برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اهمیت سلنیوم در کاهش علایم کرونا

اهمیت سلنیوم در کاهش علایم کرونا نتایج مطالعات اخیر محققان دانشگاه گِنت بلژیک نشان می‌دهد که کمبود بعضی ریزمغذی‌ها به‌خصوص "روی" و "سلنیوم" در تشدید علائم کووید19 تاثیر دارد.

نتایج مطالعات اخیر محققان دانشگاه گِنت بلژیک نشان می‌دهد که کمبود بعضی ریزمغذی‌ها به‌خصوص "روی" و "سلنیوم" در تشدید علائم کووید19 تاثیر دارد. معمولا توجه بیشتری نسبت به کمبود روی وجود دارد اما باید دانست که سلنیوم نیز به‌عنوان یکی از ریزمغذی‌های موثر در عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی در حفظ سلامت بدن طی دوران پاندمی کووید19 دارد.

به گزارش «بهپو»، سلنیوم محرک سیستم ایمنی بدن است زیرا در تولید لنفوسیت‌‌ها نقش دارد. سلینوم تعداد لنفوسیت‌های T را افزایش می‌دهد و به‌خصوص عملکرد سلول‌های کشنده طبیعی را تحریک می‌کند که در نتیجه عوامل مهاجم بهتر شناسایی می‌شوند. 

سلنیوم همچنین آنتی‌اکسیدان قوی شناخته می‌شود که با عملکرد رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و از سلول‌های بدن در برابر این ترکیبات محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد زمینه بروز بیماری‌های مزمن و پیری زودرس را ایجاد کرده و از طرفی فعالیت ویروس‌ها را تشدید می‌کنند. از همین‌رو، سلنیوم به‌خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی و محرک ایمنی می‌تواند تاثیر مثبتی در مقابله با ویروس‌ها از جمله کروناویروس داشته‌ باشد. 

 

منابع غذایی سلنیوم

ماهی، غلات سبوس‌دار و لبنیات جزء بهترین منابع غذایی سلنیوم هستند. میزان سلنیوم در محصولات گیاهی به وجود این ماده در خاک بستگی دارد که در مورد محصولات گلخانه‌ای اگر این نکته رعایت نشود معمولا فاقد سلنیوم خواهد بود. نیاز روزانه به سلنیوم برای بانوان 53 و برای آقایان 60 میکروگرم است اما معمولا بیش از 40 میکروگرم در روز مصرف نمی‌شود. همچنین، سالمندان نیز در معرض کمبود سلنیوم هستند زیرا به‌دلیل مشکلات سیستم گوارشی یا اختلال در جویدن غذاها به‌خوبی در بدن جذب نمی‌شود. حتی در صورتی که تغذیه صحیح رعایت شود، بهتر است برای اطمینان از تامین نیازهای بدن با پزشک مشورت شود تا اگر لازم باشد از مکمل‌ها استفاده شود.

 

سلنیوم و ایمنی بدن

به گزارش «بهپو» و به نقل از «passionsante.be»، علاوه بر سلنیوم، ریزمغذی‌های دیگری نیز در تقویت عملکرد ایمنی بدن نقش دارند. در واقع، اگر سلنیوم همراه با ویتامین‌های A،C و D مصرف شود، عملکرد ایمنی بدن بهبود پیدا می کند. ویتامین‌های C و E تاثیر آنتی‌اکسیدانی دارند. ویتامین C همچنین در مقابله با احساس خستگی نیز موثر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات