برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ ونیرها نوعی روکش دندانی بسیار نازک، سفارشی ساز و همرنگ دندان هستند که برای پوشش سطح دندان ها و برای بهبود ظاهر آنها ساخته می شوند. این روکش ها به سطح دندان می چسبند تا اشکالات رنگ، شکل، اندازه و یا طول دندان را برطرف کنند.

ونیرها نوعی روکش دندانی بسیار نازک، سفارشی ساز و همرنگ دندان هستند که برای پوشش سطح دندان ها و برای بهبود ظاهر آنها ساخته می شوند. این روکش ها به سطح دندان می چسبند تا اشکالات رنگ، شکل، اندازه و یا طول دندان را برطرف کنند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هلث لاین»، ونیرها دو دسته اند. دسته اول ونیرهای پرسلن -که با نام ونیر پرسلاین، ونیر چینی و ونیر سرامیکی هم خوانده می شوند- و دسته دوم ونیرهای کامپوزیت - که با نام رزین هم شناخته می شوند. معروف ترین نامی که ونیرهای سرامیکی با آن ها خوانده می شوند «لمینت» است.

روکش های کامپوزیت اغلب از رزین رنگ دندان ساخته می شوند؛ همان نوع موادی که برای باندینگ دندان استفاده می شود.

برای هر دو نوع ونیر مزایا و معایبی وجود دارد، بنابراین مهم است که درجه مشکلی را که می خواهید با ونیر حل کنید و همچنین بودجه خود را در نظر بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: پیش از لمینت دندان هایتان بخوانید

 

چه کسانی می توانند ونیر کنند؟

ونیرهای دندانی می توانند نقایص دندان را بپوشانند و لبخندی زیبا و درخشان به شما بدهند؛ نقص هایی مثل دندان های کج یا بد شکل، خرد شده، لکه دار یا تغییر رنگ یافته یا مینای دندان که دچار فرسایش شده است.

ونیرها بخشی از دندان های شما را می پوشانند اما در واقع با روکش های دندان که ضخیم تر هستند و کل دندان را پوشش می دهند -عقب و جلو- متفاوتند. همچنین روکش ها نیاز به تراش بیشتر دندان دارند که ممکن است با ونیر به آنها احتیاج داشته باشید یا نداشته باشید.

اگر دندان های شما شکل خوبی دارند و فقط می خواهید شکل ظاهری آنها را تغییر دهید، از جمله شکل یا رنگ آنها، ونیرها انتخاب خوبی هستند.

از روکش دندان معمولاً فقط برای دندانهایی استفاده می شود که آسیب بیشتری دیده اند. به عنوان مثال ، اگر دندان شما شکسته است یا به کانال ریشه نیاز دارید، روکش کردن ممکن است راه حل بهتری باشد.

 

انواع ونیرها

سه نوع ونیر داریم:

۱- ونیر کامپوزیت مستقیم

2- ونیر کامپوزیت غیر مستقیم

3- ونیر پرسلن

 

1- ونیر کامپوزیت مستقیم

ونیر کامپوزیت مستقیم، ونیرهای ساخته شده از ماده رزین کامپوزیت است که همرنگ دندان است و مستقیماً داخل دندان های شما قرار می گیرد. انجام این کار توسط دندانپزشک زمان زیادی نمی برد و روند آن با حداقل تهاجم است.

 

2- ونیر کامپوزیت غیر مستقیم

تفاوت اصلی بین ونیرهای کامپوزیت مستقیم و غیرمستقیم روش استفاده است، نه ماده مورد استفاده.

در این روش دندان ها همانند روش کامپوزیت مستقیم آماده می شوند اما، ونیرها به صورت غیرمستقیم در خارج از دهان، در مطب دندانپزشکی یا لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شوند.

تا زمان ساخت و آماده شدن ونیرهای غیرمستقیم، اگر در این فاصله زمانی ظاهر دندان هایتان ناخوشایند است، می توان از روکش های دندانی موقت استفاده کرد. در قرار بعدی ، ونیرهای کامپوزیت غیر مستقیم با یک لایه چسب روی دندان های شما قرار می گیرند.

ونیرهای کامپوزیت غیرمستقیم بهتر از نوع مستقیم در برابر سایش و شکستن مقاومت می کنند. گرچه هزینه آنها بیشتر از ونیرهای کامپوزیت مستقیم است.

 

3- ونیر پرسلن

ونیر پرسلن ها از جنس سرامیک هستند و به آنها لمینت هم می گویند.

برای این کار دندانپزشک از دهان شما قالبی خواهد گرفت. این قالب به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شود و در آن جا روکش منحصر به فردی برای شما ساخته می شود. معمولا 2-4 هفته طول می کشد تا دندانپزشک لمینت را از آزمایشگاه دریافت کند. اگر در این فاصله زمانی ظاهر دندان هایتان ناخوشایند است، می توان از روکش های دندانی موقت استفاده کرد.

پس از آماده شدن، سیمان ویژه روی لمینت گذاشته می شود و سپس لمینت روی دندان قرار می گیرد. وقتی که جای لمینت روی دندان مناسب باشد، دندانپزشک نور ویژه ای روی لمینت می تاباند که مواد شیمیایی سیمان را فعال می کنند و باعث می شوند به سرعت سخت شود.

 

ونیر کامپوزیت بهتر است یا پرسلن؟

هر دو نوع ونیر مزایا و معایبی دارد. قبل از انتخاب باید مزایا و معایب آن را با دقت بسنجید.

 

1- ونیر کامپوزیت

مزایا:

هزینه کمتر

در ونیر کامپوزیت مستقیم، انجام فرایند زمان کمتری می برد

به دلیل انجام تمام مراحل درمانی در مطب، از نظر ایجاد تشابه رنگ و فرم با دندان اصلی مناسب تر است

بسیاری از مشکلات زیبایی مثل شکستگی دندان، تغییر رنگ و بسیاری نقایص دیگر دندانی را پوشش می دهد.

 

معایب:

موادی که استفاده می شود در مقایسه با پرسلن ضعیف تر است و ممکن است لب پر شوند

بیشتر از ونیرهای پرسلن نیاز به تعویض یا ترمیم دارند

 

2- ونیرهای پرسلن

مزایا:

ماندگاری طولانی تر به دلیل مواد محکم تر

سفارشی ساز هستند

ظاهر طبیعی تری را ارائه می دهد

دندان های با لکه  تیره تر و یا دندان هایی که موقعیت آنها نادرست است را بهتر از ونیر کامپوزیت پوشش می دهد

دچار پریدگی نمی شود و تنها در صورت فشار زیاد و ضربه شکسته می شود و رنگ ثابت تری دارد

 

معایب:

گران ترین نوع ونیرها هستند

روند انجام آنها به بیش از یک جلسه مراجعه نیاز دارد

این فرایند برگشت پذیر نیست

این قطعات در صورت شکستن یا ترک خوردن قابل ترمیم نیستند

از آنجا که مینای دندان تراشیده شده است، دندان به نوشیدنی ها و غذاهای گرم و سرد و حساس تر است

ونیرهای پرسلن ممکن است بیفتند و نیاز به تجدید دوباره آنها روی دندان باشد

 

ونیرهای کامپوزیت چقدر دوام دارند؟

امروزه ونیرهای  کامپوزیت نسبت به گذشته دوام بیشتری دارند و به طور متوسط 5 تا 7 سال دوام می آورند. پس از این مدت باید ونیرهای جدید جایگزین کنید. طول عمر ونیرهای کامپوزیت از ونیرهای پرسلن که ممکن است حداقل 10 یا 15 سال طول بکشد کوتاه تر است.شاید بتوانید با مراقبت خوب از ونیرهای کامپوزیت، عمر آنها را افزایش دهید.

مسواک زدن معمولی را با خمیردندان های غیر ساینده ادامه دهید و در برابر هرگونه تمایل به جویدن یخ و سایر اجسام سفت با دندانهای جلویی مقاومت کنید.

برخی از دندانپزشکان همچنین پیشنهاد می کنند مراقب نوشیدنی هایی مانند قهوه یا چای باشید که ممکن است ونیرهای جدید شما را لکه دار کنند.

 

آیا ونیرهای کامپوزیت را می توان خارج کرد؟

بله؛ می توان ونیرهای کامپوزیت را برای تعمیر یا تعویض با افزودن مواد کامپوزیتی جدید، به راحتی خارج کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات