برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ایمنی طبیعی بهتر است یا واکسن کرونا؟

ایمنی طبیعی بهتر است یا واکسن کرونا؟ ایمنی طبیعی پس از آلوده شدن بدن به میکروب ایجاد می شود. واکسن ها نیز می توانند از سیستم ایمنی بدن شما در برابر بیماری ها محافظت کنند بدون اینکه شما را بیمار کنند.

سیستم ایمنی سد دفاعی بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها است. این سیستم، پروتئین هایی به نام آنتی بادی می سازد که با میکروب ها مانند ویروس ها و باکتری ها مقابله می کند و آنها را از بین می برد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما برای یک بیماری خاص آنتی بادی بسازد، از آن بیماری خاص محافظت یا «ایمنی» دریافت می کنید.

به گزارش «بهپو»، ایمنی طبیعی پس از آلوده شدن شما به میکروب ایجاد می شود و سیستم ایمنی بدن شما با ساختن آنتی بادی در برابر آن واکنش نشان می دهد. عفونت می تواند شما را بیمار کند. اما اگر در آینده در معرض آن میکروب قرار بگیرید، سیستم دفاعی بدن شما آن را شناسایی و با آنتی بادی ها مقابله می کند. این باعث می شود احتمال ابتلای مجدد شما کمتر شود.

 

ایمنی طبیعی چقدر طول می کشد؟

با این حال، ایمنی طبیعی در برابر یک بیماری می تواند با گذشت زمان ضعیف شود. سرعت یا کندی این اتفاق بستگی به نوع بیماری دارد.

به عنوان مثال، اگر فردی از عفونت کووید-19 مصونیت طبیعی پیدا کند، ممکن است پس از 3 ماه ایمنی از بین برود. از سوی دیگر، کودکی که سرخک می گیرد، بعید است که دوباره به سرخک مبتلا شود.

در اینجا نگاهی به انواع مختلف ایمنی، از جمله تفاوت بین ایمنی طبیعی و ناشی از واکسن و نحوه مقایسه آنها در برابر COVID-19 می اندازیم.

 

ایمنی ناشی از واکسن چیست؟

واکسن ها می توانند از سیستم ایمنی بدن شما در برابر بیماری ها محافظت کنند بدون اینکه شما را بیمار کنند.

واکسن ها نسخه کشته شده یا ضعیف شده یک میکروب هستند و به بدن آموزش می دهند تا در مقابل میکروب های واقعی دفاع و با خیال راحت ایمنی شما را تقویت کنند. واکسن ها حتی اگر عوارض جانبی داشته باشند، به ندرت باعث بیماری جدی می شوند.

 

بسیاری از واکسن ها می توانند عوارض جانبی زیر را داشته باشند:

تب خفیف

پوست قرمز و حساس در محل تزریق

گاهی اوقات، واکنشی که می تواند شامل تب، بثورات پوستی، درد مفاصل و تورم غدد لنفاوی باشد.

 

اما چنین عوارض جانبی به این معنی نیست که شما بیمار هستید یا عفونت دارید.

عوارض جانبی شدید واکسن نادر است. در بیشتر موارد، مزایای واکسینه شدن در برابر یک بیماری بسیار بیشتر از خطرات آن است.

 

آیا ایمنی طبیعی بهتر از واکسن است؟

درست است که ایمنی فعال طبیعی می تواند شما را در برابر یک بیماری پس از تنها یک مورد عفونت ایمن کند، اما یک نکته منفی نیز وجود دارد؛ شما باید بیمار شوید. و بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند باعث مشکلات جدی سلامتی شوند که گاهی برای مادام العمر بر شما تأثیر می گذارند.

به عنوان مثال، در برخی افراد آبله مرغان می تواند باعث پنومونی (عفونت ریه)، عفونت خون (سپسیس)، و تورم مغز (آنسفالیت) شود. قبل از تولید واکسن، این بیماری رایج دوران کودکی هر سال منجر به بستری شدن 10000 نفر در بیمارستان می شد.

در حالیکه به راحتی می توانید با دریافت تمام واکسن هایی که پزشکتان توصیه می کند از چنین خطراتی جلوگیری کنید.

 

ایمنی فعال چیست؟

ایمنی ناشی از واکسن و ایمنی طبیعی هر دو ایمنی فعال هستند. این اصطلاح پزشکی برای زمانی است که شما در معرض چیزی قرار می گیرید که سیستم ایمنی شما را تحریک می کند تا برای یک بیماری آنتی بادی بسازد.

بسته به بیماری، هم ایمنی طبیعی و هم ایمنی به دست آمده از واکسن می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند.

 

ایمنی غیرفعال چیست؟

نوع دیگری از ایمنی، ایمنی غیر فعال است. به جای اینکه بدنتان آنتی بادی بسازد، با دریافت آنتی بادی ها از منبع دیگری، ایمنی غیرفعال پیدا می کنید.

ایمنی غیرفعال به چند صورت می تواند اتفاق بیفتد. یک نوزاد تازه متولد شده از طریق جفت -ساختاری در رحم که به نوزاد اکسیژن و مواد مغذی می‌رساند- ایمنی غیرفعال می‌گیرد. همچنین می‌توانید از درمان‌هایی که دارای آنتی‌بادی هستند، ایمنی غیرفعال دریافت کنید. اگر به بیماری خاصی مبتلا شوید، ممکن است فوراً به این نوع درمان نیاز داشته باشید. پزشکان آن را برای استفاده روتین توصیه نمی کنند.

ایمنی غیرفعال فوراً قدرت مبارزه با میکروب را در بدن فراهم می کند، در حالی که ممکن است هفته ها طول بکشد تا شما ایمنی فعال ایجاد کنید. اما به طور کلی، ایمنی غیرفعال آنچان دوام نمی آورد.

 

مصونیت گله ای چیست؟

مصونیت گله ای زمانی است که گسترش و سرایت یک بیماری مسری در جامعه متوقف می شود. زیرا افراد زیادی در جامعه (یا گله) نسبت به آن مصون شده اند. این مصونیت می تواند به دلیل ایمنی فعال طبیعی، ایمنی ناشی از واکسن یا ایمنی غیرفعال باشد.

هدف واکسن ها ایجاد ایمنی گله ای در برابر بیماری های عفونی با محدود کردن تعداد افرادی است که می توانند عفونت را گسترش دهند. به شرط اینکه بسیاری از افراد جامعه برای کمک به محافظت از کسانی که به دلایل پزشکی یا دلایل دیگر نمی توانند واکسینه شوند، واکسینه شوند.

به عنوان مثال، قبل از اینکه واکسن آبله در دسترس باشد، این بیماری سالانه میلیون ها نفر را می کشت. امروزه، واکسیناسیون انبوه اساساً جهان را از شر آبله خلاص کرده است.

 

کووید: ایمنی طبیعی در مقابل واکسن

برخی از افرادی که واکسن کووید-19 نزده اند نگران ایمنی واکسن ها هستند و می گویند ترجیح می دهند مصونیت طبیعی بگیرند؛ اما این کار چند خطر دارد.

اگر واکسینه نشده باشید، احتمال اینکه ویروس شما را به شدت بیمار کند یا بکشد، بیشتر است. هیچ راهی برای دانستن خفیف یا شدید بودن بیماری وجود ندارد. شما همچنین در معرض خطر انتشار آن به سایر افراد، از جمله عزیزانتان هستید. علاوه بر این احتمال اینکه مجدداً توسط ویروس آلوده شوید در مقایسه با فردی که به طور کامل واکسن کووید-19 را گرفته است، دو برابر بیشتر است.

اگر به کووید-19 مبتلا شوید، تحقیقات نشان می‌دهد که ایمنی طبیعی که از آن به دست می‌آورید، تا ۹۰ روز شما را از ابتلای مجدد به عفونت کووید حفظ می کند. با این حال، کارشناسان مطمئن نیستند که این سطح از محافظت چقدر طول می کشد. اما حتی اگر کووید داشته باشید، ممکن است دوباره آلوده شوید: مطالعه ای که اخیرا انجام شد نشان داد افرادی که کووید داشته اند اما واکسینه نشده اند، در مقایسه با افراد واکسینه شده بیش از دو برابر بیشتر احتمال دارد دوباره به آن مبتلا شوند.

واکسینه شدن کامل نیز ماه‌ها به شما مصونیت می‌دهد. واکسن ها بی خطر و موثر هستند. حتی اگر با گذشت زمان اثربخشی آنها کاهش یابد، اما همچنان می توانند از شما در برابر بیماری شدید در اثر یک عفونت جدید محافظت کنند.

 

ایمنی هیبریدی و ایمنی فوق العاده چیست؟

ایمنی «هیبرید» و ایمنی «فوق العاده» هر دو به یک معنا هستند. اگر ابتدا به کووید-19 مبتلا و سپس واکسینه شوید، سیستم دفاعی بدن شما می تواند کوتاه‌مدت و «توربوشارژ» تقویت شود. نتایج یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد که اگر قبلاً واکسینه شده‌اید و سپس به کرونا دچار شوید، این نوع ایمنی در بدن شما ایجاد می شود.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که افراد دارای ایمنی هیبریدی نسبت به افرادی که واکسینه شده یا آلوده شده‌اند، سطوح بالاتری از آنتی‌بادی‌های ضد ویروس تولید می‌کنند. آنتی‌بادی‌های آن‌ها نیز قوی‌تر از آنتی‌بادی‌های افرادی است که فقط واکسن‌های اولیه COVID-19 را دریافت کرده‌اند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، توصیه ما این است که سعی نکنید کووید-19 بگیرید، حتی اگر واکسینه شده باشید. هنوز این احتمال وجود دارد که بیمار شوید و به طور تصادفی ویروس را به دیگران منتقل کنید. اگر واکسن نزده اید، احتمال دارد به شدت بیمار شوید، در بیمارستان بستری شوید یا در اثر کووید-19 بمیرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات