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی و عاملیت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی سلامت تهران سرمایه مورد نیاز را برای تولید این ماده موثره تامین کنند.

این فناور سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۱۰۸ هزار و ۹۵۵ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: ۷۴هزار و ۹۵۵ میلیون ریال آن از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و ۳۴ هزار میلیون ریال دیگر توسط صندوق پژوهش و فناوری سلامت تهران تامین شد.

رودکی گفت: هدف از اجرای این طرح ایجاد زیرساخت تولید این ماده موثره است که در حال حاضر به صورت کامل وارداتی است، قیمت تمام شده بالای تولید مواد موثره و نبود امکان رقابت با رقبای چینی و هندی دلیل وارد نشدن شرکت‌های تولیدکننده داخلی در این صنعت است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن ماده موثره لوتیراستام به دلیل ساختار فضایی به نسبت پیچیده و مشکلات فنی که در سنتز آن وجود دارد، بازدهی تولید را پایین آورده و بر افزایش قیمت تمام شده موثر خواهد بوده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آرتا شیمی ادامه داد: این دارو به ژن SV۲A و یک گلیکوپروتئین وزیکول سیناپسی متصل شده و کانال‌های کلسیم پیش سیناپسی را مهار می‌کند و باعث کاهش انتشار انتقال دهنده‌های عصبی به سیستم عصبی می‌ شود، در واقع این دارو مانع هدایت ضربه در سراسر سیناپس‌ها در عصب ها می‌شود، در حال حاضر بررسی آزمایشگاهی این محصول به پایان رسیده و آماده ورود به مرحله تولید صنعتی است.

رودکی خاطرنشان کرد:‌ پیش‌بینی می‌کنیم که بعد از راه‌اندازی خط تولید در سال اول، ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار و در پایان پنج سال، تمام نیاز کشور به این محصول یعنی ۳۵ تن در سال را تامین کنیم.

این فعال دانش بنیان افزود: ماده موثره لوتیراستام در حال حاضر به‌طور کامل وارداتی است و ما اولین مجموعه تولیدکننده این محصول در کشور خواهیم بود و برای تامین نیاز کلی کشور هدف‌گذاری کرده‌ایم.

ابوالفضل ابوالفضلی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت تهران هم در خصوص اهمیت سرمایه‌گذاری در این محصول گفت: این صندوق برای سرمایه‌گذاری در این بخش چند شاخص را مدنظر قرار داد؛ اول اینکه این محصول تولید داخلی نداشته باشد و به‌طور کامل وارداتی باشد، همچنین تولید این محصول منجر به کاهش ارزبری برای کشور شود و در نهایت دانش فنی و بومی ‌آن در کشور وجود داشته باشد.

وی افزود:‌ در صورتی که یک طرح بتواند تمامی ‌این شاخص‌ها را تامین کند ما برای سرمایه گذاری اقدام می‌کنیم، همیشه به گونه‌ای هدف‌گذاری کرده‌ایم که بتوانیم با پیشرفت طرح تمام نیاز کشور به این دارو را برطرف کنیم.

 

تولید ماده موثره داروی صرع به همت محققان ایرانی

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت تهران ادامه داد: در حال حاضر بخش زیادی از مواد موثره دارویی مورد نیاز کشور از خارج از کشور و با دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شوند و موضوع تامین ارز برای دولت چالش‌های زیادی به همراه داشته است. با افزایش تحریم‌ها موضوع توانمندسازی صنعت تولید داخل بسیار حائز اهمیت شده است و دولت برنامه‌هایی برای حمایت از این صنعت دارد.

ابوالفضلی یادآور شد: در این صنعت به دلیل وجود رقبای زیاد چینی و هندی در بازار داخل که مواد موثره را با قیمت بسیار پایین برای کل دنیا تامین می‌کنند، تهیه مواد حد واسط تولید مواد موثره از این کشورها و خرید حلال‌ها و کاتالیست‌ها و سایر مواد لازم برای تولید مواد موثره با ارز آزاد و بالا بودن هزینه‌های سربار باعث می‌شود که قیمت تمام شده تولید محصول افزایش یابد.

وی همچنین گفت: این طرح در مقیاس آزمایشگاهی توانسته تست‌های لازم را پشت سر بگذارد و توان فنی مورد نیاز برای تولید آن نیز وجود دارد. از آنجایی که ما به‌صورت تخصصی در حوزه تولید دارو سرمایه‌گذاری می‌کنیم باید برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها حساسیت بالایی نشان دهیم به عبارت دیگر ما منابع مالی و منابع انسانی دارنده دانش فنی تولید را در نظر گرفته و سرمایه‌گذاری می‌کنیم. طرح تولید ماده موثره داروی لوتیراستام (Levetiracetam)  شاخص‌های لازم برای ورود ما به سرمایه‌گذاری در این حوزه را تامین کرده است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سلامت تهران درمورد میزان سرمایه‌گذاری و سهامداری صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین صندوق پژوهش و فناوری سلامت تهران خاطرنشان کرد: این طرح با سرمایه‌ای به میزان 108 هزار و ۹۵۵ میلیون ریال آغاز شد که از این میزان صندوق نوآوری و شکوفایی ۷۴ هزار و ۹۵۵میلیون ریال در ازای ۳۵.۹ درصد از سهام و صندوق سلامت تهران هم 34 هزار میلیون ریال در ازای ۱۶.۲۸ درصد از سهام طرح را تامین کرده است و ما در سود و زیان این طرح شریک خواهیم بود. باقی سهام نیز به فناور اختصاص دارد.

ابوالفضلی یادآور شد: طرح هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی یک حرکت راهبردی است که خلاء آن در سال‌های اخیر در کشور احساس می‌شد، صندوق نوآوری و شکوفایی به خوبی این خلاء را پر کرده است و برای ادامه مسیر سرمایه‌گذاری در کشور کمک می‌کند. 

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایرنا»،‌ لوتیراستام (Levetiracetam) نوعی دارو است که برای کاهش تشنج و درمان صرع تجویز می شود و برای بزرگسالان و کودکان قابل استفاده است. یکی از ویژگی های اصلی این دارو این است که هیجانات غیرطبیعی مغز را کاهش می دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات