برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ایمن بودن مصرف داروهای افسردگی در بارداری

ایمن بودن مصرف داروهای افسردگی در بارداری محققان دریافته اند که بیماری های روانی مادران در دوران بارداری خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم و تأخیر رشد را در فرزندان افزایش می دهد در حالی که استفاده از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین در دوران بارداری کاملا ایمن است.

به طور کلی به زنان مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات خلقی توصیه می شود که در دوران بارداری به مصرف داروهای ضد افسردگی ادامه دهند. این داروها به طور گسترده ای بی خطر در نظر گرفته می شوند، اما تأثیر این داروها بر روی جنین متولد نشده همچنان مورد نگرانی است. اکنون محققان دریافته اند که بیماری های روانی مادران در دوران بارداری خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم و تأخیر رشد را در فرزندان افزایش می دهد در حالی که استفاده از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین در دوران بارداری کاملا ایمن است.

به گزارش «بهپو»، داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین که با عنوان داروهای «SSRI» شناخته می‌شوند، گروهی از داروهای ضدافسردگی هستند که برای درمان این بیماری و برخی از اختلالات اضطرابی و شخصیتی کاربرد دارند.

این تحقیقات با استفاده از اطلاعات گردآوری شده نوزادان در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ میلادی انجام گرفت و محققان نوزادان را به سه‌گروه نوزادان مبتلا به اوتیسم شامل ۱۳۶۷ نوزاد، نوزادان مبتلا به تاخیر رشد شامل ۱۷۵۰ نوزاد و نوزادان سالم شامل ۱۶۷۱ نوزاد تقسیم کردند. سپس محققان مادرانی را که بر اساس خوداظهاری یا سوابق پزشکی در دوران بارداری دچار اختلالات روانی بودند و همچنین مادرانی را که داروهای SSRI مصرف می‌کردند، شناسایی کردند.

در نتیجه تجزیه و تحلیل این داده‌ها مشخص ریسک ابتلا به آلزایمر و تاخیر رشد در نوزادانی که مادران آن‌ها در دوران بارداری دچار اختلالات روانی بودند، در مقایسه با سایرین، دوبرابر بیشتر است. اما مصرف داروهای ضدافسردگی SSRI هیچ ارتباطی با افزایش ریسک ابتلا به این بیماری‌ها ندارد.

افسردگی در بارداری یک معضل حیاتی است و باید جدی گرفته شود. افسردگی یک اختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه و بی‌انگیزگی همراه است. افسردگی بر نحوه تفکر، احساسات و رفتار تاثیرگذار است و در موارد شدید بر سلامت فیزیکی بیمار نیز تاثیر می‌گذارد. برخی افراد به غلط بر این باورند که افسردگی تلقین ذهنی شخص است، باید گفت این حالت روحی کاملا جدی بوده و می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش «بهپو»‌ و به نقل از «مدیکال اکسپرس»،‌ علاوه بر سلامت روحی و جسمی بیمار، روابط عاطفی و شغلی نیز در معرض خطر قرار دارند و به همین دلیل آشنایی با علائم افسردگی و پیشگیری از بروز آن برای تمام افراد حائز اهمیت است.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان محسوب می‌شود. زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. تغییرات هورمونی، ساختار مغز و عوامل محیطی و اجتماعی می‌تواند در این امر دخیل باشد.

 

مهمترین علائم افسردگی

هرچند ممکن است این بیماری تنها یک بار در طول عمر فرد اتفاق بیفتد، اما معمولا ظهور آن در افراد مراحل متفاوتی دارد. در خلال این مراحل، علائم تقریبا هر روز بروز می کنند و موارد زیر را شامل می شوند:

احساس غم، گریه، تهی بودن و نا امیدی.

طغیان عصبانیت، کج خلقی یا پرخاشگری، حتی در مورد موضوعات کوچک.

از دست دادن حس علاقه و لذت در اکثر فعالیت های روزانه همچون آمیزش جنسی، ورزش و دیگر سرگرمی ها.

اختلال خواب، که می تواند به صورت بی خوابی یا خواب بیش از اندازه نمایان شود.

خستگی و کمبود انرژی، طوری که کارهای کوچک مستلزم صرف انرژی زیاد می شود.

تغییرات اشتها، در اکثر موارد بی اشتهایی و در برخی افراد افزایش میل به خوردن و اضافه وزن.

اضطراب، تشویش و بی قراری.

کندی در حرکات، فکر کردن و صحبت کردن.

احساس گناه یا بی ارزش بودن. فرد روی ناکامی های گذشته اش متمرکز می شود، یا خود را به سبب مسائلی که در آن مقصر نیست سرزنش می کند.

اختلال و اشکال در تفکر، تمرکز، تصمیم گیری و به یاد آوردن چیزها.

فکر کردن مداوم به مرگ و خودکشی، تلاش برای خودکشی یا اقدام به خودکشی.

مشکلات جسمی غیر قابل توضیح مثل کمردرد و سردرد.

برای اکثر مبتلایان به افسردگی، معمولا علائم آنقدر شدید هستند که مشکلات قابل توجهی را در فعالیت های روزمره همچون کار، مدرسه، فعالیت های اجتماعی و تعامل با دیگران در پی داشته باشند. اما بقیه افراد فقط یک حس کلی مثل احساس بدبختی و ناکامی را تجربه می کنند، بی آنکه دلیل آن را بدانند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه «Biological Psychiatry» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات