برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر تغذیه بر رنگ پوست

تاثیر تغذیه بر رنگ پوست تجمع رنگدانه‌ها در پوست تا حدی ژنتیکی است اما تغذیه هم می‌تواند در آن نقش داشته باشد. به عنوان مثال مصرف بتاکاروتن و ویتامین  A باعث افزایش سنتز ملانین می‌شود و پوست را برنزه‌تر می‌کند.

رنگ پوست ناشی از وجود 3 رنگدانه کاروتن، هموگلوبین و از همه مهم‌تر ملانین است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، کاروتن رنگدانه‌ای زرد مایل به نارنجی است که در برخی سبزیجات از جمله هویج وجود دارد. ملانین بیشترین حجم رنگدانه‌ای پوست را تشکیل می‌دهد و مشخص‌کننده اصلی رنگ روشن یا تیره پوست افراد است. این رنگدانه نوعی محافظ در برابر اشعه ماورای‌بنفش خورشید است. هموگلوبین نیز رنگدانه دیگری است که وقتی اکسیژن‌رسانی به پوست خوب باشد، رنگ صورتی به پوست می‌دهد و برعکس عدم اکسیژن‌رسانی باعث آبی و کبود شدن پوست می‌شود.

تجمع این رنگدانه‌ها در پوست تا حدی ژنتیکی است اما تغذیه هم می‌تواند در آن نقش داشته باشد. به عنوان مثال مصرف بتاکاروتن و ویتامین  A باعث افزایش سنتز ملانین می‌شود و پوست را برنزه‌تر می‌کند. جالب است بدانید بتاکاروتن خواص ضد پیری دارد و به واسطه فعالیت آنتی‌اکسیدانی‌اش از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و مانع پیری زودرس آن می‌شود.

رتینول یا ویتامین A در مواد غذایی با منشاء حیوانی از جمله کره، شیر، زرده تخم‌مرغ، جگر و... موجود است.

بتاکاروتن هم در میوه و سبزیجات از جمله هویج، گوجه‌فرنگی، انبه، اسفناج، کلم و نخود سبز یافت می‌شود. مصرف متعادل این مواد باعث خوشرنگی پوست می‌شود اما زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند رنگ زرد مایل به نارنجی در پوست ایجاد کند که خوشایند نیست.

توصیه می‌کنیم برای بهره بردن از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدپیری این نوع سبزیجات آنها را خام و تازه و همراه برخی روغن‌های مناسب مصرف کنید. کاروتنوئیدها برای جذب به چربی نیاز دارند. مصرف این آنتی‌اکسیدان با ویتامین E که در برخی دانه‌های روغنی و میوه‌های چرب یا روغن‌های گیاهی موجود است، می‌تواند به جوان ماندن پوست کمک کند. در مصرف مکمل کاروتنوئید کمی محتاط باشید زیرا مصرف دوز نامناسب می‌تواند باعث زردی پوست شود.

نکته آخر در مورد کم‌آبی است که خودش عامل تیرگی، بدرنگی و خشکی پوست است. افرادی که در مراکز شهر و محیط‌های آلوده زندگی و کار می‌کنند، اگر آب کمی بنوشند، دچار تیرگی پوست می‌شوند. به این گروه از افراد توصیه می‌کنیم آبمیوه‌های طبیعی یا حتی آب سبزیجاتی مثل کرفس و جعفری که غنی از ویتامین C یا بتاکاروتن است، مصرف کنند و مطمئن باشند با روزی یک لیوان آب هویج دچار زردی پوست نمی‌شوند و برعکس باعث روشنی پوستشان خواهد شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات