برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

افراد کاملا واکسینه شده همچنان در خطر ابتلا به کرونا

افراد کاملا واکسینه شده همچنان در خطر ابتلا به کرونا یک بررسی جدید در انگلیس نشان می‌دهد در حالی که سویه‌‌ دلتا کرونا به ویروس غالب تبدیل شده است، حتی افراد کاملا واکسینه‌شده هنوز در معرض خطر قابل‌توجه ابتلا به کووید-۱۹ هستند.

یک بررسی جدید در انگلیس نشان می‌دهد در حالی که سویه‌‌ دلتا کرونا به ویروس غالب تبدیل شده است، حتی افراد کاملا واکسینه‌شده هنوز در معرض خطر قابل‌توجه ابتلا به کووید-۱۹ هستند.

به گزارش «بهپو»، در عین حال، این بررسی نشان داد احتمال مثبت شدن آزمایش کرونای افراد کاملا واکسینه‌شده سه برابر کمتر از افراد غیرواکسینه است.

پژوهشگران ایمپریال کالج لندن که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گویند یافته‌هایشان داه‌ده‌های پیشن را در این‌باره که دریافت دو دوز واکسن باعث حفاظت خوبی در مقابل ابتلا به عفونت می‌شود، تایید می‌کند اما با توجه به اینکه هیچ واکسنی صددرصد موثر نیست، خطر عفونت در افراد واکسینه‌شده به صفر نمی‌رسد و برخی از افرادی که دو دوز واکسن‌شان را هم تزریق کرده‌اند، دچار بیماری می‌شوند. این پژوهشگران توصیه می‌‌کنند حتی افراد کاملا واکسینه‌شده شیوه نامه های بهداشتی را همچنان رعایت کنند تا هم به حفاظت از خودشان وهم به جلوگیری از سرایت ویروس به دیگران کمک شود.

این آخرین یافته‌های بررسی مداومی است که در انگلیس در جریان است و بر اساس نمونه‌برداری بینی از بیش از ۹۸۰۰۰ نفر در فاصله ۲۴ ژوئن (۳ تیر) و ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) است.

در این مدت، از هر ۱۵۸ نفر یک نفر یعنی 63/0 درصد دچار عفونت کووید-۱۹ شده بودند که نسبت به ابتدای ژوئن افزایشی ۴ برابری نشان می‌دهد و شبیه به میزان‌های گزارش‌شده در ماه‌های اکتبر ۲۰۲۰ تا ژ‌انویه ۲۰۲۱ (آبان تا بهمن ۱۳۹۹) است. در میان ۲۵۴ نمونه‌ای که توالی‌یابی ژنتیکی شدند، سویه‌ دلتا ۱۰۰ درصد موارد را تشکیل می‌داد در حالی‌که در گزارش قبلی ماه ژوئن این میزان ۸۰ درصد بود.

شیوع کووید-۱۹ در افراد غیرواکسینه سه برابر بالاتر از افراد واکسینه‌شده بود. میزان شیوع افراد واکسینه‌نشده 21/1 درصد در حالی‌که این رقم در افراد واکسینه‌شده ۴ درصد بود. هر دو گروه افراد واکسینه‌شده و غیرواکسینه نسبت به گزارش قبلی در ماه ژوین افزایشی 5 برابری در شمار عفونت‌ها را داشتند. این پژوهشگران با توجه به این ارقام تخمین می‌زنند که افراد کاملا واکسینه‌شده در این گروه آزمایش‌شده خطر عفونت از جمله موارد بی‌علامت نسبت به گروه واکسینه‌نشده ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته باشد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب‌ام‌دی»، این پژوهشگران می‌گویند سویه‌ دلتا واگیری بسیار بالایی دارد و داده‌های این بررسی و بررسی‌هایی دیگر نشان می‌دهد حتی افراد کاملا واکسینه‌شده ممکن است دچار عفونت‌های به اصطلاح «رخنه‌ای» کرونا شوند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات