برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا گوش های من خارش دارند؟

چرا گوش های من خارش دارند؟ خارش کانال گوش (لوله ای که گوش خارجی شما را به پرده گوش متصل می کند) در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. خلاص شدن از دست این خارش آزار دهنده بستگی به این دارد که علت این خارش چیست.

خارش کانال گوش (لوله ای که گوش خارجی شما را به پرده گوش متصل می کند) در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. خلاص شدن از دست این خارش آزار دهنده بستگی به این دارد که علت این خارش چیست.

به گزارش «بهپو»، صرف نظر از اینکه عامل خارش گوش چه می تواند باشد، ایده خوبی نیست که وسیله ای را برای خاراندن وارد گوش کنید. این کار باعث آسیب دیدن گوش داخلی می شود؛ از جمله استخوان های ریزی که به فرایند شنیدن کمک می کنند.

 

برخی از شایع ترین دلایل خارش گوش عبارتند از:

 

تجمع موم در گوش

موم‌ گوش‌ توسط‌ غده‌های‌ موجود در مجرای‌ گوش‌ تولید می‌شود و نقش‌ محافظت‌ از مجرای‌ خارجی‌ گوش‌ را بر عهده‌ دارد. بدن موم گوش را برای به دام انداختن گرد و غبار و سلول های مرده پوست درست می‌کند و مانع از رسیدن آنها به پرده گوش و آسیب یا ایجاد عفونت در آن می شود. میزان‌ تولید موم‌ در افراد مختلف‌ متفاوت‌ است‌. در بعضی‌ از افراد، موم‌ آنقدر کم‌ تولید می‌شود که‌ هیچگاه‌ به‌ طور محسوس‌ در گوش‌ جمع‌ نمی‌شود. اما در بعضی‌ از افراد، تولید موم‌ آنقدر زیاد است‌ که‌ هر چند ماه‌ مجرای‌ گوش‌ را کاملاً مسدود می‌کند.

وسوسه نشوید که موم جمع شده را با یک گوش پاک کن یا چیزهایی مثل گیره سر خارج کنید. با این کار موم را به عمق بیشتری از گوش هل می دهید، جایی که می تواند گیر کند و به گوش آسیب بزند. در عوض، قطره های گوش بدون نسخه را امتحان کنید که موم را حل می کنند. اگر کمکی نکرد، به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند از یک ابزار ویژه برای خارج کردن ایمن موم استفاده کنند.

البته شستشوی بیش از اندازه گوش هم توصیه نمی شود چون اگر موم کافی داخل گوش وجود نداشته باشد نیز ممکن است دچار خارش گوش شوید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه گوش را تمیز کنیم؟

 

عفونت گوش

گاهی اوقات خارش گوش می تواند نشانه عفونت گوش باشد. باکتری ها و ویروس ها باعث بروزعفونت می شوند، معمولاً زمانی که سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی دارید. بیماری گوش شناگران هم از دیگر عوامل خارش گوش است و زمانی اتفاق می افتد که آب بعد از شنا در گوش شما بماند. رطوبت بیش از حد، لایه دفاعی طبیعی کانال گوش در برابر میکروب ها را از بین می برد.

با درمان عفونت، خارش گوش هم از بین می رود. برخی از عفونت ها خود به خود از بین می روند، اما پزشک می تواند قطره های گوش را تجویز کند. ممکن است لازم باشد آنها را چند بار در روز به مدت یک هفته مصرف کنید. سایر عفونت ها ممکن است نیاز به مصرف یک دوره آنتی بیوتیک داشته باشند. درباره علائم عفونت گوش بیشتر بدانید.

 

آلرژی های پوستی

پوست داخل گوش ممکن است به دلیل یک واکنش آلرژیک دچار خارش شود. استفاده از محصولات زیبایی مانند اسپری مو یا شامپو می تواند دلیل بروز حساسیت باشد. محصولاتی که نیکل دارند، مانند گوشواره نیز در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک می شوند . پلاستیک، لاستیک یا فلزی که به گوش خود وارد می کنید، مانند گوش گیر شنا یا سمعک نیز می تواند باعث ایجاد بثوراتی به نام درماتیت تماسی شود.

برای تسکین خارش گوش در این وضعیت، باید بفهمید به چه چیزی حساسیت دارید و استفاده از آن را متوقف کنید. تا آن زمان، پزشک ممکن است یک کرم استروئیدی برای تسکین خارش تجویز کند.

 

اگزما یا پسوریازیس

اگر اگزما یا پسوریازیس دارید، ممکن است مستعد خارش کانال گوش باشید. معمولاً می توانید این مشکلات را با قطره گوش درمان کنید. در موارد شدید، ممکن است نیاز به مصرف قرص های استروئیدی نیز داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: وقتی پسوریازیس به گوش می رسد

 

تمیزکردن گوش

فرو کردن گوش پاک کن در گوش می‌تواند مجرای گوش را ملتهب کند و باعث خارش شود. استفاده از سنجاق، گیره کاغذ، چوب کبریت و انگشتان دست برای تمیز کردن یا خاراندن گوش نیز می‌توانند پوست داخل گوش را خراش دهند و ورود باکتری‌ها و بروز عفونت را آسان کنند.

 

حساسیت غذایی

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، اگر تب یونجه یا آلرژی به گرده دارید، ممکن است هنگام خوردن برخی میوه‌ها، سبزیجات یا آجیل‌های درختی، گوش‌هایتان خارش پیدا کند. این بیماری با عنوان سندرم آلرژی دهانی شناخته می شود. حساسیت غذایی در طول فصل آلرژی بیشتر مشاهده می شود.

به محض قورت دادن غذا یا بیرون آوردن آن از دهان، احساس خارش در گوش شما باید متوقف شود. بیشتر موارد حساسیت غذایی، نیاز به درمان ندارد. با این حال، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است شما را آزمایش کند تا ببیند حساسیت شما چقدر شدید است. افراد مبتلا به آلرژی شدید غذایی ممکن است نیاز به تزریق خودکار اپی نفرین داشته باشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات