برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فقط خوردن هویج و بلدرچین برای درمان کرونا کافی نیست

فقط خوردن هویج و بلدرچین برای درمان کرونا کافی نیست هنوز هیچ ماده غذایی ثابت‌شده‌ای که بتواند در پیشگیری یا درمان کرونا موثر باشد، شناسایی نشده است. آنچه علمی است و برای آن شواهد وجود دارد، این است که داشتن یک تغذیه سالم می‌تواند بدن را در برابر عفونت‌ها و التهاب‌ها مقاوم نگه دارد.

با توجه به اینکه 2 سال درگیر کرونا هستیم، توصیه‌های مختلفی در فضای مجازی در مورد راه‌های پیشگیری و درمان کرونا منتشر می‌شود. یکی از مواردی که بیشتر در فضای مجازی منتشر می‌شود، تغذیه مناسب در زمان کروناست.

به گزارش «بهپو»، «آزاده نجارزاده»، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی یزد با تاکید بر اینکه هنوز هیچ ماده غذایی ثابت‌شده‌ای که بتواند در پیشگیری یا درمان کرونا موثر باشد، شناسایی نشده است گفت: آنچه علمی است و برای آن شواهد وجود دارد، این است که داشتن یک تغذیه سالم می‌تواند بدن را در برابر عفونت‌ها و التهاب‌ها مقاوم نگه دارد. پس کلیت تغذیه ما باید درست باشد. اینگونه نیست که یک غذای خاصی را مصرف کنیم و در کنارش الگوی غذایی سالمی نداشته باشیم، سبک زندگی ناسالم و خواب ناکافی داشته باشیم، فعالیت بدنی کم و قندخونمان تنظیم نباشد و انتظار داشته باشیم، با یک ماده غذایی بدنمان تقویت شود و با بیماری مقابله کنیم.

نجارزاده گفت: برای اینکه سیستم ایمنی درست کار کند، نیازمند مصرف برخی مواد غذایی هستیم یکی از آنها پروتئین‌ها هستند که می‌توانیم از سفیده تخم‌مرغ به دست بیاوریم یا از انواع گوشت‌ها یا حبوبات، لبنیات هم پروتئین خوبی دارند اما اینکه یک پروتئین خاص مثل بلدرچین بتواند تاثیر خاصی در سیستم ایمنی ما داشته باشد،اصلا علمی نیست. البته گفته می‌شود مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود آن هم به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا6 بالایی که دارد اما اینکه بررسی علمی نشان دهد،گوشت بلدرچین یا مرغ از نظر خواص برای بیماری کرونا مناسب‌ترند، دیده نشده است. اتفاقا ماهی‌هایی که امگا3 بیشتری دارند می‌توانند خاصیت ضدالتهابی داشته باشند مثل ماهی‌هایی که در دریای جنوب هستند.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی یزد با اشاره به اینکه بیشتر میوه‌ها و سبزی‌جات منابع آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شوند و آنتی‌اکسیدان هم برای سیستم ایمنی بدن لازم است گفت: به ویژه ویتامین A و بتاکاروتن که خاصیت ضدالتهابی دارند و می‌توانند بدن را در برابر عفونت آماده کنند ولی ویتامین A فقط در هویج و آب هویج وجود ندارد بلکه تمام میوه‌هایی که رنگ زرد و نارنجی دارند حاوی ویتامین A هستند مثل کدوحلوایی، طالبی، زردآلو و گوجه‌فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند و بدن را تقویت می‌کنند.

این متخصص تغذیه زنجبیل را ادویه‌ای معرفی کرد که خاصیت ضدالتهابی آن ثابت شده است اما چون طبع گرمی دارد، مصرف زیاد آن خاصیت دارویی پیدا می‌کند و به کبد آسیب می‌رساند.

وی گفت: ما مواردی از خونریزی‌های دستگاه تحتانی را به خاطر خوردن زنجبیل داریم یا برخی افراد داروهایی را مصرف می‌کنند که با زنجبیل تداخل دارند بنابراین سر خود خوردن زیاد این مواد غذایی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود چون هیچ کدام اثر دارویی ندارد.

نجارزاده مهم‌ترین چیز در تقویت سیستم ایمنی را پیروی از الگوی غذایی سالم مثل الگوی غذایی مدیترانه‌ای که اغلب گوشت قرمز کمی دارند و منابع غذایی‌شان از پروتئین دریایی یا گیاهی، شیر و لبنیات کم‌چرب، غلات کامل یا سبوس‌دار؛ حبوبات و مغزها و میوه و سبزیجات تازه است معرفی کرد و گفت: به علاوه، مواد غذایی فرآیند شده مثل سوسیس و کالباس التهاب را در بدن بیشتر می‌کنند و بهتر است در این شرایط از مصرف‌شان خودداری شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات